Hakkelaar
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: Vandaag om 20:09 Onderwerp: Jaarlijkse optelling rente bij hoofdsom en uitzondering |
|
|
Geachte lezers,
Ik heb een vraag over de wettelijke rente uit 6:119 BW.
(let op: dat is iets anders dan de wettelijke handelsrente)
Hier de wettekst
| Quote: |
1. De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.
2. Telkens na afloop van een jaar wordt het bedrag waarover de wettelijke rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente.
3. Een bedongen rente die hoger is dan die welke krachtens de vorige leden verschuldigd zou zijn, loopt in plaats daarvan door nadat de schuldenaar in verzuim is gekomen. |
Het gaat mij om de uitzondering van lid 3. In lid 3 ligt besloten dat de overeengekomen hogere rente geldt in plaats van de wettelijke rente (uit de AMvB). Dat is logisch.
Lid 3 (b)lijkt echter ook te bepalen dat het jaarlijks optellen van de opgebouwde rente bij de hoofdsom niet meer mag. Dat komt door het enkele woordje 'door'. Er is dan geen rente-op-rente, zoals dat bij de wettelijke rente dus wel gebeurt. Van dit laatste kan ik echter niet 1-2-3 een bevestiging vinden op bijvoorbeeld rechtspraak.nl, dus vandaar mijn vraag of ik het wel goed lees. |
|