|
Auteur |
Bericht |
ERF1
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 18 feb 2008 20:51 Onderwerp: Ingewikkelde erfcasus |
|
|
Beste mensen,
Het geval is als volgt:
Mijn oma is een half jaar geleden overleden. Mijn opa (geen bloedverwant - was al bij mijn oma voordat ik was geboren - samenlevingscontract met mijn oma - meer dan vijf jaar woonden zij samen), moeder en tante waren in het testament opgenomen en aangemerkt als erfgenamen.
Echter is mijn opa onlangs ook komen te overlijden. In zijn testament stond o.a. dat mijn oma een van de erfgenamen was. Echter is zij reeds overleden. Mijn moeder en mijn tante zijn in haar plaats als erfgenamen getreden. De belastingdienst zegt nu dat zij over de ontvangen gelden 41% successierechten moeten betalen, omdat zij "overige verkrijgers"zijn. Dit bestrijden zij omdat mijn oma in beginsel erfgename was en dat zij in haar plaatstreden. Derhalve is er een bloedverwantschap aanwezig (oma -> moeder + tante). Dit zou betekenen dat er een (veel) lager percentage aan successierechten hoeft te worden betaald. We hebben reeds telefonisch contact gehad met de belastingdienst. Echter zeggen zij weer dat zij niet weten hoe het in zulke situaties eraan toegaat..........Betreft het hier een maas in de wet misschien? Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Bedankt!
Groetjes |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 18 feb 2008 22:31 Onderwerp: |
|
|
Of het een maas in de wet betreft, is iets waar over te twisten valt. Maar de conclusie van de belastingdienst is juist. Ondanks dat er door plaatsvervulling wordt opgetreden, erven de erfgenamen uit eigen hoofde.
Er wordt dus puur gekeken naar de relatie tussen opa en moeder/tante. Aangezien er geen direct bloedverwantschap is, vallen zij in het derde tariefsgroep. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
ERF1
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 18:16 Onderwerp: |
|