|
Incasso bedrijven zijn eerlijk? |
Nee, mafia |
|
25% |
[ 2 ] |
Nee, oneerlijk |
|
37% |
[ 3 ] |
Neutraal |
|
12% |
[ 1 ] |
Ja, eerlijk |
|
25% |
[ 2 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 8 |
|
Auteur |
Bericht |
HBorg
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 aug 2010 16:46 Onderwerp: Incasso en deurwaarders |
|
|
Een deurwaarder verklaart in een dagvaarding "Hierbij verklaart ondergetekende dat bovenstaande voorschoten............., alsmede dat hij geen rechtstreeks of middelijk belang heeft in de onderneming of derde die bovenstaande voorschooten factureert".
En dan is de man in dienst van het deurwaarderskantoor wat als rolgemachtigde in de procedure optreedt.
Dat noemen wij van twee walletjes eten. Mijn vraag: Is dit toegestaan? Waar kan ik hier informatie over vinden? Waar kan ik een klacht o.i.d. indienen? |
|
|
|
 |
BartjeD
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 26 aug 2010 17:21 Onderwerp: |
|
|
In mijn ervaring zijn incasso bedrijven in eerste instantie heel erg opdringerig en soms ronduit intimiderend. (Mijn ervaring op basis van mensen die om hulp vroegen, zelf heb ik er nog nooit een achter me aan gehad)
Ik neem het ze niet kwalijk omdat de mensen die ze moet aanpakken deze behandeling vaak nodig hebben maar het onderscheid tussen een "echte" wanbetaler en incidenteel vergeten rekeningen word niet gemaakt. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: do 26 aug 2010 17:30 Onderwerp: Re: Incasso en deurwaarders |
|
|
HBorg schreef: | Een deurwaarder verklaart in een dagvaarding "Hierbij verklaart ondergetekende dat bovenstaande voorschoten............., alsmede dat hij geen rechtstreeks of middelijk belang heeft in de onderneming of derde die bovenstaande voorschooten factureert".
En dan is de man in dienst van het deurwaarderskantoor wat als rolgemachtigde in de procedure optreedt.
Dat noemen wij van twee walletjes eten. Mijn vraag: Is dit toegestaan? Waar kan ik hier informatie over vinden? Waar kan ik een klacht o.i.d. indienen? |
De voorschotten hebben ofwel betrekking op informatie uit de GBA, ofwel uit het handelregister. De derden die die kosten factureren (resp. de gemeente of de kamer van koophandel) staan los van de deurwaarder; de deurwaarder verdient dus niets aan het opvragen van die informatie en rekent deze kosten dus simpelweg één op één door.
Een rolgemachtigde zorgt alleen dat de stukken bij de rechtbank terecht komen, en dat zijn klant wordt geïnformeerd over het verloop van de procedure. Het zal hem om het even zijn of zijn klant de zaak "wint" of "verliest", want hij krijgt zijn tarief voor het optreden als rolgemachtigde in beide situaties.
Dit is dus ook gewoon toegestaan.
In het algemeen geldt, dat je een klacht over (het optreden van) een deurwaarder eerst bij de deurwaarder zelf moet indienen. Als dat tot niets leidt, kun je naar de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders. Zie de site van de beroepsorganisatie voor meer informatie. |
|
|
|
 |
w.rotterdam
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 17 okt 2010 5:13 Onderwerp: |
|
|
lawyer
Dank U! |
|
|
|
 |
Tukker
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: zo 17 okt 2010 11:08 Onderwerp: |
|
|
Als de deurwaarder zowel het buitengerechtelijke als gerechtelijke traject verzorgt kan hij de schijn tegen hebben er belang bij te hebben de schuldeiser te adviseren het gerechtelijke traject op te starten. Om voornoemde reden vind ik dat een deurwaarder zich door middel van nieuwe wetgeving dient te onthouden van het buitengerechtelijke traject.
De buitengerechtelijke fase zou enkel voorbehouden moeten worden aan incassobureau's die voldoen aan een keurmerk (niet die van de NVI).
Een klacht zou je bij de minister of sociale raadslieden kunnen melden. |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: ma 18 okt 2010 9:20 Onderwerp: |
|
|
Tukker schreef: | Als de deurwaarder zowel het buitengerechtelijke als gerechtelijke traject verzorgt kan hij de schijn tegen hebben er belang bij te hebben de schuldeiser te adviseren het gerechtelijke traject op te starten. Om voornoemde reden vind ik dat een deurwaarder zich door middel van nieuwe wetgeving dient te onthouden van het buitengerechtelijke traject. |
Voor welk probleem is dit een oplossing? Ook wanneer een deurwaarder zich alleen bezig mag houden met de ten uitvoerlegging van een vonnis, kom je dit tegen. Voor een deurwaarder is het interessanter om beslag te leggen dan een afbetalingsregeling te treffen.
Tukker schreef: | De buitengerechtelijke fase zou enkel voorbehouden moeten worden aan incassobureau's die voldoen aan een keurmerk (niet die van de NVI).
Een klacht zou je bij de minister of sociale raadslieden kunnen melden. |
Ook dit lost geen enkel probleem op. Er is zeer uitgebreid financieel en tuchtrechtelijk toezicht op gerechtsdeurwaarders. Natuurlijk kan er weer een extra instantie worden gecreëerd om dit over te laten aan incassobureaus, maar omdat al het toezicht er al is kun je het buitengerechtelijk traject misschien beter exclusief bij de deurwaarders neerleggen... _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
Tukker
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: ma 18 okt 2010 10:10 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om het verdienmodel van de deurwaarder die bestaat uit het buitengerechtelijk en gerechtelijk deel. De deurwaarder die een buitengerechtelijke incasso aanvangt mag niet de schijn tegen zich hebben er belang bij te hebben haar klant te adviseren om de gang naar de rechter te maken. Je kunt je voorstellen dat de deurwaarder niet veel tijd besteed aan de buitengerechtelijke fase en zijn opdrachtgever te snel advies geeft de debiteur in rechte te betrekken. Dit verhoogt de kosten voor de debiteur aanzienlijk en onnodig.
Zie ook: http://www.seo.nl/binaries/publicaties/rapporten/2010/2010-32.pdf |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: ma 25 okt 2010 11:22 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dat rapport gelezen toen 't uitkwam. Het is m.i. een zeer eenzijdig rapport. Dat heeft ook wel duidelijke oorzaken, er spelen belangen van tientallen miljoenen van de opdrachtgever (en dat zit 'm niet in de incassokosten). Zo'n rapport kan je gewoon 'kopen' zoals dat genoemd wordt. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 3:47 Onderwerp: |
|
|
Alle keren dat ik bij de kantonrechter kwam en 'tegenover' (of beter gezegd naast) mij een gerechtsdeurwaarder trof, had ik niet de indruk dat zij hun zaakjes verwaarlozen. Bijster gedreven waren ze ook weer niet.
Overigens: als ik het goed begrepen danwel onthouden heb dan is, zo gauw een (gerechts-) deurwaarder een vordering van een incassobureau 'overneemt', er een denkmoment voor de deurwaarder omtrent de haalbaarheid van de vordering (omwille van de voorlichting daarover aan de schuldeiser). Daarin mag de schuldenaar ook z'n mondje roeren. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 12:42 Onderwerp: |
|
|
Heb nog nooit zo'n vonnis gelezen, zelfs niet van een kantonrechter zoals in bovenstaande post het geval is.
Ik sta versteld van de vele -niet onderbouwde- eigen meningen van die kantonrechter.
En raar ook dat die kantonrechter stelt 'dat een telefoontje heden ten dage niet meer werkt'.
Leuk vonnis, daar niet van. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 16:42 Onderwerp: |
|
|
Het vonnis staat op http://jure.nl/bb3694 en is zo te zien van mr. Frank Visser, ook wel de rijdende rechter. Visser staat erom bekend dat hij vonnissen in gewonemensentaal formuleert en daarbij aansluit bij de achtergrond van de procespartijen.
Hier heeft hij dus extreem simpele taal gekozen zodat (vermoed ik) ook de gedaagde begreep waar het om ging. Er staat tussen de regels door dat deze mevrouw sociaal niet zo redzaam was.
En ik moest lachen om http://www.dumpert.nl/mediabase/1191281/0d9bc8de/meester_visser_kent_z_n_internets.html _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 18:03 Onderwerp: |
|
|
Geweldig!
'Ik heb dat tedere gevoel voor elke zot voor elke dwaas..'
Voor een ieder die zich kwetsbaar opstelt in ieder geval.
Er staat inderdaad dat 'niet iedereen sociaal gezien even redzaam is'.
En daar doelt de rijdende rechter niet alleen op het feit dat de gedaagde sociaal niet zo redzaam was maar evenzeer -zo niet meer- dat daar geen misbruik van gemaakt mag worden.
Inderdaad Arnoud, gewonemensentaal. Dat was het.
En dumpert: het braafste jongetje van de klas inderdaad en beiden maar braver dan braaf doen! Alhoewel die ene daarop zei: 'Nee, absoluut niet'!
Ben benieuwd naar hoe het afliep want de conclusie aan het eind doet het ergste vrezen vwb waar het nou eigenlijk om ging.. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
|
|
|
 |
|