Hakkelaar
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 01 feb 2026 20:09 Onderwerp: Jaarlijkse optelling rente bij hoofdsom en uitzondering |
|
|
Geachte lezers,
Ik heb een vraag over de wettelijke rente uit 6:119 BW.
(voor de volledigheid: niet te verwarren met de wettelijke handelsrente uit 6:119a BW)
Hier de wettekst
| Quote: |
1. De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in de wettelijke rente van die som over de tijd dat de schuldenaar met de voldoening daarvan in verzuim is geweest.
2. Telkens na afloop van een jaar wordt het bedrag waarover de wettelijke rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente.
3. Een bedongen rente die hoger is dan die welke krachtens de vorige leden verschuldigd zou zijn, loopt in plaats daarvan door nadat de schuldenaar in verzuim is gekomen. |
Het is mij niet helemaal duidelijk wat lid 3 bepaalt.
Ik ga ervan uit dat 'een bedongen rente die hoger is' uiteraard in de plaats komt van de wettelijke rente(voet).
Er wordt echter ook (impliciet) een verwijzing gemaakt naar lid 2. Volgens mij leidt lid 3 er ook toe dat in geval van een hogere bedongen rente, er niet na elk jaar de (over dat jaar) opgebouwde rente bij de hoofdsom wordt opgeteld. Dit is volgens mij de bedoeling van het woordje 'door'. Dat is natuurlijk weer nadelig voor de schuldeiser, omdat het rente-op-rente effect nooit optreedt. |
|