|
Auteur |
Bericht |
SanderT
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: do 12 jan 2012 14:01 Onderwerp: Informatie HvA en Juridische Hogeschool |
|
|
- verwijderd -
Laatst aangepast door SanderT op do 04 feb 2016 14:55, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: do 12 jan 2012 15:55 Onderwerp: |
|
|
- dubbel -
Laatst aangepast door maartjedevries op do 12 jan 2012 15:57, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: do 12 jan 2012 15:55 Onderwerp: |
|
|
Hoi Sander,
Leuk dat je ook rechten gaat studeren! Is er een reden waarom je specifiek alleen naar deze 2 opleidingen gaat kijken?
Er is ook nog de opleiding HJO in Sittard bijvoorbeeld, dat is heel wat dichterbij vanuit Roermond. Mocht je over HJO wat info willen dan kan ik je mijn eigen ervaringen wel vertellen.
Groeten,
Maartje |
|
|
|
 |
Rianne999
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 134
|
Geplaatst: do 12 jan 2012 17:45 Onderwerp: |
|
|
Of de HAN in Nijmegen en daarna de RU Erg aan te raden allebei, vooral de laatste! |
|
|
|
 |
SanderT
|
Geplaatst: do 12 jan 2012 18:35 Onderwerp: |
|
|
- verwijderd -
Laatst aangepast door SanderT op do 04 feb 2016 14:56, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Rianne999
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 134
|
Geplaatst: do 12 jan 2012 23:48 Onderwerp: |
|
|
Zeker belangrijk dat de stad je ook aanspreekt!
Ik heb zelf met beide opleidingen in Amsterdam en Tilburg geen ervaring en ken er ook niemand, maar als je nu ook al denkt aan doorstuderen en ook echt denkt dat je een goede kans maakt om je P in één keer te halen en over te stappen naar de uni, zou ik ook al gaan kijken naar welke universiteit je dan eventueel zou willen, zodat je niet nog een keer naar een andere stad hoeft te verhuizen en moet wennen. En zodat je weet wat de eisen zijn om met een HBO-Rechten propedeuse naar de universiteit te gaan, want zou kunnen dat dat ook per uni verschilt. |
|
|
|
 |
SanderT
|
Geplaatst: vr 13 jan 2012 12:35 Onderwerp: |
|
|
- verwijderd -
Laatst aangepast door SanderT op do 04 feb 2016 14:56, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Rianne999
|
Geplaatst: vr 13 jan 2012 14:36 Onderwerp: |
|
|
Jep, ik heb eerst een jaartje HBO-rechten gedaan op de HAN in Nijmegen. Prima school, maar heb er natuurlijk niet heel lang op gezeten, dus kan er ook niet heel goed over oordelen, maar dat jaar was het iig opzich wel goed geregeld. Ik zit dus nu, na het behalen van mijn P op het HBO, in mijn 2e jaar rechten op de RU en dat bevalt erg goed. Fijne universiteit, alles heel goed op orde en goed geregeld, dus ik ben daar dik tevreden! En Nijmegen is een gezellige stad, niet zo groot als Utrecht of Amsterdam, maar ik vind dat zelf juist wel wat hebben, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
En in jouw geval is Nijmegen natuurlijk een stuk dichterbij Limburg dan Amsterdam. Maar ik weet niet of je dat belangrijk vindt of je van plan bent vaak heen en weer naar huis te reizen.. |
|
|
|
 |
SanderT
|
Geplaatst: vr 13 jan 2012 15:44 Onderwerp: |
|
|
- verwijderd -
Laatst aangepast door SanderT op do 04 feb 2016 14:57, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Rianne999
|
Geplaatst: vr 13 jan 2012 17:04 Onderwerp: |
|
|
Voor mij is de overstap echt totaal geen probleem geweest. De manier van lesgeven e.d. is natuurlijk wel even wennen, maar ik was het HBO na dat ene jaartje best wel een beetje zat (veel groepsprojecten, veel ongemotiveerde mede-studenten), dus ik ben blij dat ik nu wat meer met de studenten op één lijn zit qua niveau en dat er verder bijna geen groepsopdrachten zijn en voor veel individuele opdrachten zoals essays, oefenrechtbank. Verder heb ik ook op de uni mijn P in één keer gehaald, zonder herkansingen en ook dit jaar heb ik tot nu toe mijn essays en m'n eerste tentamen ook gelijk gehaald. Zit nu wel behoorlijk in de tentamenstress voor de rest, maar is ook deels een beetje mijn eigen schuld, omdat ik het lezen van de stof tussendoor niet zo goed heb bijgehouden, dus dat is wel een tip die ik je gelijk wil meegeven, ook voor op het HBO, scheelt een hoop stress
Ze zeggen vaak wel dat veel HBO'ers het toch niet redden op de universiteit en dat je de overstap beter niet kan maken, dat het erg wennen is, enz, maar voor mij gold dat iig niet en ook andere ex-HBO'ers die ik ken hebben bijvoorbeeld gewoon ook in een jaar hun P gehaald, dus het ligt denk ik ook vooral aan je eigen motivatie. En natuurlijk ook wel aan je niveau, want voor sommigen zal het wel gewoon echt te zwaar zijn, maar dat geldt voor sommige VWO'ers natuurlijk ook gewoon. |
|
|
|
 |
Rianne999
|
Geplaatst: vr 13 jan 2012 17:04 Onderwerp: |
|
|
Dubbel gepost. |
|
|
|
 |
SanderT
|
Geplaatst: zo 15 jan 2012 9:05 Onderwerp: |
|
|
- verwijderd -
Laatst aangepast door SanderT op do 04 feb 2016 14:57, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: zo 15 jan 2012 12:39 Onderwerp: |
|
|
De RU is ook een leuke universiteit, maar ik ben bevooroordeeld. Ik vind alles vrij goed geregeld. De meeste docenten zijn ook wel aardig en redelijk goed in docent spelen. Het volk is ook wat relaxer ten opzichte van Rotterdam/Amsterdam/Den Haag. Maar dat is wel een persoonlijke opvatting. De stad zelf vind ik ook leuker dan menig andere stad in NL. Jij bent zelf een Limburger net zoals ik. Ik denk dat jij hetzelfde zal ervaren.
De overstap hbo naar wo is prima te doen. Ik vind het zelf geen wereldschokkende overgang. Dat is wellicht wel afhankelijk van de hbo die je doet en de wo die je gaat doen. (mbo naar hbo was bijvoorbeeld wel wereldschokkend).
Wat betreft economie en juristen: geen idee wat dat precies is. Het schijnt dat de meeste rechtenstudenten niet echt fan zijn van economie en wiskunde. Althans, dat is wat ik heb gehoord van een de studenten die ik spreek.
Ikzelf heb er geen moeite mee, maar ik heb dan wel een opleiding economie afgerond voordat ik aan rechten begon.
Je moet bij het kiezen van de universiteit wel rekening houden met twee dingen. Sommige uni's bieden niet alle rechtenrichtingen aan. Misschien wil jij wel fiscaal of notarieel recht gaan studeren. Dan moet je dus wel een uni kiezen die dat heeft. Daarnaast werken sommige uni's met project gestuurd onderwijs en andere wat traditioneler.
Succes. |
|
|
|
 |
Rianne999
|
Geplaatst: zo 15 jan 2012 16:55 Onderwerp: |
|
|
Sander, leuk dat je Nijmegen op je lijstje hebt gezet en het is absoluut een mooie stad en de moeite waard om naar de open dagen te gaan!
Je bedoelt het vak 'economie voor juristen' op de HAN bij HBO-rechten?
Daar hoef je je niet druk om te maken, is niet moeilijk. Ik heb dan zelf wel examen in economie en M&O gedaan, dus voor mij was het een beetje herhaling daarvan, maar het is een beetje de basis van balanslezen etc, dat soort dingetjes, maar goed te doen, ook voor mensen die geen economie hebben gehad. Bovendien was het toen bij mij een klein projectje + mondeling tentamen en werden de cijfers samen geteld geloof ik, dus daar kun je je vaak wel goed uit redden  |
|
|
|
 |
advocaatjeleefjenog
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 185
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 17:49 Onderwerp: |
|
|
Tja, als je rechten aan de universiteit wilt studeren moet je wat mij betreft in Leiden zijn. Hoe het op hogescholen zit weet ik eerlijk gezegd niet zo goed. En no offence, maar ik heb van horen zeggen (corrigeer me als ik iets fout zeg) dat de rechtenopleidingen aan respectievelijk de VU en de UvA niet heel goed zijn en voornamelijk de UvA als chaotisch wordt ervaren (dit hoorde ik van mensen die aan de UvA hebben gestudeerd).
Leiden is een leuke, gezellige studentenstad met een grote keuze uit verenigingen. De opleiding is kwalitatief erg goed, ook de volgorde van de vakken is zo gekozen dat deze goed te doen zijn (daar heb ik vwb Amsterdam over gehoord dat dit niet erg handig ingedeeld zou zijn, maar dat hoor ik liever van iemand die daar studeert). Je krijgt les van goede docenten die zelf uit de praktijk komen.
Bovendien: als je later een baan wilt gaan zoeken en je vertelt dat je in Leiden hebt gestudeerd (in elk geval je master), dan heb je toch vaak een streepje voor op mensen uit andere steden. Ik snap dat je dan wel flink zult moeten verhuizen, maar voor een goede opleiding is dat zeker de moeite waard.
Succes met je keuze! |
|
|
|
 |
|