|
Auteur |
Bericht |
Chrissie88
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 14:02 Onderwerp: Juridische vraag over verzenden |
|
|
Beste lezers,
Ik verkoop regelmatig produkten via veilingsites (alleen binnen Nederland). Ik weet dat ik als verkoper verantwoordelijk ben voor het produkt tot het geleverd is. Om die reden heb ik als regel dat ik alleen aangetekend, en indien het een duur artikel betreft, verzekerd verzend. De koper betaalt altijd de verzendkosten.
Nou gebeurt het regelmatig dat kopers mij vragen of het niet standaard verzonden kan worden. Soms, als het bedrag niet al te hoog is, ga ik daar wel eens op in. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan maar ik vraag me toch af wat er gebeurt als de koper (zegt dat hij) het niet ontvangen heeft.
Nogmaals, ik weet dat ik normaal gesproken verantwoordelijk ben maar wat als ik een email-correspondentie heb waarin de koper aangeeft dat hij het standaard verzonden wil hebben? Het is wel zo dat ik een koper altijd op de risico's wijs, maar sommigen geven aan die risico's te aanvaarden.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Ik hoor graag jullie reacties. |
|
|
|
 |
Prætorianus
Leeftijd: 88 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 17:53 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Tot nu toe is dat altijd goed gegaan maar ik vraag me toch af wat er gebeurt als de koper (zegt dat hij) het niet ontvangen heeft. |
Zoals je zegt heeft de verkoper het risico van het vervoer. Als de klant zegt het niet ontvangen te hebben dan is het aan de verkoper om aan te tonen dat het produkt wel correct afgeleverd is.
edit: Van het voorgenoemde (BW7:11) kan niet worden afgeweken in het nadeel van de koper in algemene voorwaarden. Dat betekent dus dat je niet kunt zeggen "alle klanten die voor onaangetekend verzenden met TNT post kiezen dragen het verzendrisico" op je verkooppagina. Ik denk dat het wel is toegestaan is om op je pagina alleen aantekende verzendmethoden te vermelden en als een klant je benadert om te vragen of het ook als gewone post mag dat je dat alleen doet met de voorwaarde dat de klant het verzendrisico draagt. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 18:05 Onderwerp: |
|
|
Helemaal eens met Prætorianus. Als je expliciet afspreekt met een klant dat je het op zijn risico zal verzenden, dan is dat rechtsgeldig. De e-mails zijn mooi bewijs van die expliciete afspraak.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
|