Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Lieneke1988
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: di 01 mei 2012 11:34 Onderwerp: Ingewikkeld Huurgeschil |
|
|
Hallo allemaal,
Net nieuw op dit forum omdat ik geen idee heb hoe sterk ik sta, en ik alle hulp kan gebruiken.
Ik hoop dat ik via dit forum meer inzicht kan krijgen in het probleem. Het zal een lang verhaal worden, maar ik wil de situatie zo uitgebreid en compleet mogelijk aan jullie voorleggen.
Situatieschets:
in juni 2010 kwamen mijn vriend en ik (beiden studerend) via directwonen.nl bij het pand waar wij nu wonen. Een benedenverdieping in Nederland met een huurcontract van een jaar bij een particuliere verhuurder. We kregen een jaarcontract en deze is het jaar erna met weer een jaar verlengd. (bij navraag juridisch loket kon dit als nietig worden verklaard omdat de verhuurder niet 2 keer een jaarcontract mag geven en dit eigenlijk een contract voor onbepaalde tijd is)
Van de mondelinge afspraken/overeenkomsten zijn veel zaken nog niet of niet geheel uitgevoerd. Tevens komen er steeds meer gebreken bij die niet worden opgelost.
De gebreken en de zaken die de huurbaas zou oplossen zijn:
- Raamkozijn & buitenvoorpui verrot en niet afgewerkt,
- Binnen in het huis geen afwerking van het raam/kozijn,
- Nog geen vensterbank die geplaatst zou worden,
- Elektriciteitsstoringen door het achterstallig onderhoud aan de draden (1000 lampen & waterschade aan laminaat van smelten vriezer)
- Niet optimaal werken van de afzuiging in de keuken
- Verzakking & verstoppingen afvoer en riool (stank)
Nu bijna 2 jaar verder waren we er na veel telefoonverkeer waarin we niet serieus genomen werken, klaar mee en wilden stappen gaan ondernemen. We zijn niet thuis in de wereld van aangetekende brieven en hoopten (naïef) dat de huurbaas het uiteindelijk wel zou oplossen.
Maar: Op het moment dat wij een aangetekende brief wilden sturen (niet gedaan)waarin wij zouden aangeven dat de gebreken binnen 3 weken opgelost moesten zijn, of in ieder geval een begin gemaakt moest zijn en afspraken met de partijen die dit zouden oplossen kregen wij, tijdens een telefoongesprek over alweer een stroomstoring, te horen dat wij er toch in juli 2012 uit zouden worden gezet. We zouden een aangetekende brief ontvangen hebben
Wij kwamen er achter dat er (heel dom van ons) een TNT afhaalbewijs lag met alleen de naam van mijn vriend erop. Dit lag al ruim 5 weken bij ons, en we hebben niet beseft dat dit om een aangetekende brief zou gaan. Ook omdat de verhuurder ons nooit heeft gemeld dat er een probleem was met ONS!
Wij hebben alsnog getracht de brief op te halen, maar deze was na 3 weken teruggestuurd naar het hoofdkantoor omdat er geen afzender was aangegeven. Na navraag gedaan te hebben bij TNT blijkt dat wij deze brief niet alsnog konden opvragen.
Vervolgens zijn mijn vriend en ik informatie gaan inwinnen over wat de juiste volgende stap zou zijn, en wat we konden doen. We hebben geen rechtsbijstandsverzekering en weten niet hoe sterk we staan.
In die tijd is er een brief gekomen met daarin de huurverhoging en de nieuwe huur per 1 juli 2012. Wij vonden dit raar aangezien hij ons eruit wil hebben, en dachten dat het wellicht over was gewaaid.
Maar: een dag later kregen we 2 exact dezelfde brieven in de brievenbus (2 keer dezelfde geadresseerde 1e naam mijn naam, 2de naam mijn vriend) met daarin een kopie van de aangetekende brief met een begeleidend briefje. In de aangetekende brief staat:
U huurt volgens een tijdelijk huurcontract en deze eindigt op 30 juni 2012. Wegens niet goed huurderschap beeindig ik de hur per 30 juni 2012.
Nu heb ik gelezen dat:
- de huurder ons beiden een aangetekende brief had moeten sturen
- de huurder ons in de brief had moeten vragen om een reactie binnen 6 weken
- wanneer wij niet reageren het huurcontract gewoon doorgaat
- er sprake moet zijn van wanbetaling, onbehoorlijk gebruik of ernstige overlast (waarvan we aan geen van allen aan voldoen)
Kloppen deze zaken? En is het verstandig dit in een aangetekende brief te vermelden met de opmerking dat wij niet akkoord gaan met de beëindiging?
Wat is nu verstandig om te doen. We willen liever niet weg uit het pand. De huurbaas heeft in hetzelfde gebouw meerdere appartementen en deze worden tevens verhuurd. (De afhandeling en administratie van deze woningen gaat via de dochter van de huisbaas en zij hebben ook problemen)
Is het nu wel het goede moment om 1 brief te sturen waarin we reageren op het 'slechte huurderschap' en 1 brief waarin we eisen dat het achterstallig onderhoud en de andere gebreken verholpen moeten worden????
Wie kan ons helpen? Wat zijn de juiste stappen, en is het een zaak van heel veel geld betalen (wat we niet hebben als student) om uiteindelijk heel erg lang aan het procederen te zijn? Is het de moeite waard om dit aan te vechten of kunnen we beter kijken naar een andere woning?
Overige Informatie:
- De klusjesmannen zijn het huis van de dochter van de huisbaas aan het afbouwen omdat hun aannemer failliet is gegaan
- De klusjesmannen hebben niet voldoende kennis en kunde om de gebreken op te lossen (alles is half werk)
- De klusjesmannen lopen altijd gewoon binnen, zonder afspraak en elfs zonder aanbellen!
- De zoon van de huurbaas woont in het appartement boven ons
- We krijgen huursubsidie & betalen een all inclusief prijs met GWE & servicekosten
Alvast super bedankt!!! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 01 mei 2012 13:46 Onderwerp: Re: Ingewikkeld Huurgeschil |
|
|
Lieneke1988 schreef: | (bij navraag juridisch loket kon dit als nietig worden verklaard omdat de verhuurder niet 2 keer een jaarcontract mag geven en dit eigenlijk een contract voor onbepaalde tijd is) |
Klopt, een huurcontract van woonruimte voor bepaalde tijd gaat na afloop van die bepaalde tijd vanzelf over in een huurcontract voor onbepaalde tijd. Het enige effect van opnieuw akkoord gaan is wellicht dat jullie tijdens het 2e jaar niet tussentijds kunnen opzeggen (omdat je opnieuw een huurcontract voor bepaalde tijd bent aangegaan). Een huurcontract voor onbepaalde tijd kun je als huurder met een maand opzegtermijn opzeggen.
Quote: | Nu heb ik gelezen dat:
- de huurder ons beiden een aangetekende brief had moeten sturen
- de huurder ons in de brief had moeten vragen om een reactie binnen 6 weken
- wanneer wij niet reageren het huurcontract gewoon doorgaat
- er sprake moet zijn van wanbetaling, onbehoorlijk gebruik of ernstige overlast (waarvan we aan geen van allen aan voldoen)
Kloppen deze zaken? En is het verstandig dit in een aangetekende brief te vermelden met de opmerking dat wij niet akkoord gaan met de beëindiging? |
Klopt. Niet reageren betekent dat je niet akkoord gaat. De verhuurder zal dan naar de rechter moeten om de huurovereenkomst te laten ontbinden op grond van slecht huurderschap (voor zover hij dat hard kan maken). Zonder rechterlijke uitspraak kan hij jullie er niet op een legale manier uit krijgen.
Quote: | Is het nu wel het goede moment om 1 brief te sturen waarin we reageren op het 'slechte huurderschap' en 1 brief waarin we eisen dat het achterstallig onderhoud en de andere gebreken verholpen moeten worden???? |
Ik denk niet dat het kwaad kan om aan te geven dat je weet wat je rechten zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 01 mei 2012 21:34 Onderwerp: Re: Ingewikkeld Huurgeschil |
|
|
Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt bereiken; ik denk, als ik het zo hoor, dat je op den duur uit de woning weg wilt. De reparaties zullen op zich laten wachten dus prettig wonen wordt het niet. Daar zijn wel oplossingen voor, maar echt gelukkig zul je daar niet bij worden. Dus, stap 1: ga alvast rondkijken. [edit] oh, en verwissel alvast je sloten: als de klusjesmannen langs willen komen kunnen ze een afspraak maken. [/edit]
Stap 2: Stel een brief op waarin je
1. alle gebreken noemt die er zijn, en geef waar mogelijk aan wanneer je daarvan melding hebt gemaakt;
2. aankondigt een verzoek tot vermindering van de huurprijs wegens gebreken in te dienen;
3. verzoekt de all-in huur te splitsen in 'kale huur' en voorschot servicekosten (ik begrijp althans dat je contract die uitsplitsing niet bevat);
4. meldt dat je niet zult meewerken aan de beëindiging;
5. elke beschuldiging wat betreft slecht huurderschap van de hand wijst;
6. met een termijn van een week waarbinnen je bevestiging wilt dat de problemen worden opgelost en de huurprijs wordt gesplitst (3).
Stap 3 is dan natuurlijk (want de reactie komt niet op tijd of is afwijzend) dat je inderdaad bij de huurcommissie een verzoek tot splitsing van de huur indient. Gelijktijdig dien je een verzoek tot vermindering van de huurprijs in, met het verzoek de behandeling daarvan aan te houden totdat een beslissing is genomen in de splitsingsprocedure. Vermindering kan namelijk niet bij een all-in huur. Gebruik het Gebrekenboek van de huurcommissie. http://www.huurcommissie.nl/downloads.html
Stap 4 is onderhandelen. De verhuurder zal een procedure bij de kantonrechter moeten starten om jullie uit de woning te krijgen en (als het klopt dat jullie niks valt te verwijten) zal hij daar bakzeil halen. Dat kost hem een hoop geld. Na de beslissingen van de huurcommissie zal de huur ook een stuk lager zijn, ook dat kost hem geld. Hij zal ófwel de gebreken herstellen, ofwel bereid zijn een oprotpremie mee te geven als jullie bereid zijn te vertrekken aangezien hem dat een hoop geld, tijd en moeite bespaart.
Schakel voor de zekerheid een rechtswinkel o.i.d. in om zeker te zijn dat je geen belangrijke details mist. Misschien kom je in aanmerking voor een toevoeging en kun je goedkoop een advocaat inschakelen. www.rvr.org _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
LadySwitch
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: do 10 mei 2012 13:33 Onderwerp: |
|
|
Er moet toch al een splitsing van de huurprijs hebben plaatsgevonden? Je moet immers een kale huurprijs kunnen opgeven om huursubsidie te ontvangen... _________________ Aim a little higher and you will reach your goal... |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|