Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 9:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inhouding studiekosten
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EricStapper

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 07 jan 2006 16:15    Onderwerp: Inhouding studiekosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb het volgende probleem.
Na wisseling van de leidinggevende is mij half december 2005 meedegedeeld dat het contract, dat van rechtswege zou eindigen, niet zou worden verlengd. Het initiatief komt dus uit van de werkgever. Tot mijn verbazing heb ik tot op heden (contract inmiddels beëindigd) nog geen salaris plus de opgebouwde vakantiegeld ontvangen.

Op 2 januari 2006 heb ik contact gezocht met de accountant om te vragen waar het salaris bleef. Hij gaf aan dat ik een negatief salaris had i.v.m. de inhouding van de studiekosten. Inmiddels heb ik loonvordering in gang gezet.

De cursus waar het om gaat moest ik verplicht volgen i.v.m. nieuwe wetgeving. Van te voren zijn er geen aanvullende afspraken gemaakt of een verwijzing geplaatst richting het studiekosten beding in de arbeidsovereenkomst.
Het gaat om de volgende regels:

10.3 Aan de toekenning van deze vergoeding kunnen additionele voorwaarden worden verbonden. Indien aan deze voorwaarden niet wordt voldaan, heeft werkgever het recht de vergoeding stop te zetten, dan wel – een gedeelte van – de studiekosten van werknemer terug te verlangen.

Werknemer dient eventueel door werkgever betaalde studiekosten in ieder geval – gedeeltelijk- aan werkgever terug te betalen indien werknemer het dienstverband binnen de daarvoor geldende termijnen na het volgen van de opleiding beëindigd.

Hiervoor gelden de volgende termijnen en percentages;

Aantal maanden voorafgaand aan einde dienstverband. Percentage gemaakte kosten

0 tot en met 12 100%
13 tot en met 24 50%
25 tot en met 36 25%

Kan de werkgever, gezien het feit dat ik geen ontslag heb genomen, de studiekosten in rekening brengen?

Groeten,
Eric
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 07 jan 2006 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien volgens het beding de kosten alleen teruggevorderd kunnen worden wanneer de werknemer de overeenkomst beëindigt, lijkt mij dat de werkgever niet in zijn recht staat.
Bekijk de homepage
EricStapper

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2006 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het antwoord.

Welke procedure is beter te doorlopen? Een gerechtelijke deurwaarder inschakelen ( ervan uitgaande dat ik volledig in mijn recht sta gezien deze zaak), of een advocaat inschakelen?

Groet,
Eric
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2006 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EricStapper schreef:
Bedankt voor het antwoord.

Welke procedure is beter te doorlopen? Een gerechtelijke deurwaarder inschakelen ( ervan uitgaande dat ik volledig in mijn recht sta gezien deze zaak), of een advocaat inschakelen?

Groet,
Eric

Als je een gerechtsdeurwaarder kunt vinden die de tijd heeft om de hele procedure voor jou te doen, is dat het handigst; verstandiger is om, nu het een kantonzaak betreft, want arbeidsrecht, een jurist te zoeken die wel de tijd heeft om de hele zaak in orde te brengen, dan heb je de deurwaarder alleen nodig voor het uitbrengen van de dagvaarding.

(ik begrijp dat je geen rechtsbijstandsverzekering hebt ?)
Bekijk de homepage
EricStapper

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2006 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inderdaad geen rechtsbijstandsverzekering. Wel is mij geadviseerd om een viv verklaring aan te vragen. Ik weet niet zeker of ik in aanmerking kom, omdat ik op dit moment geen werk/ uitkering heb.
(vanaf maart heb ik weer een nieuwe baan.) Wordt er in deze situatie een viv verklaring afgegeven?

Via een kennis ben ik in contact gekomen met een advocaat arbeidsrecht. Ik kan de zaak laten lopen via een stagiaire die op het betreffend kantoor werkzaam is. Maar ik moet dan wel een viv kunnen overleggen.

Groet,
Eric
Mechmichael

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2006 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn ogen is het verstandiger eerst een brief naar je oude werkgever te sturen met de melding dat je nog recht hebt op een gedeelte salaris en niet akkoord gaat met de vordering van studiekosten, gezien het feit dat het contract vanuit de werkgever is beëindigd. Je kunt er uiteraard in vermelden dat bij het niet tijdig terugbetalen van deze kosten (vermeld een termijndatum in de brief) je alsnog de zaak uit handen zult geven aan een daarvoor bestemde instantie.

Groet,

Michael
EricStapper

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2006 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb begin januari een brief gestuurd aan de ex-werkgever met het verzoek het resterende bedrag over te maken. Het termijn hiervoor is inmiddels verlopen. Zij gaan niet inhoudelijk in op de eis, maar proberen via trucs het bedrag te verhalen via andere wegen.

Vandaag heb ik een aangetekende brief ontvangen, waarin zij exact hetzelfde bedrag claimen, maar nu voor de gemaakte kosten van de leaseauto. Het woord studiekosten komt niet meer voor in hun correspondentie. Enige tips wat ik hiermee aan moet?

Groet,
Eric
Mechmichael

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Eric,

Sorry, lease auto's heb ik totaal geen verstand van, maar heb je bij je contract niet een soort overeenkomst met betrekking tot de lease auto? Als dat het geval is zou ik de overeenkomst er even goed op na slaan, wellicht staat daar het e.e.a. in. Geeft je ex-werkgever in zijn/haar aangetekende brief een specificatie van de kosten m.b.t. de lease auto?

Succes in ieder geval!

Groet,

Michael
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds