Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 20 mei 2024 2:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inschatten haalbaarheid
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
niederer31



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: vr 20 mrt 2009 17:06    Onderwerp: Inschatten haalbaarheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb als achtergrond een WO opleiding afgerond in de bedrijfseconomie, tevens een opleiding als controller en heb een aantal losse rechten-vakken behaald.

Via de OU heb ik de mogelijkheid om part-time in 2 jaar een master recht af te ronden. Hiervoor moet ik in totaal 120 ECTS aan rechten vakken doen (incl. scriptie) en de rest wordt vrijgesteld door mijn voorgaande opleidingen.

Mijn vraag is hoe het is om via de OU te studeren? Ik leer vrij snel is mijn ervaring, heb ooit 1 cursus AO gedaan via OU en heb daar een 8,5 voor gehaald (mondeling examen, schijnt een pittige cursus te zijn). MAAR... juridische vakken vind ik vaak gecompliceerder dan bedrijfskunde.

Hoe zijn die sys-tentamens? Hoe verloopt het studeren en wat is haalbaar qua ECTS/vakken per halfjaar?

Ik begrijp dat het erg persoonsafhankelijk is, maar enkele ervaringen zouden mij wellicht op weg helpen in mijn keuze!

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 20 mrt 2009 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

60 ECTS per jaar is voltijdtempo en dat is best veel.
En nee, neem geen voorbeeld aan StevenK, want die is echt een uitzondering!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

60 ECTS is inderdaad full-time tempo.

Buiten makkelijk leren is het ook een inschatting qua andere activiteiten daarbuiten zoals werk/huishouden etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
niederer31



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad lastig. Ik ken mezelf wel als iemand die zijn eigen capaciteiten snel onderschat, naast een fulltime baan heb ik van 2003 tot 2005 een post-doctorale opleiding gedaan, maar de manier van studeren daar is anders dan moeten "blokken" voor een tentamen recht.

Heeft iemand ervaring met heao-mer bij de LOI? Ik zou nl. een paar vakken aan de LOI kunnen doen (lijkt me makkelijker dan de OU) op bachelor niveau en op basis van die vakken een vrijstelling vragen voor dat betreffende vak in de bachelor fase van de OU.

Het kriebelt bij mij een beetje: ik kan namelijk met die 60 ECTS een volledige bachelor recht halen en daarna nogmaals 60 ECTS master (waarbij ik in de master 30 ECTS krijg vrijgesteld!). Vind het zonde om niet mijn mr.-titel te halen... volgens mij krijg ik er altijd spijt van als ik dit niet doe.

Naast werk (fulltime, zelfstandig interimmer) doe ik wat huishoudelijk werk en fitness 3 keer in de week, heb geen gezin dus dat is makkelijk Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de master in voltijd tempo gedaan (= 1 jaar, 60 ECTS) en dat vond ik teveel. Wij hadden nauwelijks nog tentamens, alleen papers e.d., wat inhield dat je voor twee of drie vakken tegelijk in 1 week een paper moest schrijven en dat zo'n beetje elke week. Ik weet natuurlijk niet of dat aan de OU ook is. Ik ben op zich een goede, snelle student maar toch vond ik dit naast een baan gewoon best heftig. Niet onmogeljk denk ik, maar ik heb uiteindelijk 1 vak en mijn scriptie doorgeschoven naar het volgende jaar.

AANVULLING: met 30 ECTS vrijstelling is het dus een ander verhaal. Je zou natuurlijk gewoon eerst de bachelor kunnen proberen. Heb je die in elk geval binnen. En één jaartje bikkelen moet lukken, toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
60 ECTS per jaar is voltijdtempo en dat is best veel.
En nee, neem geen voorbeeld aan StevenK, want die is echt een uitzondering!

En als ik nu een voorbeeld noem van iemand die de studie naast een baan als financiëel directeur in 2,5 jaar heeft gedaan?

Het kan en het is zeker het proberen waard.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
niederer31



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja... als ik je linkedin profile zo eens bekijk zou het wel eens een toekomstig profiel van mijzelf kunnen worden, althans, ik heb vaker gezegd dat als ik het over mocht doen, ik in de advocatuur zou gaan werken i.p.v. het financial management.

Het zegt niks, die 2,5 jaar, maar voor mij toch wel wat... het geeft me een indruk en een beeld.

Als ik me eenmaal ergens in vastbijt, dan zet ik door en haal ik het wel, zo ook mijn post-doc RC opleiding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
En als ik nu een voorbeeld noem van iemand die de studie naast een baan als financiëel directeur in 2,5 jaar heeft gedaan
Tja, dat kan. ik heb niet voldoende idee van de inhoud van de stof van de OU. De eigen ervaring op de EUR leert dat het een zware dobber is (en geloof me maar: ik ben vrij fanatiek en stop er heel veel tijd in). Heb een behoorlijk actieve studiegenoot met full time baan gehad die de studie in 4 jaar heeft gedaan. Die jongen stond echter wel elke dag om half 6 op, werkte, deed 4 avonden college en zat dan nog tot half 1 's nachts te lezen. Dussem .... ik weet niet of je er zo heel makkelijk over moet doen, maar wellicht dat de OU gewoon minder leesvoer geeft?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De master in Leiden is in ieder geval niet er even snel bij te doen. Het is gewoon belachelijk veel schrijven, waarschijnlijk ter compensatie van het belachelijk weinig schrijven tijdens de bachelor.

Ik vermoed dat de master in Leiden "zwaarder" is qua hoeveelheid werk dan op andere universiteiten. Qua moeilijkheidsgraad valt het wel mee, want je krijgt volgens mij al snel een 6 voor de moeite. Dus voor wie tijdens de bachelor vaak tentamens moet overdoen is het masterjaar juist lichter en eenvoudiger, denk ik.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds