|
Auteur |
Bericht |
jolly
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 21:18 Onderwerp: Inkomstenaftrek |
|
|
Mijn man (51 jaar) is op 1 december 2010 werkloos geworden en zijn WW zou tot en met 31 juli 2013 doorlopen.
Gelukkig heeft hij inmiddels weer werk.
Van 01 mei t/m 31 juli heeft hij met behoud van uitkering gewerkt bij een Duitse werkgever in Duitsland.
Sinds 01 augustus jl. heeft hij bij diezelfde Duitse werkgever een contract van een jaar gekregen met de bedoeling dat dit contract na dat jaar weer verlengd wordt met een jaar en daarna eventueel een vaste aanstelling.
Hij heeft zich inmiddels netjes uit laten schrijven bij het UWV en krijgt nu een brief met de melding dat hij waarschijnlijk recht heeft op inkomstenaftrek. Op zich zou dat natuurlijk mooi zijn.
Ik heb nu de volgende vraag:
Als hij inderdaad recht heeft op inkomstenaftrek betekent dit dan dat zijn WW-duur gewoon doorloopt met als gevolg dat als het contract onverhoopt niet verlengd wordt, of erger nog vroegtijdig gestopt wordt - hij gewoon in de periode dat hij werkt zijn WW-rechten opsnoept of bouwt hij gewoon tijdens het werken nieuwe rechten op, m.a.w. als het contract niet verlengd wordt heeft hij dan weer recht op zijn oude WW (hij is immers binnen 24 maand na zijn eerste ontslag gaan werken en zou dan binnen 36 maand na zijn eerste ontslag weer werkloos worden) of bouwt hij gewoon een nieuwe WW van 32 maanden op tegen zijn laatst verdiende salaris, er van uit gaande dat de wetgeving rondom WW niet gaat veranderen.
Op internet kan ik niks terugvinden over wat eventueel gevolgen zijn van inkomstenaftrek.
Alvast bedankt voor een reactie.
Jolly
Laatst aangepast door jolly op ma 06 aug 2012 21:22, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
jolly
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 21:21 Onderwerp: Inkomstenaftrek |
|
|
-- |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 aug 2012 17:22 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Uw vraag is voor mij een moeilijke vraag, omdat ik er niet zoveel verstand van heb. Ik raad u in ieder geval aan contact op te nemen met het UWV hierover.
U vraagt, of de uitkeringsduur van de WW-uitkering doorloopt tijdens de inkomstenaftrek. Volgens mij stopt de uitkering, als uw man weer het volle aantal uren gaat werken, als waarvoor hij WW kreeg. Gaat hij minder uur werken, dan blijft de WW voor die uren doorlopen. De inkomstenaftrek staat daar los van, maar zoals gezegd, ben ik niet zeker hiervan. Op de website van het UWV kon ik ook geen informatie hierover vinden.
Tijdens zijn nieuwe contract kan het recht op WW-uitkering opnieuw opgebouwd worden, als uw man weer 26 uit 36 weken gewerkt heeft (art. 21 lid 2 sub b en art. 17 WW). Zijn oude recht op WW herleeft dan niet meer, als hij weer werkloos wordt, maar hij krijgt dan weer drie maanden recht op WW.
Ik hoop u zo toch een beetje verder geholpen te hebben.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
jolly
|
Geplaatst: di 07 aug 2012 19:18 Onderwerp: |
|
|
Hallo Marja,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb echter toch nog een aantal vragen.
Hoe zit het met de regeling:
Dagloongarantie
Iemand die een lager betaalde functie aanneemt, om werkloosheid te voorkomen, maakt aanspraak op een dagloongarantie. Deze garantie voorkomt dat u een lagere WW-uitkering krijgt als u opnieuw werkloos raakt. Voorwaarde is dat u zich houdt aan de voorwaarden voor een WW-uitkering. Ook moet u de nieuwe baan binnen 24 maanden na de eerste dag van werkloosheid aannemen. Om hiervoor in aanmerking te komen moet iemand binnen 36 maanden na zijn eerste ontslag weer werkloos worden.
Zijn oude WW zal niet herleven maar voor zover ik kan beredeneren heeft hij dan recht op een nieuwe WW tegen het oude "dagloon".
V.w.b. het opbouwen van een nieuwe WW is het toch zo dat er ook terug gekeken wordt naar je arbeidsverleden, de zgn. jareneis. Bij een jareneis (als u in een jaar over minimaal 52 dagen loon heeft ontvangen, telt dat mee voor de jareneis van de WW) is het dan toch volgens mij zo dat hij daarnaast ook nog recht zou hebben op een verlengde WW.
Mijn man heeft eigenlijk vanaf zijn 18e tot zijn 50 ste (in 2010) fulltime gewerkt en heeft dus eigenlijk alleen in 2011 in de WW gezeten.
Graag hoor ik
Jolly |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 aug 2012 9:57 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Voor zover ik het begrijp van de website van het UWV komt uw man inderdaad mogelijk in aanmerking voor het garantiedagloon; hij is immers binnen twee jaar na het intreden van de werkloosheid weer aan het werk gegaan. Daarvoor moet hij wel binnen drie jaar weer werkloos worden (dus voor het geval een van de contracten bij de Duitse werkgever niet door mocht gaan).
De verlengde WW is geregeld in art. 42 lid 2 onder a en laatste zin WW. Uw man moet dan van de vijf jaar voorafgaand aan het jaar waarin de werkloosheid is ingetreden in tenminste vier jaar voor 52 dagen of meer loon hebben ontvangen. In dat geval krijgt hij voor elk jaar dat hij in het verleden langer dan drie jaar heeft gewerkt een maand extra WW-uitkering.
Ik ben niet zeker, of uw man deze verlenging meeneemt. Er moet immers gekeken worden naar het jaar waarin de werkloosheid is ingetreden, mocht uw man weer werkloos worden. En hij is in de afgelopen vijf jaar toch zeker anderhalf jaar werkloos geweest.
Ik raad u wederom aan contact op te nemen met het UWV hierover.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
uwv_webcare
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 aug 2012 15:05 Onderwerp: |
|
|
Beste Jolly,
Zoals Marja al aangeeft in haar antwoord, dan zal op basis van de informatie die je aangeeft, je man in aanmerking kunnen komen voor het garantiedagloon.
Garantiedagloon
Wanneer je werkloos wordt uit een baan met een lager loon dan voorheen dan krijg je soms een WW-uitkering die wordt gebaseerd op de hoogte van het dagloon van de eerdere WW-uitkering.
Je uitkering wordt dan opnieuw berekend met het oude, hogere dagloon dat wij hebben gebruikt voor je vorige WW-uitkering.
Dit is het garantiedagloon.
Je moet dan voldoen aan de volgende voorwaarden ( regeling bij werkloosheid na juli 2009 ):
• je bent binnen 2 jaar na het eerste ontslag weer gaan werken in een baan met een lager loon;
• je wordt binnen 3 jaar na het eerste ontslag opnieuw werkloos.
De periode van 2 jaar wordt verlengd met de periodes waarin je ziek bent. Deze garantieregeling geldt iedere keer als je opnieuw werkloos wordt, binnen 3 jaar na het eerste ontslag.
Was je 55 jaar of ouder bij het eerste ontslag? En ben je binnen 2 jaar in een nieuwe baan gaan werken? Dan geldt deze nieuwe dagloongarantie tot je 65 jaar bent.
Wel zal de garantie afgestemd worden op het aantal uren waarvoor je werkloos wordt in verhouding tot het aantal uren waarop het dagloon is gebaseerd.
Jareneis
Bij het opbouwen van een nieuwe WW, wordt er ook gekeken naar je arbeidsverleden.
Alleen als je aan de wekeneis voldoet, wordt vervolgens de jareneis beoordeeld. De jareneis wil zeggen dat je van de 5 jaren voorafgaand aan het jaar waarin je werkloos wordt, tenminste 4 jaren hebt gewerkt. Als je in 2013 werkloos wordt, gaat het dus om de jaren 2008 tot en met 2012.
Je moet in 4 van die jaren tenminste 52 dagen in loondienst hebt gewerkt of loon hebben ontvangen.
Actuele informatie over de jareneis vind je hier: http://bit.ly/wIecOy
Met vriendelijke groet,
Keja
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare |
|
|
|
 |
jolly
|
Geplaatst: wo 08 aug 2012 15:42 Onderwerp: Inkomstenaftrek |
|
|
Marja en Keja,
Heel hartelijk dank voor jullie reacties. Het is mij (en mijn man waar het dus om ging) duidelijk.
Ik heb echter nog een klein vraagje aan met name Keja:
Hoe zit het nu met de inkomstenaftrek die hij (mogeliijk) krijgt. Staat dit volledig los van zijn (vroegere) WW.
In mijn ogen is er meer mogelijk dan menigeen denkt als men maar wil/durft te vragen.
Nogmaals beiden hartelijk dank.
Jolly |
|
|
|
 |
uwv_webcare
|
Geplaatst: do 09 aug 2012 16:17 Onderwerp: |
|
|
Beste Jolly,
UWV kent twee manieren voor het korten van de inkomsten uit werk.
Is er sprake van inkomstenaftrek? Dan wordt het loon in mindering gebracht op je uitkering.
Je uitkering stopt pas als je inkomen hoger is dan 125% van je WW-uitkering per week. UWV kort dan 70% van je inkomsten op je uitkering.
Gaat je man minder uren werken dan het aantal uren waar de WW-uitkering op is gebaseerd?
• Dan gelden voor de
uren die hij werkloos blijft, nog steeds dezelfde verplichtingen.
Gaat je man zoveel uur aan het werk dat hij niet meer werkloos is?
• Dan hoeft hij niet meer te solliciteren of op zoek te gaan naar een andere baan.
Meer informatie over inkomstenaftrek vind je hier: http://bit.ly/ONFCL8
Met vriendelijke groet,
Keja
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare |
|
|
|
 |
jolly
|
Geplaatst: do 09 aug 2012 17:05 Onderwerp: inkomstenaftrek |
|
|
Sorry Keja daar ben ik weer.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Mijn man werkte fulltime en is ook weer fulltime gaan werken.
Hij is op 01 december 2010 in de WW terecht gekomen en had WW rechten opgebouwd voor een uitkering tot 01 augustus 2013.
In principe heeft hij dus nog een jaar WW “tegoed” (tegoed klinkt natuurlijk raar maar ik weet niet hoe ik het anders uit moet drukken).
In de periode van 01 mei t/m 31 juli 2012 heeft hij met behoud van uitkering gewerkt bij zijn Duitse werkgever.
01 augustus 2012 heeft hij een contract gekregen voor de duur van 1 jaar – tot 01 augustus 2013 met de mogelijkheid dat dit eventueel nog een keer verlengd wordt en daarna eventueel een vaste aanstelling volgt (maar ja je weet het in deze tijd nooit zekeren je mag al blij zijn dat je als 50+ weer nieuw werk vindt)
Stel hij heeft in de periode van 01 augustus 2012 tot 01 augustus 2013 inderdaad recht op inkomstenaftrek en het contract wordt niet verlengd waar heeft hij dan na die tijd recht op.
Een van de medewerkers die ik van het UWV aan de telefoon heb gehad gaf aan dat hij dan zijn oude rechten opgesoupeerd heeft omdat hij ondanks dat hij werkt toch gewoon een (gedeeltelijke WW-uitkering heef) en dat hij “slechts” recht heeft op 3 maanden WW en ook geen recht heeft op verlengde WW omdat hij niet aan de jareneis zou voldoen.
Op mijn vraag waarom hij daar dan niet aan zou voldoen, immers hij heeft toch gewoon gewerkt werd aangegeven dat dat op zich wel zo is maar dat hij desondanks toch gewoon een (gedeeltelijke) WW-uitkering heeft gehad in de periode dat hij in 2012 en 2013 werkt en daarom zouden deze jaren niet meetellen voor de jareneis.
Ik heb aangegeven dit op zich vreemd te vinden immers hij werkt toch en bouwt dan ook arbeidsverleden op immers net daarvoor had ze aangegeven dat hij wel recht had op 3 maanden.
Als dat wat de medewerkster van het callcenter van UWV inderdaad het geval is dan is het volgens mij verstandiger om aan te geven dat hij geen gebruik wil maken van het recht op Inkomstenaftrek (want als hij daarvoor in aanmerking zou komen zou het maar voor een relatief klein bedrag zijn).
Alvast bedankt voor uw reactie. |
|
|
|
 |
uwv_webcare
|
Geplaatst: ma 13 aug 2012 15:30 Onderwerp: |
|
|
Beste Jolly,
Je man kan vanwege de inkomstenaftrek in de WW blijven. Hij soupeert dan inderdaad zijn lopende WW-recht op. Maar aangezien hij naast zijn uitkering werkt, bouwt hij ook weer nieuwe WW-rechten op. Na 26 gewerkte weken kan hij op basis van dit nieuwe recht een WW-uitkering krijgen, mits het huidige recht dan ‘op’ is.
Bij de beoordeling van dit nieuwe WW-recht wordt ook opnieuw het arbeidsverleden berekend voor de duur van de uitkering. Heeft hij minimaal 52 dagen per jaar gewerkt in 4 van de 5 jaren voorafgaand aan het jaar waarin hij werkloos werd? Dan heeft hij opnieuw recht op een verlengde WW-uitkering.
Met vriendelijke groet,
Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare |
|
|
|
 |
jolly
|
Geplaatst: di 14 aug 2012 8:20 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw bericht.
Het is mij nu geheel duidelijk. Ondanks dat hij aanvulling krijgt bouwt hij dus toch gewoon nieuwe rechten op.
Jolly |
|
|
|
 |
|