Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 18:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is dit een onverschuldigde betaling?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
daba

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 20:03    Onderwerp: Is dit een onverschuldigde betaling? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Een tijd geleden lag ik na een zwaar ongeluk in een revalidatiecentrum. Ik wilde een auto kopen van een vriend die mij vaak kwam opzoeken en mij veel heeft geholpen. Hij vroeg mij om een voorschot, ik kon nog enkele weken niet lopen maar hij had mij veel geholpen en dus wilde ik wat terug doen.
Ik heb per internet bankieren €2.500,- overgemaakt met omschrijving: Bedankt voor de hulp. Sindsdien heb ik nooit meer wat gehoord van hem en is hij zelfs verhuisd. Ik weet sinds een tijdje wel waar hij nu woont. Ik heb het in eerste instantie laten gaan omdat hij me ook veel geholpen had en ik andere dingen aan mijn hoofd had.

Is dit een onverschuldigde betaling, en is dit bedrag terug te vorderen?

Bedankt,
Daba
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover die overboeking een aanbetaling was voor de auto, is het geen onverschuldigde betaling. De auto is blijkbaar nooit geleverd, en het lijkt erop dat die ook niet meer geleverd zal worden. Je zult de koop moeten ontbinden. Ontbinding van een overeenkomst lijdt tot ongedaanmakingsverplichtingen op grond waarvan jij het betaalde kunt terugvorderen.

De omschrijving "Bedankt voor de hulp." maakt helaas niet duidelijk dat het gaat om een aanbetaling. Aan de andere kant lijkt me € 2.500 wel een wat hoog bedrag als "bedankje" voor ziekenbezoek.

De vraag is misschien wat er nu echt aan de hand is. Je verhaal komt in ieder geval een beetje merkwaardig over (en dan vooral die omschrijving). Misschien heeft hij je op één of andere manier onder druk gezet om het geld over te maken? Ons hoef je het niet te vertellen, maar als dit ooit voor de rechter komt zul je volledige openheid van zaken moeten geven.

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee het was niet alleen voor ziekenbezoek, ik heb hem ter goeder trouw een voorschot gegeven die hij vroeg waarna we in de tijd daarop het bedrag zouden verrekenen met de aankoop vd. auto.

En hypothetisch gezien, zou het gespeeld kunnen worden op dat het bedrag per ongeluk naar zijn rekening is gegaan ipv. een ander?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

daba schreef:
En hypothetisch gezien, zou het gespeeld kunnen worden op dat het bedrag per ongeluk naar zijn rekening is gegaan ipv. een ander?

Ten eerste is dat blijkbaar niet wat er is gebeurd. Voor de rechter ben je verplicht de waarheid te vertellen.

Ten tweede lijkt het volstrekt ongeloofwaardig te zijn dat je per ongeluk geld naar een verkeerde bankrekening hebt overgemaakt. Ik neem tenminste aan dat het bankrekeningnummer ook echt het bankrekeningnummer van die kennis van jou was, en dat die persoon jou ook heeft geholpen / bezocht. Het is dus niet zomaar een tikfoutje. Verder is het inmiddels een paar maanden later. Hoe valt te verklaren dat je al die tijd niets hebt ondernomen? Je zult ook moeten verklaren wie je dan wél met € 2.500 had willen bedanken voor zijn hulp.

Quote:
Nee het was niet alleen voor ziekenbezoek, ik heb hem ter goeder trouw een voorschot gegeven die hij vroeg waarna we in de tijd daarop het bedrag zouden verrekenen met de aankoop vd. auto.

Als de aankoop van die auto alleen nog maar in de planning zat voor later en daar nog niet concreet overeenstemming was bereikt, en het voorschotbedrag eigenlijk meer was bedoeld om de directe geldproblemen van de ontvanger mee op te lossen, dan lijkt er eerder sprake te zijn van een geldlening. Een lening kun je terugvorderen.

Je kennis zal mogelijk inbrengen dat hij mocht aannemen dat het een schenking betrof. In dat geval is het aan jou om een goed duidelijk EERLIJK verhaal te houden over de precieze omstandigheden. Ik denk niet dat een rechter snel zal aannemen dat iemand in jouw omstandigheden (die ken ik natuurlijk niet, maar ik neem bijv. aan dat je geen bakken met geld hebt) zomaar € 2500 wegschenkt (en dat er dus meer achter zit.. maar wat?). Je zult de situatie heel duidelijk moeten toelichten en vooral niet gaan liegen en bedriegen, want dan val je gewoon door de mand en verspeel je alle goede wil.

BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel voor je reactie!

Inderdaad als student zal het niet aannemelijk zijn dat ik hem dit bedrag heb geschonken.
Verder zijn er een aantal aantoonbare feiten die enigszins verklarend kunnen werken: zijn vriendin is naar mij gekomen voor dat voorschot omdat hij op dat moment een korte gevangenisstraf uitzat (een duidelijk motief voor het vragen van een voorschot) het geld is ook naar haar rekening gestort (misschien niet een onbelangrijk feit?). Ook is de auto vlak na dit gebeuren aan iemand anders verkocht dus dat het bedrag voor de verkoop is geweest is voor de hand liggend.

Weet jij, als ik hier een zaak van wil maken, wat een gemiddelde advocaat hiervoor zal vragen? Ik denk dat dat in dit geval door de complexiteit wel zal lonen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds