|
Auteur |
Bericht |
Daniella89
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: za 23 apr 2011 11:38 Onderwerp: Intern defect telefoon (HTC) |
|
|
Hallo,
Op 24 maart 2011 heeft mijn moeder bij haar abonnement een HTC genomen om deze vervolgens aan mij te geven omdat ze nog tevreden was over haar huidige toestel. Op 6 april was ik jarig, toen kreeg ik de telefoon. Afgelopen donderdag (21 april) ben ik terug gegaan met het toestel omdat hij niet naar behoren werkt.
Het toestel vertoonde gebreken, zo schakelde hij zich ongeveer vijf keer per dag vanzelf uit. (Als ik het toestel bijvoorbeeld op tafel had neergelegd en hem een kwartier later weer pakte, stond hij uit.) Daarnaast is het al twee keer voorgekomen dat ik al mijn berichten kwijt geraakt ben omdat de tool een error aangaf waardoor ik de fabrieksinstellingen terug heb gezet.
Wat betreft het uitvallen, doordat hij steeds uitviel heb ik mij donderdagochtend verslapen waardoor ik te laat was voor een tentamen.
Al met al ben ik donderdagmiddag terug gegaan naar de winkel. Ik gaf aan dat het toestel vaak uitviel en heb het probleem met de berichten benoemd.
Tot mijn verbazing zei de verkoopster dat ze het toestel niet terug kon nemen omdat er een kleine beschadiging in een hoekje van het toestel zat (op zich begrijpelijk) maar als reden daarvoor zei ze het toestel door die beschadiging niet meer aan andere klanten zou kunnen verkopen (?!?) Ik ga dus terug met een interne fout en de verkoopster zou hem (zoals ze zelf zei) wel terug nemen als die beschadiging er niet aan zou zitten.
Ik ben nog binnen de wettelijke termijn van 30 dagen terug gegaan met het toestel. Op de site is hierover het volgende te vinden:
Blijkt het defect in je mobiele telefoon te zitten, wordt nagegaan of dit binnen de (wettelijke) garantie valt. Is je toestel normaal gebruikt, dan zijn de defecten gedekt. Schade door slijtage of defecten door onzorgvuldig of onjuist gebruik zijn niet gedekt. Heb je een defect in een toestel dat je minder dan 30 dagen geleden bij BelCompany hebt gekocht? Dan kun je dat bij ons als extra service, snel en zonder meer, zonder kosten omruilen voor hetzelfde type toestel. Het defect moet dan wel onder de (wettelijke) garantie vallen.
Uiteindelijk is mijn toestel dus opgestuurd naar HTC, het wordt wel gratis gemaakt omdat het binnen de bovengenoemde termijn valt. Ik ben echter inmiddels zo ontevreden en heb al zoveel nadeel geleden binnen twee weken dat ik het toestel eigenlijk helemaal niet meer terug wil. Wat kan ik nog doen om ervoor te zorgen dat ze het toestel toch terugnemen? Of kan ik niets meer doen dan afwachten? (Ik verwacht namelijk dat het toestel straks terug komt en dat het dan gemaakt zou moeten zijn, maar het uiteindelijk toch op niets uitloopt.) Overigens als je googled op HTC schakelt automatisch uit krijg je ontzettend veel hits. Er zijn veel klachten mbt dit probleem en zoals ik begrijp van andere gebruikers is het defect na reparatie meestal niet verholpen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 26 apr 2011 10:00 Onderwerp: |
|
|
Even los van juridische tips. Als je een Desire Z (ook HD) telefoon van HTC hebt, dan komt het helaas vaker voor dat als je sms berichten spontaan verdwijnen... Dat is een softwarematige fout.
M.b.t. de juridische mogelijkheden bij een dergelijk ontdekt defect, is er genoeg te vinden op dit forum. Bedenk dat een telefoon niet veel anders is dan een bank, fiets of auto en zoek dan op "non-conformiteit".
In het kort komt het er op neer dat je de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid moet stellen om de "non-conformiteit" te herstellen. In casu is er voor jou echter (zo laat het zich althans aanzien) een ruimere bescherming van toepassing.
De 30 dagen van de website van BelCompany is geen "wettelijke termijn" maar een eigen termijn die BC hanteert. Heb je je wel tijdig op die bepaling beroepen bij BC? Zo ja, dan zou ik een klacht indienen bij het hoofdkantoor. Over het algemeen wordt daar erg coulant op gereageerd!
(Het is niet mijn juridisch advies om altijd en overal een hoofdkantoor ergens bij te betrekken, maar voor BC geldt dat ik daar in een ver verleden nog als student gewerkt heb... ) |
|
|
|
 |
Daniella89
|
Geplaatst: do 28 apr 2011 20:06 Onderwerp: |
|
|
Hartstikke bedankt voor je reactie!
Wat betreft die wettelijke garantie, zo stond het letterlijk op de site. Ik heb me meteen op die termijn beroepen toen ik terug ging met het toestel, maar ze zeiden dat ze niets anders konden doen dan het defect te laten repareren, omdat er een kleine beschadiging op het toetsel zat. (Daarom konden ze het toestel dus niet terugnemen.)
Zoals ik al schreef volg ik nog niet erg lang de opleiding rechten. Ik weet niet precies wat ik nu concreet kan gaan ondernemen. In ieder geval een klachtenbrief naar het hoofdkantoor? Ik neem aan dat ik in die klachtenbrief die non-conformiteit moet vermelden?
Ik begrijp niet helemaal wat je met dit stuk bedoeld:
In het kort komt het er op neer dat je de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid moet stellen om de "non-conformiteit" te herstellen. In casu is er voor jou echter (zo laat het zich althans aanzien) een ruimere bescherming van toepassing.
Hoe kan ik de verkoper in de gelegenheid stellen om de non-conformiteit te herstellen? Wat moet ik dan precies doen? En wat bedoel je met dat er voor mij een ruimere bescherming van toepassing is?
Laatst aangepast door Daniella89 op vr 29 apr 2011 14:59, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Daniella89
|
Geplaatst: do 28 apr 2011 20:10 Onderwerp: |
|
|
Nog een vraag.. Is art. 7:18 lid 2 BW ook van toepassing? Ik zag namelijk dat de conformiteit geregeld is in 7:17 BW.. |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 28 apr 2011 22:32 Onderwerp: |
|
|
Daniella89 schreef: | Nog een vraag.. Is art. 7:18 lid 2 BW ook van toepassing? Ik zag namelijk dat de conformiteit geregeld is in 7:17 BW.. |
Is van toepassing inderdaad. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 29 apr 2011 10:02 Onderwerp: |
|
|
Daniella89 schreef: | Hoe kan ik de verkoper in de gelegenheid stellen om de non-conformiteit te herstellen? Wat moet ik dan precies doen? En wat bedoel je met dat er voor mij een ruimere bescherming van toepassing is? |
O.g.v. 7:18 lid 2 wordt de telefoon vermoed non-conform te zijn, omdat de afwijking zich binnen 6 maanden heeft geopenbaard. Vervolgens geldt dan artikel 7:21 BW. Dat artikel bepaalt dta de verkoper de gelegnehid moet krijgen om de afwijking te herstellen. Repareren van de telefoon valt daar dus onder. Wettelijk gezien doet de verkoper niets verkeerd, maar doet hij het juist goed, als hij de telefoon voor jou gaat repareren.
De wettelijke bescherming is die uit de wet. Jij hebt een ruimere bescherming, omdat de verkoper waar jij gekocht hebt, kennelijk een "garantie" geeft om binnen periode x het toestel om te ruilen voor een andere, terwijl daar wettelijk gezien niet direct een basis voor is. Dat laat overigens onverlet dat die verkoper daar wel "gewoon" aan gehouden kan worden! |
|
|
|
 |
Daniella89
|
Geplaatst: vr 29 apr 2011 15:03 Onderwerp: |
|
|
Ah oke, duidelijk.
Ik heb de telefoon vorige week donderdag teruggebracht, ik zal eerst eens afwachten wat ze gaan doen en of hij gemaakt is. Mocht ik dan alsnog hetzelfde probleem ondervinden ga ik een klacht sturen naar het hoofdkantoor. |
|
|
|
 |
Daniella89
|
Geplaatst: vr 03 jun 2011 8:49 Onderwerp: |
|
|
Nou, toestel is inmiddels weer een maandje in mijn bezit. Het toestel werkt echter alweer niet naar behoren. In de afgelopen vier dagen kreeg ik vaak -wanneer ik op mijn toestel wilde kijken- een scherm met daarin: kan de simkaart niet detecteren. Zorg dat de simkaart correct is geplaatst en start opnieuw op.
Hierbij had ik twee mogelijkheden: opnieuw opstarten of uitschakelen. Ontzettend vervelend natuurlijk, want op de momenten dat dit scherm verschenen was (wat ik overigens niet kon merken als ik niets deed met mijn toestel) was ik niet bereikbaar.
Gisteren echter kreeg ik steeds de melding dat er helemaal geen simkaart geplaatst zou zijn. Ik kan dus alleen nog maar alarmnummers bellen.
Ik wil dus weer terug gaan met het toestel, maar welke rechten heb ik nu precies al klant zijnde? Dit is al de tweede keer in 1.5 maand. Het toestel heeft tot nu toe een zeer geringe tijd naar behoren gewerkt. |
|
|
|
 |
MrPippoe
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 okt 2011 15:11 Onderwerp: |
|
|
Je kunt het volgende doen:
-ze nogmaals in de gelegenheid stellen om het te repareren.
-de ovk ontbinden en je geld terug vragen.
-een vervangende toestel vragen. |
|
|
|
 |
|