Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 2:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Jas vermist: kroeg aansprakelijk?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2010 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het kan natuurlijk geen kwaad om je (ook) op het bestaan van een bewaarnemingsovereenkomst te beroepen, maar kans van slagen heeft dat hier m.i. niet. Er worden slechts haakjes ter beschikking gesteld; er is geen sprake van "toevertrouwen" van de jas aan de kroegbaas.

Meer algemeen wanprestatie lijkt me ook moeilijk. Er is nooit overeengekomen dat de jassen zouden worden bewaakt, en uit de eisen van redelijkheid en billijkheid vloeit dit m.i. ook niet voort. Wellicht vloeit hier wel uit voort dat er had moeten worden gewaarschuwd voor diefstal (als kan worden aangetoond dat er abnormaal veel wordt gestolen en dat de kroegbaas hiervan op de hoogte was), maar dat voegt denk ik niet veel toe aan een beroep op onrechtmatige daad.

Onrechtmatige daad lijkt me dus het minst kansloos. Die onrechtmatige daad zou dan schuilen in het niet waarschuwen. Probleem lijkt me dat, zelfs als dit zou slagen, TS niet zal kunnen bewijzen dat als hij wel was gewaarschuwd, hij daar zijn jas niet zou hebben opgehangen. TS wist immers al dat er werd gestolen. Bij gebrek aan causaal verband tussen onrechtmatige daad en de schade valt de schade niet te verhalen.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2010 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
TS wist immers al dat er werd gestolen. Bij gebrek aan causaal verband tussen onrechtmatige daad en de schade valt de schade niet te verhalen.

Maar TS schrijft ook:
Quote:
Ik was overigens inderdaad in de veronderstelling dat ik op een dergelijke avond mijn jas daar wel veilig kwijt zou kunnen.

Hij was zich op het moment van het jas ophangen niet bewust van de grote regelmaat die er in de jassendiefstal ter plaatse gelegen is, zo valt te lezen uit zijn vorige berichten. Pas toen zijn jas is gestolen en hij rond heeft gevraagd, ging het lampje écht branden.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat er causaal verband aangetoond moet worden tussen het niet waarschuwen en het daardoor gestolen zijn van de jas omdat de jas daar is opgehangen op de wijze zoals TS heeft gedaan. Me dunkt echter dat als vast zou komen te staan dat een waarschuwing noodzakelijk was om onrechtmatigheid te voorkomen, dat causaal verband in deze situatie ook wordt aangenomen indien gesteld, tenzij dit succesvol weersproken wordt. Dat weerspreken kan er in zijn gelegen dat TS ervan wist, maar dit bestrijdt TS.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bewaarneming is hier beslist niet aan de orde. Daar is inderdaad een toevertrouwen voor nodig (bijvoorbeeld het aannemen van een jas door een restaurantmedewerker of het al dan niet tegen betaling afgeven van een jas in een garderobe). Voor wie het interesseert: zie o.a. Ktr. Amsterdam 4 september 2003, Prg 2004, 6147 (Groot/Yoichi c.s.), Ktr. Amsterdam 3 november 1999, Prg 2000, 5412 (Speelman/Bo Business) en Rb Rotterdam 4 april 1997, Prg 1997, 4776 (Drenthen/Tropicana).

Een vordering op basis van OD gaat naar mijn mening ook niets worden en voor zover daar al sprake van is zal er een beroep op eigen schuld van TS wel worden toegestaan, juist omdat bekend was dat er in dat café vaak wat gestolen wordt.
jsiegmund

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 09 feb 2010 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, misschien niet de meest opzienbarende uitkomst, maar ik heb voorlopig nog niets mogen horen van de betreffende meneer. As usual wint de portemonnee weer van de klantvriendelijkheid.

Laatste (onvriendelijke) poging:

Quote:
Geachte heer/mevrouw,

Helaas heb ik geen reactie mogen ontvangen op onderstaande brief. Ik zou liever schrijven dat me dat tegenviel, maar eigenlijk had ik niet veel anders verwacht. Helaas is de portemonnee blijkbaar belangrijker dan de klantvriendelijkheid in uw onderneming. Zelfs een poging om het bijvoorbeeld met verzekering te regelen of een verontschuldiging kan er niet vanaf, jammer.

In de tussentijd hebben er zich nog een aantal mensen bij mij gemeld wie hetzelfde is overkomen. Dat het hier niet om een incident gaat is inmiddels dus overduidelijk aan te tonen, alsmede het feit dat u in al die tijd absoluut niets heeft ondernomen om diefstal tegen te gaan. Nogmaals wil ik u erop wijzen dat dit uw verplichting is en dat u in gebreke bent en blijft wanneer u hier geen verdere maatregelen in neemt.

Ik ga er verder niet teveel woorden aan vuil maken aangezien dat blijkbaar geen enkele zin heeft. Ik zal u een laatste keer verzoeken om mij tegemoet te komen, daarna zal ik andere maatregelen nemen om toch tot een vergoeding te komen. In de tussentijd heb ik vernomen dat xxxxx inmiddels onder een nieuw bewind staat, dan gaan we daar maar eens kijken of die meneer het horeca vak beter heeft begrepen.

Verwacht geen reactie meer eerlijk gezegd.
Furr

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2010 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook mn jas kwijt geraakt zie 1e topic in deze selecie, ga ook maar eens proberen aan sprakelijk te stellen :S
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds