|
Auteur |
Bericht |
laura73
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 12:22 Onderwerp: Is een contract zonder vermelding van datum rechtsgeldig |
|
|
Een client van ons heeft een contract met een zakenpartner ondertekend, maar op dit contract staat geen datum vermeld.
Is dit contract uberhaupt rechtsgeldig en de onderliggende vraag is of indien er nu alsnog een datum op wordt geplaatst, het enig effect heeft op het contract. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 12:33 Onderwerp: |
|
|
Er is geen wettelijke eis dat je bij een afspraak vastlegt op welke datum dit gebeurd is. Het contract is dus geldig.
Soms kan het relevant zijn wanneer het contract is getekend, bijvoorbeeld omdat vanaf die datum een abonnement gaat lopen of binnen X dagen na die datum er betaald of geleverd moet worden. Als die datum dan niet in het contract staat, is het contract wel geldig maar onduidelijk.
Je kunt gewoon op jullie beider originelen bijschrijven "Ingangsdatum dd-mm-jjjj" met handtekening of paraaf van beide partijen.
Arnoud |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 13:01 Onderwerp: |
|
|
Ik zou inderdaad menen dat de overeenkomst gewoon bindend is. Het kan alleen lastig zijn om vast te stellen wat er precies overeengekomen is. Is het contract van dien aard dat het ontbreken van de datum waarop het gesloten is problemen geeft? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 13:12 Onderwerp: |
|
|
Is zo'n geval is het heel verstandig zo'n overeenkomst te laten registreren. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 13:26 Onderwerp: |
|
|
Registreren, bij een notaris bedoel je? Dure grap, dat zou ik alleen doen als het heel belangrijk is dat de datum en inhoud vastliggen.
Als je allebei een getekend origineel hebt, dan is dat in verreweg de meeste gevallen meer dan genoeg. Meestal gaat de discussie tenslotte niet over "wat is de tekst van artikel 12" maar over "wat wordt bedoeld met artikel 12 gegeven het feit dat we nu ..." En daar helpt een notaris niet bij.
Arnoud |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 13:28 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Registreren, bij een notaris bedoel je? Dure grap, dat zou ik alleen doen als het heel belangrijk is dat de datum en inhoud vastliggen.
|
Nee, bij de belastingdienst. http://www.belastingdienst.nl/download/1056.html |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 18:51 Onderwerp: |
|
|
Kost je volgens mij € 3,- aan registratierecht, dus dat valt nog best mee  _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 19:50 Onderwerp: |
|
|
Ok ok, de noodzaak ontgaat me nog steeds maar de kosten zijn een stuk lager dan ik onthouden had.
Arnoud |
|
|
|
 |
|