Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 16:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inhouding salaris/bonus
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gman

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 11:14    Onderwerp: Inhouding salaris/bonus Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik zit met een probleem en ik heb dringend advies nodig. Het gaat om het volgende. Ik bevind mij nu in het 11e dienstjaar bij mijn huidige werkgever. Ik werk in de elektronische detailhandel. Mijn werkgever verwachtte ongeveer 5 jaar geleden dat ik de taak van leidinggevende op me nam, dit heb ik gedaan en heb daarna elk jaar naar het bijbehorende hogere loon gevraagd, want ik kreeg geen directe salarisverhoging naar aanleiding van de extra werkzaamheden en verantwoordelijkheid.

Telkens kreeg ik een negatief antwoord, tot 2 jaar geleden, toen kreeg ik geen directe salarisverhoging maar een door mijn werkgever genoemde "prestatiebeloning". Deze beloning zou berekend worden aan de hand van 5 punten, elke punt was 5% van mijn salaris waard. Dit houdt dus in als ik aan alle 5 punten elke maand zou voldoen, ik 25% van mijn bruto loon als bonus zou krijgen aan het einde van de maand.

In het eerste termijn van 6 maanden is het 2 a 3 keer voorgekomen dat ik niet aan alle 5 punten had voldaan, waardoor mijn prestatiebeloning iets lager was die betreffende maand. Ik kreeg ook steeds een mondelinge toelichting met die 5 punten genoteerd op mijn salarisspecificatie.

Na die 6 maanden is mijn baas nalatig geweest en heeft geen rekening meer gehouden met die 5 punten en stortte gewoon de maximale bonus van 25% op mijn rekening wat ook elke maand netjes op mijn salarisspecificatie stond. Dit heb ik elke maand zonder problemen ontvangen vanaf april 2012 tot januari 2014

Echter sinds 1 januari 2014, omdat het slecht gaat met de zaken, heeft mijn wergkever, zonder schriftelijk/mondeling overleg, de manier van berekenen van mijn " prestatiebeloning" aangepast, waardoor het nu niet meer gaat om die 5 punten van 5%. Hoe hij het nu berekend is voor mij vaag, tot op heden geen goede uitleg gehad. Maar het komt erop neer dat hij door deze nieuwe manier van berekenen, 70% tot 80% van mijn maandelijkse bonus inhoud.

Volgens een juridisch adviseur mag hij dit absoluut niet doen, daarentegen is de bonus van 25% die ik zal zeker anderhalf jaar zonder problemen ontvang (of ik nu aan die 5 punten voldoe elke maand of niet) volgens deze juridisch adviseur een ARBEIDSVOORWAARDE geworden door verworven recht.

Ik wil een bezwaar indienen bij mijn werkgever en wil daarin dus kunnen aantonen dat ik gelijk heb wat betreft dit verworven recht. (en dat hij in ieder geval de manier van berekenen van mijn maandelijkse bonus niet mag veranderen.) Ik vind dat ik recht heb op de volledige uitkering van mijn maandelijkse bonus.

Heeft iemand de juiste informatie voor mij waardoor ik dit bezwaar wettelijk kan onderbouwen?

Bij voorbaat dank voor het lezen en uw tijd!

M.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 18:47    Onderwerp: Re: Inhouding salaris/bonus Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gman schreef:
Echter sinds 1 januari 2014, omdat het slecht gaat met de zaken, heeft mijn wergkever, zonder schriftelijk/mondeling overleg, de manier van berekenen van mijn " prestatiebeloning" aangepast, waardoor het nu niet meer gaat om die 5 punten van 5%. Hoe hij het nu berekend is voor mij vaag, tot op heden geen goede uitleg gehad. Maar het komt erop neer dat hij door deze nieuwe manier van berekenen, 70% tot 80% van mijn maandelijkse bonus inhoud.

Jouw baas mag in beginsel niet eenzijdig de voorwaarden aanpassen. Wel is het zo dat, als de zaken echt slecht gaan, jij als werknemer met redelijke wijzigingen akkoord MOET gaan.

Quote:
Volgens een juridisch adviseur mag hij dit absoluut niet doen, daarentegen is de bonus van 25% die ik zal zeker anderhalf jaar zonder problemen ontvang (of ik nu aan die 5 punten voldoe elke maand of niet) volgens deze juridisch adviseur een ARBEIDSVOORWAARDE geworden door verworven recht.

Verworven rechten zijn niet bepaald een exacte wetenschap, maar ik acht de kans bijna verwaarloosbaar klein dat deze gang van zaken tot een verworven recht gerekend zal worden.

Jij hebt namelijk niet "zo maar" een hoger salaris ontvangen, maar op basis van de prestatiebonus afspraak. Het enkele feit dat jouw baas een tijdje niet kritisch is geweest op het behalen van die 5 punten, maakt niet dat hij dat vanaf nu niet weer zou mogen doen.

quote]Ik wil een bezwaar indienen bij mijn werkgever en wil daarin dus kunnen aantonen dat ik gelijk heb wat betreft dit verworven recht.[/quote]
Dit zie ik dus anders, en zou het dus ook niet kunnen onderbouwen.

Quote:
(en dat hij in ieder geval de manier van berekenen van mijn maandelijkse bonus niet mag veranderen.) Ik vind dat ik recht heb op de volledige uitkering van mijn maandelijkse bonus.

Daar heb je dus wel een punt. De wijze van berekenen mag hij niet zo maar wijzigen. Vervolgens volgt uit de juiste wijze van berekenen het aantal punten, en daarmee de hoogte van de bonus waar je wel recht op hebt.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kan de CAO erbij pakken hier ook helpen (indien er een CAO van toepassing is)?

Wellicht valt hard te maken dat je al jarenlang recht hebt op een hoger brutosalaris. En of zo'n prestatiebonus van 25% helemaal valt te rijmen met een eventuele CAO lijkt mij ook niet per definitie duidelijk (nou ja, bij verkoopfuncties is dat misschien niet ongebruikelijk).

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2014 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Misschien kan de CAO erbij pakken hier ook helpen (indien er een CAO van toepassing is)?

Wellicht valt hard te maken dat je al jarenlang recht hebt op een hoger brutosalaris. En of zo'n prestatiebonus van 25% helemaal valt te rijmen met een eventuele CAO lijkt mij ook niet per definitie duidelijk (nou ja, bij verkoopfuncties is dat misschien niet ongebruikelijk).

CAO heb ik erbij gepakt, ik moest kinderachtig voorlezen wat er in de betreffende alinea's stond, op een andere manier wilde hij niet luisteren. Tijdens het voorlezen van de alinea's bleef hij herhalen:" ik weet wat er in het cao staat, ik weet het....." En hij zat met zijn armen over elkaar met een grijns op zijn gezicht.... pff

Bedankt voor de antwoorden en uw tijd, ik wend mij verder tot een jurist.

M.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds