|
Auteur |
Bericht |
Xumos
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 13:20 Onderwerp: Is hier sprake van groepsaansprakelijkheid? |
|
|
Ik heb hulp nodig bij de volgende kwestie;
Een student gaat op stap en nodigt een paar vrienden uit die na het uitgaan bij hem in het studentenhuis kunnen logeren. Twee man (A&B, beiden te gast) slapen in de woonkamer waar ook een noodverlichting aanwezig is. Om dit licht minder fel te maken heeft persoon A daar een kledingstuk voor gehangen waarna persoon B uit het niets de verlichting van het plafond trekt. De woningstichting moet nu de verlichting komen maken/vervangen en de bewoners willen de schade verhalen op A&B.
B veroorzaakt 100% van de schade en het was voor A niet mogelijk dit te voorzien of in te grijpen. Echter hij was wel aanwezig en bezig het licht (weliswaar zonder deze te vernielen) te dimmen.
Is hier sprake van groepsaansprakelijkheid of is enkel B aansprakelijk?
Daarbij, als er sprake is van groepsaansprakelijkheid, is de verdeling van de schade dan 50/50 of kan hier een andere verdeling in worden gemaakt n.a.v. de toegebrachte schade? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 13:48 Onderwerp: |
|
|
Waarom zou je B aansprakelijk willen stellen?
Dat hij het licht wilde dimmen heeft niets met de vernieling te maken. |
|
|
|
 |
Xumos
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 14:28 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Waarom zou je B aansprakelijk willen stellen?
Dat hij het licht wilde dimmen heeft niets met de vernieling te maken. |
Je bedoelt persoon A? In dit verhaal ben ik dat, ik word dus zelf aansprakelijk gesteld. De bewoners willen de kosten verhalen op mij en de andere persoon, overigens was er behalve persoon A&B niemand die het voorval waargenomen heeft.
Ik vraag of er sprake is van groepsverband omdat ik had gelezen over een andere situatie waarbij twee jongens een brievenbus vernielen. Een derde persoon kent deze twee, kwam erbij toen het gebeurde en als de politie arriveert wordt hij als onderdeel van de groep aansprakelijk gesteld. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 15:03 Onderwerp: |
|
|
Nee bij groepsaansprakelijkheid is vereist dat de deelnemer aan de groep wist of behoorde te begrijpen dat het groepsoptreden schade zou kunnen toebrengen. Niet is vereist dat het groepslid ook daadwerkelijk zelf schade heeft veroorzaakt.
In casu lijkt er mij überhaupt geen sprake van een groepsoptreden, laat staan van een onrechtmatige gedraging van jouw kant.
Als ik jou was, zou ik geen aansprakelijkheid erkennen. Ik ben er vrij zeker van dat dat ook niet in rechte zal worden vastgesteld. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 12 okt 2011 17:00 Onderwerp: |
|
|
Xumos schreef: | Je bedoelt persoon A? |
Ja, sorry
Verder sluit ik me geheel aan bij het verhaal van Dennis. |
|
|
|
 |
|