Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 14:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is democratie hetzelfde als een dictatuur van de meerderheid
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2004 9:35    Onderwerp: Is democratie hetzelfde als een dictatuur van de meerderheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit onderwerp houdt verband met mijn scriptie, maar omdat het een specifieke vraag is die losstaand beantwoord kan worden stel ik hem in een nieuw topic.

Is democratie hetzelfde als een dictatuur van de meerderheid? Zo nee, waarom niet?

Ik heb zelf wel al enige gedachten erover. Volgens Rousseau is volonté generale (vrij vertaald, het algemeen belang) niet hetzelfde als volonté de tous (vrij vertaald: de optelsom van alle individuele willen/meningen). Omdat de wetgever geacht wordt het algemeen belang te dienen, zou het minderheidsstandpunt gewaarborgd zijn. Maar er wordt door veel schrijvers geconstateerd dat de laatste jaren het regeerakkoord in waarde toeneemt, waardoor het belang van het minderheidsbelang sterk afneemt. Als de meerderheid gewoon zijn zin doordrukt, wat dan?

Zou je kunnen zeggen: De grondrechten hebben een minderheidsbeschermende functie. Dat is wel zo, maar grondrechten worden geacht een relatief kleine verzameling van essentiele rechten te zijn. Dit betekent dat ook al werken grondrechten ten volle (EVRM en het progressieve EHRM), ze beschermen alleen tegen een overheid die veel te ver gaat. Dit levert niet automatisch ook respect voor een minderheidsstandpunt op. Bovendien is juridische afdwingbaarheid absoluut niet hetzelde als gedegen politieke participatie. Hierdoor krijg je ruzie en krijg je niet een stem die politiek telt.

De 'rule of law', de scheiding van kerk en staat en het feit dat wetten een algemeen karakter moeten hebben en niet discriminerend mogen zijn dragen ook bij, maar zijn m.i. niet het definitieve antwoord.

Komen we dan toch onvermijdelijk uit bij de rechter?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2004 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar mijn mening is er in Nederland geen sprake van een dictatuur van de meerderheid. Omdat geen enkele politieke partij ooit in Nederland de absolute meerderheid heeft behaald. Partijen in Nederland zijn altijd afhankelijk van andere partijen, dus kunnen ze niet direct hun wil doorvoeren.

In de Anglo-saksische landen kan hier wel sprake van zijn, omdat hier wel een partij de absolute meerderheid heeft. Zeker in de VS gaat dit zeer ver. Het beleid van de Republikeinen kan diametraal anders zijn dan van de Democraten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2004 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar de meerderheid (lees: de huidige regeringscoalitie) kan weldegelijk hun eigen compromis erdoor drukken, zonder überhaupt maar te hoeven luisteren naar de oppositie. Is dat niet evengoed een dictatuur van de meerderheid dan?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2004 10:43    Onderwerp: Inderdaad... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Maar de meerderheid (lees: de huidige regeringscoalitie) kan weldegelijk hun eigen compromis erdoor drukken, zonder überhaupt maar te hoeven luisteren naar de oppositie. Is dat niet evengoed een dictatuur van de meerderheid dan?


Ja.

Duch schreef:
Komen we dan toch onvermijdelijk uit bij de rechter?


Ja, uiteindelijk leidt dit tot een verdere juridisering. En dan zijn we weer bij de discussie over de positie en legitimatie van de rechterlijke macht. Die discussie ga ik hier overigens niet herhalen. Razz
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2004 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je geeft het zelf al aan: er is al sprake van een compromis. Er wordt al rekening gehouden met drie minderheden(CDA, VVD en D66). Ik denk dat in de Nederlandse wetgeving de minderheids standpunten redelijk vaak zijn terug te vinden. Partijen die nu regeren weten dat zij in de toekomst mogelijk afhankelijk zijn van partijen die nu in de oppositie zitten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2004 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Machiel:
Was ook absoluut niet de bedoeling!

Het gaat er mij meer om of er wellicht andere mechanismen zijn die in deze leemte voorzien. Ik zoek naar politieke mechanismen. Ik bedoelde te vragen of er andere mogelijkheden zijn naast juridische strijd voor de rechter.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2004 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
@ Machiel: Was ook absoluut niet de bedoeling!


In orde Yesss

Inhoudelijk:

@ mr. crowley: Ik snap best wat jij bedoelt en wat je schrijft toont aan dat je heel goed door hebt hoe het in Den Haag werkt: de oppositie van vandaag is de coalitiegenoot van morgen. En zeker in vergelijking met landen waar een strikt twee-partijen stelsel heerst gaat het hier nog niet zo dictatoriaal, zeker. Maar het is absoluut een feit dat ons land wel naar een twee-partijen stelsel opschuift waarbij de coalitie zich als één partij gedraagt en de oppositie ook, althans daar verwoede pogingen toe doet. d'oh!

Sinds de kabinetten Lubbers zijn de omvang en het belang van de regeeraccoorden enorm gegroeid. Mede hierdoor hebben coalities steeds minder scrupules om zich hoegenaamd niets van de oppositie aan te trekken.

Dat bengt mij van zelf bij Duch.

@Duch: Ik denk dat er, afgezien van strategische mechanismen zoals mr. crowley die terecht constateert, geen andere politieke mechanismen zijn om de dictatuur van de meerderheid te remmen of te dempen. Het feit dat dat voor regeringen en regeringsfracties tot in de jaren '70 kennelijk anders lag kwam volgens mij door een gevoel van "noblesse oblige", een gevoel dat het dragen van regeringsverantwoordelijkheid een zekere bescheidenheid en maatvoering met zich meebrengt. Bovedien waren de partijen ook ideologisch veel meer van elkaar gescheiden wat de coalities veel losser maakten. Het constante gevaar van "dissidenten" binnen de regeringsfracties maakte dat men pragmatischer was en regeeraccoorden kort en vaag gehouden werden.

Beiden elementen (wellevenheid/bescheidenheid en ideologische drive) zijn nagenoeg verdwenen... Nooo
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2004 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iets wat ik niet zo goed weet: Kan de Eerste Kamer of de Raad van State hier niet een tegenwicht in bieden?

Als geklaagd wordt over slechte wetgeving, ligt dat in het straatje van de adviserende rol van de Raad van State toch?

En als het gaat om gewoon een beetje rustig je hoofd erbij houden heeft de Eerste Kamer een taak toch? Of gaat die ook volledig op in het coalitiespel?

wat een vragen allemaal Embarassed
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2004 17:22    Onderwerp: O Senatores! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Iets wat ik niet zo goed weet: Kan de Eerste Kamer of de Raad van State hier niet een tegenwicht in bieden?


Zeker, dat is wat ik in mijn kringen ook altijd betoog. Maar:

1) de adviezen van de RvS worden steeds vaker "weggeschreven" door de regering dan dat ze worden opgevolgd;

2) de Senaat staat in toenemende mate bloot aan het coalitiespel, te meer omdat de senaatsfracties als het er op aan komt nauwelijks kunnen rekenen op de steun van hun broeders in de Tweede Kamer en dus in de armen van de regering worden gedreven.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 12 aug 2004 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat vind je van het idee om het advies van de Raad van State meer bindend te maken? Als er niet geluisterd wordt, moet je conctateren dat het nut aan de adviezen is komen te ontvallen. Dan kan je twee dingen doen: Het schrappen of het versterken. Door het te versterken kan je proberen om de functie ervan te herstellen. Ik laat eventuele legitimeringsproblemen van een bindend hier even uitdrukkelijk achterwege omdat dat teveel zou afleiden van de vraag of er andere mechanismen denkbaar zijn.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: do 12 aug 2004 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij niet wenselijk het advies van de Raad van State bindend te maken. Kenmerk van een advies is dat degene die hier om vraagt er mee kan doen wat hij wil. Ik vind dat daar geen verandering in moet komen.

Het probleem zit hem veel meer in de kwaliteit van de leden van de tweede kamer. Die is naar mijn mening ondermaats.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 12 aug 2004 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook kwalitatief goede kamerleden kunnen hun zin doordrijven. Dat is dus niet per se de oplossing voor dit probleem.

Je zou je kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld alleen van het advies van de RvS afgeweken zou mogen worden bij een bepaalde gekwalificeerde meerderheid.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -


Laatst aangepast door Duch op do 12 aug 2004 17:28, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: do 12 aug 2004 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat prefereer ik dan nog altijd boven een kamerlid dat geen verstand van zaken heeft.

Het lijkt mij niet verstanidg dat de Raad op de stoel van de wetgever gaat zitten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat doet de Raad van State al. Zij het in de vorm van advies. Je zou overigens ook kunnen beweren dat de RvS op een bepaalde manier onderdeel is van de formele wetgever.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Raad van State geeft advies. Vanuit zijn expertise betoogt de RvS waarom iets wel of geen goed idee is.
De regering en Staten-Generaal maken wetten. Zij besluiten wat te doen, het advies in hun overwegingen meenemend.

Of ze het advies opvolgen is een tweede. Een advies van de RvS kan heel goed zijn, maar toch kan de wetgever besluiten het anders te doen als daar goede redenen voor zijn. Dat wil nog niet zeggen dat de wetgever uit zijn neus zit te eten wanneer de RvS zijn verhaal doet.

Dat het ideaaltype van wijsheid en zorgvuldig beraad niet altijd in de praktijk voorkomt is inherent aan mens-zijn. En ook aan het systeem dat nou eenmaal niet perfect is. Maar hoe het ook gesteld is met de intelligentie van het gemiddelde kamerlid, laten we het advies alsjeblieft een advies laten. Pray
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds