Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inl. RW - EUR - Wrongful Birth, 3hoeks model
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
backtracer



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 9:38    Onderwerp: Inl. RW - EUR - Wrongful Birth, 3hoeks model Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ben bezig in het eerste jaar aan de EUR, Inleiding Rechtswetenschap en heb de volgende vraag (hopelijk op de juiste plaats gesteld, zo niet dan hoop ik op een verhuizende mod.):

Nu wordt er in dit hoofdstuk het driehoeksmodel besproken; welke invalshoeken juristen overwegen bij de rechtsvinding (normatieve, actuele en ideeele).

Nu denk/hoop ik deze theorie wel te begrijpen maar heb in de praktische uitwerking ervan vaak wat moeilijkheden. Er worden in "Meesterlijk Recht" een aantal arresten aangehaald waarbij de drie momenten uit het driehoeksmodel besproken worden.

Zo wordt onder andere voor het tweede college het Wrongful birth arrest besproken. Nu zijn daar volgens MR de drie momenten van het model duidelijk uit te halen:

Normatieve: wettelijk kader zoals gegeven in Boek 6 BW.
Ideeele: argumenten waarin een beroep gedaan wordt op de "waardigheid van het kind."
Actuele: beroep op geen toekenning immateriele schade wegens mogelijke schadelijke gevolgen voor het kind op latere leeftijd.

Nu kan ik de eerste twee punten goed volgen (normatieve en ideeele), maar het actuele lijkt me een slap aftreksel van het ideeele argument en helemaal niet zo politiek/actueel/beleidsmatig.

Nu loop ik in meerdere arresten hier tegen aan, het normatieve kan ik duidelijk onderscheiden, het ideeele lukt me ook wel maar het actuele plaats ik echter altijd erg dicht tegen het ideeele en vaak "zie ik het actuele niet in wat actueel zou moeten zijn."

Iemand een idee wat mijn perceptievermogen mbt het actuele moment kan verbeteren Confused

Dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 10:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmz, het is ook allemaal een beetje vaag, hoor:

Hieronder wat ik er destijds in een uittreksel over heb gemeld. Helpt dat?

Quote:
1. Normatieve moment: regels, beginselen, beslissingen => rechtspositivisme (Hart, Austin)
- formele rechtspositivisme: rechtsregel is geldig wanneer die door bevoegde
instantie is uitgevaardigd op de voorgeschreven/juiste wijze
- rechtsrealisme: rechtsregel ontleent gelding aan de naleving er van (Holmes, Pound) ‘law in action’
2. Ideele moment: waarden, idealen, overtuigingen => natuurrecht
3. Actuele moment: praktijken, gebruiken, handelingen => rechtsrealisme

Dan zullen we het nog maar niet over die tussenposities hebben Very Happy
De terminologie is ook verwarrend. Bij normatief denk je al gauw richting ideëel.

Als ik het allemaal zo lees heb ik d'r zelf ook niet superveel vat op... hihi.... Maar weet je: soms moet je maar gewoon een stukje overslaan en weer verder met wat wél helder is.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom het "actueel" wordt genoemd weet ik niet, maar het lijkt te gaan om overwegingen waarin je kijkt naar de gevolgen die een bepaalde uitkomst in de zaak zou hebben.

In dit geval kennelijk om gevolgen voor het kind zelf, maar ik kan me ook goed (en eigenlijk beter) voorstellen dat een rechter kijkt naar de gevolgen van een bepaalde afweging voor andere gevallen. De rechter formuleert als het ware een algemene regel die toegepast op deze zaak een bepaalde uitkomst geeft, maar kijkt dan hoe die algemene regel in de praktijk zal uitpakken voor andere gevallen. Als die resultaten niet wenselijk zijn, is de algemene regel niet zo'n goede regel.

Stel bijv. dat de rechter overweegt dat het ziekenhuis niet aansprakelijk moet zijn omdat de fout niet met opzet is gemaakt. Als algemene regel zou dat betekenen dat ziekenhuizen niet hun uiterste best hoeven te doen om fouten te voorkomen. Dat is duidelijk maatschappelijk onwenselijk. De rechter zal dus naar een andere regel moeten zoeken om in deze zaak de knoop door te hakken.

Als dit inderdaad is wat met het "actuele" moment wordt bedoeld (ik kan er heel goed naast zitten), dan is de invulling die er bij dit arrest aan is gegeven er een beetje met de haren bijgesleept.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mirjam28



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 70


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het actuele moment in 'wrongful birth' is denk ik ook hoe er in de samenleving over ongewenste zwangerschappen en het recht op zelfbeschikking gedacht wordt. Daarbij komt dan de actuele stand van het recht, en de mogelijkheden tot schadevergoeding.

Ik vind het wat duidelijker bij jurisprudentie over de loterij op Aruba (?) De loterij was wettelijk gezien verboden, maar in de praktijk was deze loterij algemeen aanvaard, veel mensen deden er dan ook aan mee. Hier werd niet tegen opgetreden. De organisator van de (illegale) loterij wilde het geld niet aan de winnaar uitkeren, omdat het een illegale loterij zou zijn. De winnaar ging naar de rechter voor zijn geld, de rechter stelde de winnaar in het gelijk.

Het actuele moment geeft hier de doorslag: de wettelijke regeling stond erg ver van de praktijk, en de algemene visie op de loterij. [/i]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mirjam28 schreef:
Het actuele moment geeft hier de doorslag: de wettelijke regeling stond erg ver van de praktijk, en de algemene visie op de loterij.

Deze uitleg sluit een stuk beter aan bij de term "actueel" Smile

Wel lijkt het actuele moment mijn dan vrij dicht tegen het ideële moment aan te zitten. Of eigenlijk, het ideële moment dient idealiter goeddeels te zijn verwerkt in het normatieve moment, maar steekt na een klimaatswijziging de kop op in het actuele moment. Hetzelfde geldt denk ik voor het "beleidsmoment".

Het actuele moment zoals dat in Wrongful birth blijkbaar wordt geïdentificeerd begrijp ik overigens niet goed. Inderdaad komt het duidelijker terug in hoe over ongewenste zwangerschappen en zelfbeschikking wordt gedacht: de actuele component van het ideële moment?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds