Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 1:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Indienen scheiding zonder compleet convenant
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
johank1974

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 13:36    Onderwerp: Indienen scheiding zonder compleet convenant Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb al eerder wat vragen gesteld over de procedures rond echtscheiding en convenant.

Wij zijn gisteren bij de gezamelijke advocaat geweest voor dit convenant. Hij gaat dit nu eerst indienen (zodat het een titel krijgt) zonder dat alle afspraken rond zijn.

Wij zijn het nu enkel eens over de alimentatie en wie in het huis mag wonen. De rest wordt later als extra toevoeging in het convenant gezet.

Nu is mijn vraag of dit wel verstandig is? Met name omdat mijn vrouw snel wil kunnen huren met urgentie zal dit nu z.s.m. gebeuren.......Echter ik geloof dat dit al zonder handtekening van ons zal worden ingediend....

Alvast bedankt voor de hulp....

Gr,

Johan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet gewoon om een kopie vragen van wat hij indient.
Als een advocaat het indient en het heeft geen titel dan dient hij volgens mij gewoon een echtscheidingsverzoek in met bepalen ali en voortgezet gebruik huis in en laat hij de rest aanhouden oid.
Of je hebt het over een voorlopige voorziening? Dat gaat allemaal veel sneller en komt binnen 3 weken op zitting.
Maar ik vind het toch een beetje apart dat jij al die vragen hier stelt en niet aan die advocaat, daar is hij of zij toch voor? Het is al een paar keer gezegd, maar nogmaals; laat je niet onder druk zetten en als jij je niet fijn voelt bij de situatie dan stap je zelf naar een advocaat.
johank1974

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik weet het..... Moet proberen mij niet onder druk te laten zetten........... Het is alleen zo'n emotioneel verhaal met regelingen voor de kids enzo dat ik me een beetje laat overdonderen als wij bij die advocaat zitten. De vragen komen dan ook vaak als ik daar weer weg b en.....

Bedankt voor de hulp, ik zal in ieder geval een kopie vragen...

Johan
sietske1980

BerichtGeplaatst: za 05 jul 2008 0:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kun je van tevoren al wat vragen op papier zitten. Ik kan me heel goed voorstellen dat je ter plekke door de emoties niet erg helder meer denkt Sad
johank1974

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nu een kopie gekregen van wat is ingediend.

Ten eerste wordt de scheiding aangevraagd.

Tweede is de alimentatie aanvraag zoals besproken.

Als derde staat erin dat bewoning van de woning aan mij wordt toegewezen en mijn (bijna) ex een urgentie krijgt voor een huurhuis.

Zaken als boedelscheiding, ouderschapsplan en koopwoning verdeling zullen er later aan worden toegevoegd.

Mijn vraag is; is het niet in mijn nadeel dat we niet meteen de andere zaken in het convenant opnemen? We zijn het in principe al over de meeste zaken eens maar het staan nu niet op papier!!

Laatst aangepast door johank1974 op do 10 jul 2008 9:42, in totaal 1 keer bewerkt
sietske1980

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik snap nog steeds niet waarom er geen vv wordt gevraagd.

of je vrouw een urgentie krijgt, beslist de gemeente/woningbouw.

is er nu een convenant ingediend samen met een gemeenschappelijk verzoek tot echtscheiding? Wordt verzocht op te nemen dat partijen over en weer gehouden zijn zich aan het convenant te houden?

je kunt later weer een convenant doen, maar dat lijkt mij een beetje omslachtig. voor de verdeling heb je natuurlijk wel waardes nodig van bijv de woning en daarvan is de peildatum van belang. Hangt af van wat jullie afspreken; anders wordt teruggevallen op de wet; peildatum omvang datum es (als de beschikking is ingeschreven in de registers vd burgerlijke stand) en peildatum voor de waarde datum van feitelijke verdeling (dit geldt bij gemeenschap van goederen).
johank1974

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, er is nu een gemeenschappelijk verzoek gedaan.

In principe zijn we het eens over de verdeling van huis, boedel etc. Ook over co-ouderschap.

Maar dit staat dus nog niet in dit verzoek vermeld, enkel scheiding aanvraag op basis van duurzaam ontwrichting, alimentatie voor kinderen en toewijzen woning.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is dan de reden dat deze zaken nog niet in het verzoek zijn opgenomen?
Het lijkt me logischer, en vooral ook handiger, om dit meteen mee te nemen.
johank1974

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarvoor is maar 1 reden, mijn vrouw wil zo snel mogenlijk de scheidingspapieren indienen om "urgentie" te krijgen voor het huren van een huis.

Gr,
Johan

PS: in principe komt ze mij ook veel tegemoet omdat ze afziet van partneralimentatie. Ik kom hierdoor in aanmerking voor de hypotheek die nodig is om in ons huis te blijven wonen.
sietske1980

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft ze dan een harde garantie dat ze urgentie krijgt op basis van een echtscheiding?

Het zal sowieso wel een tijdje duren voor je een beschikking hebt, meestal 4 weken nadat de rechtbank oordeelt dat alle stukken er zijn.

T.a.v. partnerali nihil is het m.i. slim een non-wijzigingsbeding te laten opnemen. Als ze zich over een jaar bedenkt dan kun je je hypo niet meer betalen. Door zo'n beding is t voor haar lastiger er dan op terug te komen.

Bedenk wel; stel dat ze om wat voor reden dan ook in de bijstand zou belanden, dan kun jij alsnog de gemeente achter je broek aan krijgen voor bijstandsverhaal ingevolge art 1:159a BW... daarmee is overigens zeker niet gezegd dat het nihilbeding ongeldig is, dat hangt van allerlei omstandigheden af.
johank1974

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, als ze die echtscheidings papieren indient krijgt ze zeker urgentie. Ze staat nu al ingeschreven en heeft dit nagevraagd.

Non-wijzigings beding zal ik opperen..... zal wel niet zo goed overkomen ben ik bang maarja, zij wil tenslotte scheiden en ik niet....

Bedankt voor de goede info.

Johan
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Johan,
ik kan begrijpen dat je vrouw om die reden graag spijkers met koppen slaat. Maar aangezien jullie de zaken al uitonderhandeld hebben, zou het toch niet zoveel moeite moeten zijn om die ook in het convenant op te nemen? Een paar dagen vertraging is toch geen wereldramp, en dan is alles in één keer geregeld. Een 'clean break' voor jullie beiden, is naar mijn idee te verkiezen boven een lang traject.
Veel sterkte.
sietske1980

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat je vrouw wil scheiden en jij niet betekent toch niet dat je alles wat zij roept hoeft te pikken? Of dat jij daarom niks hebt in te brengen in de procedure?
johank1974

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, heb je gelijk in maar we proberen er zo goed mogelijk uit te komen vooral voor de kinderen.

Met de afspraken die gemaakt zijn ben ik overigens best tevreden, enkel staan ze nu bij het indienen nog niet allemaal op papier.

Vraagje, hoe rechtsgeldig is het als wij die afspraken samen op papier zetten en ondertekenen? (hebben we nl gedaan voor het ouderschapsplan)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds