Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is energie ook een 'zaak'?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 2:41    Onderwerp: Is energie ook een 'zaak'? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In 2004 ben ik ongevraagd klant geworden van Durion (nu Oxxio). Mijn eigen leverancier bracht mij hiervan op de hoogte en ik heb Oxxio een aantal malen gebeld en hen expliciet verboden mij energie te leveren. Ik was van mening dat zij, als zij er bij bleven dat ik gezegd zou hebben klant te willen worden, zij mij volgens de wettelijke verplichting een contract moesten opsturen zodat ik binnen de wettelijke termijn van een week kon opzeggen. Ze gaven aan 'hier niet aan te kunnen beginnen'.

Dus heb ik een brief geschreven waarin ik hen nogmaals expliciet heb verboden mij elektra te leveren omdat ik bij mijn eigen energieleverancier wilde blijven. Ze hebben mijn wensen volledig genegeerd en toch overgeschakeld. Ik heb meteen weer een aangetekende brief verstuurd waarin ik aankondig dat ik alle geleverde energie als een geschenk zal beschouwen. Later sloten zij mij ook voor gas aan. Weer een brief gestuurd waarin ik datzelfde aangeef: verbod om mij gas te leveren, zo ja beschouw ik als geschenk.

Uiteindelijk gaf Oxxio telefonisch aan dat ik 'per ongeluk' zou zijn overgeschakeld en zij zouden mij weer terugzetten naar mijn eigen leverancier. Dit heeft anderhalf jaar geduurd maar uiteindelijk was ik er eind 2005 van af. Omdat zij de eindafrekening niet wilden opstellen voor de werkelijke standen maar ruim 1000 kWh en 250 m3 hoger heb ik dus een flink deel dubbel moeten betalen. Maar dat kwam allemaal goed, dat kreeg ik allemaal terug. Ik zou binnen de wettelijk gestelde termijn van 2 maanden de eindafrekening ontvangen.

Je raadt het al, weer 20 telefoontjes en 4 aangetekende brieven verder: het heeft 3 jaar op zich laten wachten. Nu gaan ze weer andere standen gebruiken zodat ik nu zelfs nog meer bij moet betalen. En nu heb ik er echt schoon genoeg van en maak ik er werk van. Al die frustratie, irritatie, machteloosheid en slapeloze nachten. De maat is nu echt vol en ik pik het niet meer.

Vanmiddag telefonisch contact opgenomen met de Geschillencommissie Energie en Water. Zij adviseren mij om een klacht in te dienen om dat dit helaas maar al te vaak voorkomt. Ook was deze medewerker van mening dat ik, aangezien ik meteen aan het begin had aangegeven de geleverde energie als 'geschenk' te beschouwen, misschien zelf het totaalbedrag terug kon vorderen. Hij wist echter niet hoe dit wettelijk is geregeld. Ook werd mij geadviseerd alle onkosten, inclusief de besteedde tijd aan de hele toestand terug te vorderen.

Ik moet nu de zaak samenvatten en een soort eis opstellen om an de geschillencommissie voor te leggen.

Nu zullen velen artikel 7:7 BW kennen maar hier wordt gesproken over 'een zaak welke is toegezonden'. Bedoeld de wetgever hiermee uitsluitend een zaak (dus een tastbaar iets) welk 'per post' zou zijn toegezonden? De energie is mij wel toegezonden maar d.m.v. kabels en buizen onder de grond, en niet via de post.
Ook heeft men mij, middels incassobureaus en dreiging tot afsluiting, willen bewegen om met de koop akkoord te gaan. Omdat ik een eenmansbedrijf aan huis heb zou afsluiten van energie het einde van mijn bedrijf hebben betekend. Ik had dus geen keus maar heb wel enkele malen aangegeven dat ik t.z.t. alles terug zou vorderen.

Nu is het dus zover en ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Heb ik iets aan artikel 7:7 of moet ik ergens anders zoeken.

Alvast dank voor jullie reacties. Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 6:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt mij wel. In het tandartsarrest is door de HR in 1921 bepaald dat wanneer iets het karakter draagt van overdraagbaarheid, reproduceerbaarheid en beschikbaarheid het te kwalaficeren is als een 'goed' in verband met een strafrechtelijke zaak. De begrippen goed en zaak zijn op enig moment in het BW met elkaar verwisseld.

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 8:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt mij ook. En met een beetje reflexwerking zou je ook art 6:187 er bij kunnen vermelden, waarin electriciteit expliciet is vermeld als zijnde een product en een roerende zaak.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien ben ik te simpel hoor, maar als ik het zo lees dan heb jij helemaal geen overeenkomst. Dan valt er ook niets te vorderen, laat staan via een incasso op te eisen. Dat staat verder los van of energie een zaak is. Zij kunnen niet bewijzen dat jij getekend hebt voor energie van Oxxio, dus kunnen ze er ook geen betaling voor vragen.

Heb je al een rechtsbijstandsverzekering of advocaat geraadpleegd hierover?

Arnoud
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is hier al een oude draad over. Als ik me niet vergis van dezelfde vragensteller. Daar is al zeer uitgebreid ingegaan op de vraag wie wat hoe.

edit: ik vergis me, die oude draad ging over water. Maar het gaat over overname van contracten, dus dezelfde principes zouden wel eens van toepassing kunnen zijn.

Je oude leverancier laat Oxxio het geld innen, dat mag. De voorwaarden van je oude contract blijven gelden, dus je hoeft niet meer te betalen dan je aan je oude leverancier zou hebben betaald.

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

of elektriciteit een zaak is is al heel lang een discussie. Elektriciteit is niet beheersbaar in de zin dat je het bijvoorbeeld kan opslaan dus van oudsher wordt elektriciteit niet als een zaak gezien. Wel wordt elektriciteit in sommige regelingen gelijkgesteld aan een zaak.. Zoals bijvoorbeeld in artikel 7:5 BW (consumentenkoop) en 6:187 BW. Gelijkstelling betekent nog niet automatisch dat elektriciteit ook een zaak is.

Durion heeft van DTe (thans energiekamer) een boete gekregen voor het onrechtmatige wervingsproces. Durion heeft destijds veel mensen zonder toestemming geswitcht. Het lijkt mij -zoals boven ook al is gesteld- dat er geen contract is dat Oxxio kan overleggen. Met de onrechtmatige handeling in het achterhoofd lijkt het mij dat Oxxio coulant met dit geval zal moeten omgaan. Voor een gang naar de geschillencommissie moet eerst een klacht ingediend zijn bij Oxxio. Kom je er met Oxxio niet uit dat zal binnen (meen ik) 2 maanden een geschil moeten worden aangemeld bij de geschillencommissie. Tevens zou ik parallel aan dit proces een klacht indienen bij Consuwijzer of Energiekamer.

Binnen energieland zijn er wel afspraken gemaakt over onterechte leverancierswitches. Het probleem is wel al behoorlijk lang geleden ontstaan maar je zou je wellicht nog kunnen beroepen op een onterechte switch. De "foute" leverancier moet dan zorgen dat je weer naar de oude leverancier wordt geswitcht als ware je nooit geswitcht. Dit zou dan ook betekenen dat je wordt afgerekend op de tarieven van je oude leverancier.

Meer hierover: http://www.edsn.nl/docs/Issue/issue_hd205b_herstelprocessen_onterechte_leveranciersswitc%E2%80%A6.pdf
Freak

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar waarom niet alle geleverde energie in die periode beschouwen als geschenk? Of is er een reden waarom dat niet van toepassing is?
BoeZ

BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ondanks dat er niet om de switch gevraagd is is de energie wel degelijk verbruikt en wat verbruikt is moet betaald worden. Tevens is het nooit de bedoeling geweest van Durion om de energie te schenken dus kan het niet als kado gezien worden om iemand te bewegen tot een koop.

Het zou hier voor de hand liggen als Oxxio de onterechte switch ongedaan maakt en de afnemer naar de oude leverancier terugswitcht waarbij energie in rekening wordt gebracht in overeenstemming met de tarieven van de oude leverancier. Uiteraard zou het Oxxio sieren om wat extra's te doen.

Maar gezien de historie van Durion neem ik aan dat de Geschillencommissie wel raad weet met dit probleem.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 1:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BoeZ schreef:
Elektriciteit is niet beheersbaar in de zin dat je het bijvoorbeeld kan opslaan

Zonder de mogelijkheid tot opslag en de daaruit voortvloeiende beheersbaarheid zou onze maatschappij er totaal anders uitzien. Denk maar eens aan de toepassing van batterijen, accu's, condensatoren en elco's.

BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 2:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag gaat eigenlijk over de toepasselijkheid van art. 7:7 BW op de levering van elektriciteit door een andere leverancier dan waarmee een contract is gesloten. Art. 7:7 BW lijkt me daarop beslist niet van toepassing.

Om het uit de sfeer van "is elektriciteit een zaak/goed" te halen, ook als het ging om de levering van leidingwater of aardgas zou art. 7:7 BW niet van toepassing zijn. Aangenomen dat je "toezenden" zo ruim mag opvatten dat levering van elektriciteit/water/gas eronder valt, zou het aan de ontvanger zijn toe te rekenen dat de lichtknop/waterkraan/gaskraan is aan- of opengezet (lid 1), en zou het gaan om een door de gebruiker "bestelde" zaak (lid 2).

Art. 7:7 BW is er om te voorkomen dat je ongevraagd een zaak die je niet wilt krijgt aangesmeerd. Maar elektriciteit/water/gas wordt de gebruiker bij een ongevraagde leverancierwissel niet aangesmeerd.

Vergelijk het met een krantenabonnement. Als uitgeverij A de krant aan uitgeverij B verkoopt, geeft art. 7:7 BW je ook niet het recht om voortaan je abonnement niet meer te betalen.

Voor het geval het argument nu gaat zijn: de leverancierwissel wordt me aangesmeerd, die wissel lijkt me inderdaad niet goed te praten. Maar het contract is in ieder geval geen "zaak" die wordt "toegezonden". Het lijkt me meer een kwestie van uitpluizen wat er verbintenisrechtelijk precies is gebeurd. Maar praktisch gesproken zul je m.i. uiteindelijk gewoon moeten betalen voor wat je hebt verbruikt.

Tilda

BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 4:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je oude leverancier laat Oxxio het geld innen, dat mag. De voorwaarden van je oude contract blijven gelden, dus je hoeft niet meer te betalen dan je aan je oude leverancier zou hebben betaald.

Ik ben nooit klant geweest van Durion bona fides. Ik blijf daarom van mening dat ik Oxxio ook niks verschuldigd was en wil het betaalde daarom nu terugvorderen.

Durion heeft destijds een half miljoen boete gekregen en na naamswijziging naar Oxxio wederom een boete van (als ik me goed herinner) een kwart miljoen voor dezelfde illegale praktijken.

BoeZ schreef:
ondanks dat er niet om de switch gevraagd is is de energie wel degelijk verbruikt en wat verbruikt is moet betaald worden. Tevens is het nooit de bedoeling geweest van Durion om de energie te schenken dus kan het niet als kado gezien worden om iemand te bewegen tot een koop.

Hartelijk dank voor je bijdragen Boez, ik ben het in grote lijnen met je eens maar met bovenstaande uitspraak niet. Ik heb Durion destijds expliciet verboden mij energie te leveren, tot 4 maal toe waarvan twee maal schriftelijk (gas en elektra) en aangetekend verstuurd. In zowel de brieven als in het laatste telefonische gesprek heb ik gezegd dat wanneer zij mij toch energie gaan leveren ‘zal ik dit als een geschenk beschouwen’. Het antwoord van de medewerker was: ‘Dat mag u doen.’

Dit lijkt me een duidelijke afspraak en ik zou niet weten waarom energie geen geschenk kan zijn. (denk eens aan de Energiebon) Bovendien kan ik aantonen dat Durion deze informatie ook schriftelijk heeft ontvangen maar er voor heeft gekozen niet te reageren. Dit lijkt me wederom een bevestiging: stilzwijgend akkoord.
Blijkbaar was het wel degelijk de bedoeling om mij de energie te schenken. Wie wil er nu een klant die niets af wil nemen en geen klant wil zijn? En als die klant aangeeft het ontvangene als geschenk te beschouwen ben je toch niet al te snugger als je dat wel doet. Ja, je mag het doen natuurlijk maar het levert je financieel uiteindelijk niks op als je het gratis weggeeft.
Bovendien wilden zij mij met de levering wel degelijk tot koop bewegen, als je ziet wat voor incasso brieven ik allemaal niet heb ontvangen.

Vanaf het begin heb ik de automatische incasso geblokkeerd en alles terug laten storten. Wij waren immers akkoord dat ik het als geschenk mocht beschouwen. Alle brieven van incassobureaus en dreigementen met deurwaarders, gerechtelijke procedures, enz. heb ik genegeerd aangezien ik immers niet tot betaling verplicht was. Durion, inmiddels tot Oxxio getransformeerd, ontdekte echter mijn Achillespees. Ik heb een bedrijf aan huis en toen ze dreigden met afsluiting heb ik onder dwang moeten betalen. Wel eerst een aangetekende brief verstuurd natuurlijk waarin ik aangaf alles bij beëindiging van de levering terug te zullen vorderen aangezien ik de energie immers als gechenk mocht beschouwen. Ook op deze brief is nimmer gereageerd.
Waneer energie dus als een ‘zaak’ of ‘goed’ kan worden beschouwd lijkt het me op zich helemaal duidelijk.

Dat energie niet beheersbaar is lijkt me ook al geen reden dat het geen geschenk zou kunnen zijn. Daar is een energiebedrijf zich wel van bewust lijkt mij, eens geleverd kunnen ze het natuurlijk nooit terugvorderen. Maar daar hadden ze zich bewust van moeten zijn voordat ze tegen mijn wens in toch gingen leveren. Dat is mijn probleem niet.
Ook het argument welke bona fides aanvoert: dat ik, door niet onmiddellijk de elektriciteit af te sluiten, akkoord ga met de levering lijkt mij niet terecht. Als ontvanger mag ik immers de zaak 'om niet' behouden.

Misschien een voorbeeld om te vergelijken: stel dat ik mijn buurman benzine wil leveren maar hij heeft geen interesse, sterker nog: hij verbied mij nadrukkelijk om hem benzine te leveren omdat hij weet dat ik een nogal vasthoudend type ben. Maar ik negeer dat en ga de tank van mijn buurman z’n auto iedere avond een beetje bijvullen. Aan het eind van de maand stuur ik hem een rekening voor de verbruikte benzine. Hij zal misschien denken dat hij inderdaad al een hele tijd niet heeft hoeven tanken. Maar is hij wettelijk verplicht om de rekening te betalen?
Omdat energie niet beheersbaar is en niet teruggevorderd kan worden zou hij mij dus moeten betalen? Ook al heeft hij nooit gewild dat ik hem benzine leverde? Het lijkt de buurman van niet. Ook het argument dat hij dan anders ergens anders had moeten tanken vindt hij geen steekhoudend argument.
Ik dreig echter zijn auto onklaar te maken om hem tot betaling te manen. Uiteindelijk zwicht hij onder de druk omdat hij anders niet meer op zijn werk kan komen en zijn baan verliest. Nu zou hij dat later niet meer terug kunnen vorderen. Omdat benzine energie is welke werkelijk geleverd is en al verbruikt?
En om even op de lijn van bona fides door te gaan. De buurman had kunnen weten (omdat hij niet hoefde tanken) dat ik blijkbaar stiekem toch benzine leverde en onmiddellijk zijn auto moeten laten staan en de bus nemen?
Waarom zou ik in het donker en in de kou moeten gaan zitten omdat een energiebedrijf mij probeert te flessen? We moeten de zaken hier niet gaan omdraaien.

De vergelijking is misschien niet optimaal maar ik kan niks anders bedenken wat in de buurt komt. Ik blijf de opmerking van Freak terecht vinden. Het lijkt mij dat er hier sprake is van een mondeling akkoord welke ik middels een aangetekend schrijven heb bevestigd. Aangezien zij niet gereageerd hebben mag ik er toch van uitgaan dat Durion hiermee akkoord ging?

In principe zou Essent de verbruikte energie weer op mij kunnen verhalen als blijkt dat ik nooit klant ben geweest van Durion. Dat lijkt mij eigenlijk best redelijk. Maar dat zal Essent zelf moeten vorderen lijkt mij. Het is niet mijn taak om hen daar op te attenderen.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor, graag feedback. En zoveel mogelijk, een beetje afdwalen van de topic kan geen kwaad.
Misschien kan iemand wat duidelijkheid geven over dat zgn. ‘stilzwijgend akkoord’. Oxxio zal natuurlijk ontkennen dat hun medewerker dit gezegd heeft dus de zaak drijft eigenlijk een beetje om mijn brief waarop niet gereageerd is.

Bedankt allemaal en reacties natuurlijk altijd welkom. Groet, Tilda
arizona

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 7:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Art. 7:7 BW is er om te voorkomen dat je ongevraagd een zaak die je niet wilt krijgt aangesmeerd. Maar elektriciteit/water/gas wordt de gebruiker bij een ongevraagde leverancierwissel niet aangesmeerd.

Dat kún je zo uitleggen. Gelet op de overduidelijk laakbare praktijken van Durion/Oxxio kan ik me echter voorstellen dat een rechter bereid is te zien dat de parallellen tussen de casus groter zijn dan de verschillen, en art. 7.7 er wel op van toepassing te verklaren. Ik vind het argument van Tilda, dat zij aangetekend heeft verzocht de leverantie stop te zetten en het feit dat het voor haar feitelijk onmogelijk is de leverantie níet af te nemen (zelfs als je alle apparaten in je huis uitzet (inlcusief koelkast en CV-ketel), wat niemand van je zal eisen, gebruikt zelfs je elektriciteitsmeter nog elektriciteit), bruikbare argumenten om de rechter ervan te overtuigen dat zij niet hoeft te betalen.

Edit: waarbij ik overigens van mening ben dat het begrip "zaak" de kleinste hobbel is die genomen moet worden, conform de verwijzing naar het elektriciteitsarrest eerder.
Arnoud Engelfriet

Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Trouwens, in 7:5 BW definieert men 'consumentenkoop' als "de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen". Zou je alleen al niet daarom artikel 7:7 mede moeten uitleggen als betrekking hebbend op levering van electriciteit? De strekking van 7:5 is immers dat men in die titel van het BW onder 'zaak' ook 'electriciteit' moet lezen.

Arnoud
bona fides

BerichtGeplaatst: do 03 jul 2008 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat mij betreft is art. 7:7 BW van toepassing in de zin dat "zaak" ook elektriciteit omvat, maar mijn punt was dat toepassing van art. 7:7 BW juist op de andere voorwaarden van het artikel afstuit.

Hoe verklaar je dat Tilda geen elektriciteit heeft "besteld" als ze wel haar computer aanzet? Een parallel met art. 7:7 BW zie ik niet.

Tilda zegt dat ze niet meer geleverd wilde krijgen, maar tegelijk schrijft ze dat ze niet afgesloten wilde worden. Ze wilde blijkbaar elektriciteit van Essent (of zo) en niet van Oxxio. Maar elektriciteit, of die groen, grijs, van Oxxio of van Essent is, is gewoon elektriciteit.

Vergelijking met de krant: als je een abonnement hebt op de Volkskrant en je krijgt plotseling de Telegraaf, dan kan dat m.i. wel onder art. 7:7 BW vallen. Krijg je de Volkskrant, maar van een andere uitgeverij, dan zul je gewoon moeten blijven betalen.

Tilda schreef:
Ik ben nooit klant geweest van Durion bona fides.

Ik schreef "je oude leverancier". Je hebt toch ooit een contract afgesloten? Met Eneco of Essent of zo. Die oude leverancier moet ervoor zorgen dat jij elektriciteit hebt. Dat heb je. Hij voldoet aan zijn verplichtingen. Jij moet ervoor betalen. Dat doe je. Je oude leverancier kan met Oxxio overeenkomen dat jij voortaan aan Oxxio betaalt. Maar je oude leverancier blijft dan wel verantwoordelijk voor de levering.

Het lijkt erop dat het hier wat anders is gegaan, maar jij hebt er geen schade door opgelopen. Het lijkt mij vooral je oude leverancier die moet klagen.

Tilda

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 5:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan een heel eind mee gaan met je redenatie bona fides en je vergelijking met de krant is in principe zo vreemd nog niet. Maar dat houdt wel in dat er dus een hele vreemde situatie zou ontstaan. Namelijk dat je zomaar lid van een club kunt worden gemaakt zonder dat je dat wilt, dezelfde krant maar onder andere leveringsvoorwaarden en met een ander prijskaartje en je kunt nu pas na 5 jaar opzeggen.
De krantenjongen beland bijv. onder vreemde omstandigheden in het ziekenhuis en de de hells angels komen jouw de krant iedere ochtend om 5 uur persoonlijk thuis bezorgen. Voor een kleine vergoeding natuurlijk en ze willen natuurlijk per dag contant betaald worden. Geen probleem begrijp ik?

Stel de Volkskrant wordt overgenomen door een nieuwe organisatie (met terroristische banden, of clusterbommen, kinderarbeid, slavenhandel, verzin zelf iets waar je nooit mee in verband zou willen worden gebracht). De levering blijft echter gewoon in handen van je huidige leverancier. Jij zegt je lidmaatschap uit principe op. Maar hier wordt niet op gereageerd en je moet noodgedwongen je abonnement nog 18 maanden betalen. De prijs is ook verhoogt. Als ik het goed begrijp zou je hiermee geen problemen hebben omdat het uitgangsprincipe: nl. het "leveren van de krant", onverminderd doorgaat? Ondanks al je telefoontjes, aangetekende brieven waarin je je abonnement opzegt blijf jij braaf betalen? En als je dat niet doet komt de Volkrant met het argument dat je, omdat je bij de bezorging in je brievenbus de krant nooit op straat teruggeduwd hebt, je daarmee akkoord ging met de levering? Ook al is de volkskrant van mening dat, aangezien de levering nog steeds door dezelfde krantenjongen wordt uitgevoerd en de krant nog steeds dezelfde krant met dezelfde naam is, er niets is gewijzigd. Door de krant op je mat te laten vallen heb je de situatie dus geaccepteerd en het feit dat jij de krant niet wilde doet dus niet meer ter zake?
Ze kunnen dan ook beargumenteren dat je dan een andere krant had moeten nemen: ook eentje met plaatjes en lettertjes en dat er daarom geen enkele reden was tot opzegging.

Ik ben niet benadeeld? Weet je hoeveel irritatie, frustratie, ja zelf slapeloze nachten mij dit heeft bezorgd? Het schrijven van een tiental brieven, een veertigtal telefoontjes, drie vrije middagen aan besteed, zonder dat er ook maar een enkele reactie kwam. En zo'n stel arrogante kwallen die denken boven de wet te staan gewoon je bankrekening laten plunderen? En dat mag dus ongestraft, iemand anders zodanig op kosten jagen en het bloed onder de nagels vandaan halen? Dat we in zo’n bananenrepubliek leven waar je gedwongen word lid te worden van zo’n criminele club en je kunt er niet van afkomen? Ik vind het ronduit schandelijk.
Maar goed, dat is geen juridische taal meer. Evil or Very Mad Ik hoop in ieder geval dat het duidelijk is dat ik me over deze kwestie heel erg druk heb gemaakt.

Even voor de goede orde: toen Oxxio mij liet weten dat ze mij, ondanks mijn nadrukkelijke en herhaaldelijke verbod, toch gas gingen leveren (ze hadden toen al aangegeven dat de switch 'per ongeluk' was he) heb ik 2 dagen voor de ingangsdatum de gaskraan (hoofdkraan, dus vóór de meter) dichtgedraaid. Die is gedurende de hele periode dicht gebleven en op exact dezelfde stand blijven staan.
’s Avonds sliep ik op een ander adres dus ik was alleen thuis om mijn werk te doen. In de winter van 2004/2005 (gelukkig mild) moest ik overdag soms met een extra trui en jas aan zitten maar dat had ik er graag voor over. Pas toen het contract beëindigd is en ik weer door Essent kreeg geleverd heb ik het gas ook weer aangezet. Gas is mij door Durion/Oxxio nooit geleverd maar ze maken wel een schatting van 250 M3 en deze moest ik onder dwang van afsluiting (ook van elektra) dus wel betalen. Dit heb ik hen vooraf ook gemeld, dat de gaskraan dicht stond, op welke stand, en dat ik geen gas af zou nemen. Ook hierop is nooit gereageerd.

Elektriciteit kon ik echter niks aan doen, dat moest ik gebruiken: er is ongevraagd een stroom door mijn leidingen gestuurd. Ik had die stroom wel willen hebben, die had ik nodig, maar niet van Oxxio.

Een van de leukste opmerkingen van de medewerker van de Geschillencommissie: “Mijnheer, ik merk aan uw zorgvuldige woordkeuze dat u zich over deze kwestie heel erg opwindt. Dat is niet nodig hoor, laat u maar lekker gaan.” Dat vond ik erg grappig, dat die man dat ook aanvoelde. Er werd me ook aanbevolen in mijn eis zeker niet bescheiden te zijn met het opvoeren van alle gemaakte kosten, het opnemen van een aantal vrije middagen kan ik gewoon declareren. En natuurlijk alle portokosten. Het hele telefoongesprek met de geschillencommissie gaf ook wel duidelijk aan hoe de commissie tegen de praktijken van Oxxio aankijkt.

Groet, Tilda
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds