|
Auteur |
Bericht |
theo-de-vries
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 12 aug 2011 16:08 Onderwerp: Inhoud echtscheidingsconvenant |
|
|
Een goede vriendin van me ligt in scheiding, en ze is er helemaal door gebroken, dus probeer ik haar zoveel mogelijk te steunen. Zelf weet ik er alleen ook niet veel van af. Dus bij deze de vraag: wat moet een echtscheidingsconvenant allemaal inhouden? Heeft iemand een uitleg en voorbeeld? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 12 aug 2011 18:11 Onderwerp: |
|
|
Met zo'n algemene vraag moet je of het internet afstruinen (waar zeer veel algemene informatie is te vinden) of een advocaat inschakelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: za 13 aug 2011 19:21 Onderwerp: |
|
|
Als je het met elkaar redelijk eens bent over de gevolgen van de echtscheiding dan kun je dit door een advocaat/mediator in een convenant laten zetten.
Onderwerpen waar het meestal om gaat:
- wie blijft er in het huis? is het koop of huur? bij koop moet er meer geregeld worden dan bij huur
- verdeling van de inboedelspullen, auto, caravan etc en bank/spaar rekeningen
- gaat er partneralimentatie betaald worden?
Als er minderjarige kinderen zijn moet er ook een ouderschapsplan komen waarin je samen aangeeft bij wie de kinderen hun hoofdverblijfplaats hebben, hoe de omgang vorm gegeven wordt en hoe de kosten van de kinderen gedekt gaan worden. Vaak dus via kinderalimentatie.
Ook moet je afspraken maken over hoe je elkaar als ouders op de hoogte houdt van de belangrijke dingen in het leven vh kind, hoe het gaat als het kind ziek is, school kiezen, verhuizen etc. |
|
|
|
 |
nina-av
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
|
|
|
 |
|