|
Auteur |
Bericht |
Daesanye
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 12:25 Onderwerp: Interne sollicitatie wordt tegengehouden door manager |
|
|
Hallo
Ik heb de volgende vraag.
Ik werk op dit moment bij een bedrijf, dit bedrijf heeft verschillende projecten.
Nu heb ik op een ander project een uitdagende baan gevonden waar naar mijn inziens de arbeidsvoorwaarde beter zijn.
Uren zijn beter gepland en ook het loon is een stuk beter.
Mijn huidige projectmanager wil ondanks mijn goede staat van dienst de sollicitatie tegenhouden.
Mijn vraag is natuurlijk of dit wel mag ?
Aangezien ik er financiel op vooruit ga en ik al vaker mijn ongenoegen ge-uit heb lijkt het me niet zo dat mijn huidige manager de overgang naar een betere baan kan weigeren.
Met vriendelijke groet,
D. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 12:58 Onderwerp: |
|
|
Je manager niet, direct. Wat staat er in de voorwaarden? Iets van een conurrentiebeding o.i.d? En zo ja, wat staat er precies? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 21:29 Onderwerp: |
|
|
Het onderwerp heet 'interne sollicitatie'.
Ik lees dan ook dat TS de sollicitatie dan ook binnen het zelfde bedrijf wil plaatsen. In dat geval kan er toch ook geen sprake zijn van een concurrentiebeding?
Informeel kan een je manager dan ook dwars liggen. Lijkt mij dat je dit nooit hard kunt maken. Als ze bij hoog en laag volhouden dat jij niet geschikt bent...... Maar proberen kan altijd. Als jij de beste bent voor die nieuwe post, dan is het de vraag wiens belangen het zwaarste wegen. Die van de 'nieuwe' manager of die van de huidige. Het is wel raar dat iemand intern niet zou kunnen verbeteren omdat die op de huidige plek zo goed voldoet.
Als ik je verhaal tenminste goed heb begrepen en het inderdaad om een interne sollicitatie gaat. |
|
|
|
 |
Daesanye
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 16:52 Onderwerp: |
|
|
Het gaat inderdaad over een interne sollicitatie.
Het bedrijf is een callcenter die voor meerdere opdrachtgevers projecten heeft.
Nu is er dus een opening bij een project waar ik:
- Betere uren heb qua werken.
Huidige project word ik ingepland tussen 8:00 en 21:00 uur, en het nieuwe project is dit tussen 10:00 en 19:00 uur
- Meer doorgroeimogelijkheden heb.
- Ik op de laagste loonschaal al meer verdien dan de laagste op mijn huidige project.
- Het werk iets te maken heeft met mijn opleiding.
Vandaag heb ik mijn afkeuring gekregen en heb ik natuurlijk om meer uitleg gevraagd.
De uitleg was dan ook, op het oude project kunnen we je niet laten gaan, dit zou alleen kunnen als ik een uitwerk-periode zou hanteren van 1 maand. Ik blijf voor het zelfde bedrijf werken dus is er volgens mij geen sprake van uitwerkperiode, dit staat ook nergens in het contract.
Helaas is het niet mogelijk om pas over 1 maand te beginnen op het nieuwe project.
Ook word er als reden gegeven dat de huidige onderbezetting bij het oude project een reden is.
Ik kan er toch zeker niets aan doen dat alle nieuwe werknemers zo snel weggaan wegens de hoge werkdruk, lage loon.
Er is trouwens geen sprake van concurrentiebeding aangezien het gaat om een provider en een fabrikant van netwerkapparatuur.
Mijn vraag is natuurlijk mag dit allemaal zo maar?
En welke rechten en wetten kan ik me op beroepen?
Komende donderdag heb ik weer een gesprek waar ik hopelijk, met wat hulp van jullie, toch nog een kans ga krijgen om een betere baan te krijgen
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groet,
D
ouwe sloeber schreef: | Het onderwerp heet 'interne sollicitatie'.
Ik lees dan ook dat TS de sollicitatie dan ook binnen het zelfde bedrijf wil plaatsen. In dat geval kan er toch ook geen sprake zijn van een concurrentiebeding?
Informeel kan een je manager dan ook dwars liggen. Lijkt mij dat je dit nooit hard kunt maken. Als ze bij hoog en laag volhouden dat jij niet geschikt bent...... Maar proberen kan altijd. Als jij de beste bent voor die nieuwe post, dan is het de vraag wiens belangen het zwaarste wegen. Die van de 'nieuwe' manager of die van de huidige. Het is wel raar dat iemand intern niet zou kunnen verbeteren omdat die op de huidige plek zo goed voldoet.
Als ik je verhaal tenminste goed heb begrepen en het inderdaad om een interne sollicitatie gaat. |
|
|
|
|
 |
memolen
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 16:17 Onderwerp: Interne sollicitatie tegengehouden |
|
|
Hoe is het afgelopen? Toch nog aangenomen op het andere project?
Enfin, wellicht voor de volgende keer mijn reactie. Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik eerst eens onderzoeken wat er binnen de organisatie geregeld is. Schrijft het personeelsbeleid iets over de te volgen procedure bij interne sollicitatie? Wordt misschien de Sollicitatiecode van de NVP gehanteerd? Deze is weliswaar geschreven op externe sollicitanten, maar geeft wel een normenkader aan. Is er personeelsbeleid geschreven dat gericht is op ontwikkeling en promotie en dergelijke? Is er een CAO, waarin iets staat over sollicitatieprocedures? Heeft de organisatie een OR, en wat vindt de OR ervan als een interne sollicitant wordt tegengehouden om zich te verbeteren, omdat haar huidige manager haar niet kwijt wil?
Kortom: ik zou eerst uitzoeken of de gevolgde werkwijze wel in overeenstemming is met de binnen de organisatie schriftelijk vastgelegde afspraken.
En dan juridisch: Als de werkgever zich niet redelijk en billijk gedraagt tijdens de sollicitatie fase, dan is er mogelijk sprake van een onrechtmatige daad (art. 6:162 BW). De schade die de sollicitant lijdt kan deze op de werkgever verhalen. En de werkgever is verplicht zich als een goed werkgever te gedragen (art. 7:611 BW).
Maar de vraag is of je wel zover wilt gaan en een civiele procedure starten tegen je eigen werkgever. Dat is een hele stap, en daarvoor kun je maar beter juridische hulp inschakelen. Ben je lid van een vakbond? Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Succes met je verdere loopbaan.
Groeten, Mayke |
|
|
|
 |
|