|
Auteur |
Bericht |
Lebbi
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 28 mei 2010 19:09 Onderwerp: Inboedelverdeling |
|
|
Beste mensen,
Ik zit met een aantal vragen betreffende een inboedelverdeling. Persoon A en persoon B zijn al een tijd uit elkaar en wonen in een koophuis.
1. De ouders van Persoon A hebben aan beiden een koelkast geven bij het betrekken van de woning. Is bij de boedelscheiding dit een gezamelijk eigendom of mag persoon A dit als zij/haar eigendom rekenen?
2. Wanneer stukken tijdens het samenwonen betaald zijn van de rekening van Persoon A en niet van de gezamelijke rekening. Mag Persoon A dit tot zijn/haar eigendom rekenen?
3. Wanneer Persoon A beweerd eigenaar te zijn van een meubelstuk, en Persoon B beweerd van niet, bij wie ligt dan de bewijslast?
Met vriendelijke groet,
Daan |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 28 mei 2010 19:40 Onderwerp: |
|
|
Het gaat hier niet om een echte boedelscheiding, want ik begrijp dat A en B slechts hebben samengewoond. A en B hebben dus steeds ieder een eigen vermogen gehouden.
In principe moet van ieder stuk de eigenaar worden bepaald. De koelkast is aan beiden gegeven, dus is gezamenlijk. De één zal de helft van de huidige waarde van de koelkast aan de ander moeten betalen.
Bij een stuk dat op rekening van A is gekocht, is het mogelijk dat A eigenaar is, maar is het ook mogelijk dat A en B mede-eigenaar zijn. A kan bijvoorbeeld het stuk mede namens B hebben gekocht. Aangenomen dat A dit niet heeft bedoeld als een schenking, heeft A dan in principe een vordering op B voor de helft van de aanschafprijs. Gaat het stuk nu naar A, dan moet hij B de helft van de huidige waarde betalen. Netto zou A dus nog iets van B ontvangen (de helft van de waardevermindering komt voor rekening van B).
Het spreekt voor zich dat het onbegonnen werk is om alles precies uit te zoeken. Het belangrijkste lijkt mij dat voor de meest waardevolle stukken wordt vastgesteld wie het heeft betaald (A, B of gezamenlijk). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lebbi
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 28 mei 2010 20:29 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk bedankt voor het snelle antwoord! |
|