Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 22:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inboedel voor overlijden verdeeld
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michelle
Gast

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 10:28    Onderwerp: Inboedel voor overlijden verdeeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Korte situatieschets :

Opa, is zwaar dement en ligt in verzorgingstehuis, Is niet mer in staat zelf te beslissen en heeft daarvoor een mentor/bewindvoerder.
Er is geen testament.
De bewindvoerder/mentor heeft nu de gehele woning van opa leeggeruimd en deze goederen weggegeven aan diverse mensen. Enkele erfgenamen zijn hierbij vergeten, sterker nog deze zijn nooit in kennis gesteld van deze leegruiming ...

Kan dit zomaar ?

De goederen zijn niet verkocht om met deze opbrengsten opa verder te verzorgen maar gewoon weggegeven !

Vind dit een heel rare situatie en vraag me af of dit niet in het strafrechtelijke gebied glijdt ??
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Is het nou een mentor of is het een bewindvoerder? Want dat maakt nogal wat verschil. Zie titels 19 en 20 van 1 BW.
Michelle
Gast

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 11:20    Onderwerp: bewindvoerder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij is volgens eigen zeggen mentor/bewindvoerder.

Ik weet dat een bewindvoerder bepaalde zaken mag doen, o.a. verkopen inboedel..

Hij heeft in een eerder stadium verklaard dat deze inboedel verkocht is en dat deze opbrengsten op een apparte rekening gestort waren dit om de verzorging van opa verder te bekostigen.

Nu, een paar maanden later geeft hij toe (onder druk) dat er helemaal geen goederen verkocht zijn maar dat deze door hem zijn weggegeven aan derden. Hierbij zijn enige toekomstige erfgenamen "vergeten" zeg maar....

kan me niet voorstellen dat dit zomaar kan,
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie is de bewindvoerder/mentor van je opa?? Meestal wordt dit namelijk een echtgenoot/ouder/kind. Met andere woorden, een naast familielid. Is dit bij jullie niet gebeurd???

Een kantonrechter kan de bewindvoerder/mentor trouwens ontslaan van zijn functie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michelle
Gast

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 19:47    Onderwerp: bewindvoerder Reageer met quote Naar onder Naar boven

De enige zoon van opa is zijn bewindvoerder/mentor (is volgens zeggen voor beide functies benoemd)
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij is dus benoemd door de kantonrechter tot zijn bewindvoerder/mentor. En nu begrijp ik dat jullie dus blijkbaar geen goed contact hebben met hem want anders zou je met elkaar toch wel over dit soort dingen kunnen spreken? Maar is die zoon van opa dan niet jouw vader???

De bewindvoerder kan worden ontslagen door de kantonrechter op grond van gewichtige redenen of omdat hij niet meer aan de eisen voldoet. ( art. 1:448 lid 2) Dit zou dan in jullie geval door het OM moeten gebeuren of je opa moet hem zelf willen ontslaan. Misschien kan je er nog met je opa over praten, of gaat dat helemaal niet meer i.v.m. zijn dementie?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Maar is die zoon van opa dan niet jouw vader???

Ik denk dat de moeder van Michelle een dochter van opa is.
Michelle
Gast

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 20:11    Onderwerp: Opa Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opa is al meer dan 11 maanden totaal niet meer aanspreekbaar....
Mijn opa had 2 zonen, een daarvan was mijn vader echter deze is in 1986 overleden.
Overgebleven zijn dus zijn ene zoon die nu bewindvoerder is, mijn broer en ikzelf.

M.i. dient een bewindvoerder voor "goed beheer" zorg te dragen, en het weggeven van een inboedel vind ik een zeer vreemde zaak. Dit zou betekenen dat je als bewindvoerder dus gewoon de uiteindelijke nalatenschap kunt beinvloeden door voor die tijd de onder je bewind gestelde goederen "weg te geven" aan bijvoorbeeld zijn eigen kinderen... kan dit echt zomaar of is hier sprake van verduistering ??
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet er niet veel vanaf, maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ah kijk art 323 Sr: verduistering door bewindvoerders wordt gestraft met ten hoogste 5 jaar. Even praten met de zoon, en anders gewoon aangifte doen?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is het toch ingewikkelder. Art 324 Sr maakt er geloof ik een klachtdelict van...

Hopelijk weet iemand anders hier meer vanaf.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok ik blijf bezig Smile.
Wellicht zorgt art 65 lid 3 Sr er in deze situatie voor dat bloedverwanten in de rechte linie klachtgerechtigd worden, en dat ben jij...
Michelle
Gast

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 21:20    Onderwerp: Uitleg Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben de dochter van de andere zoon van opa, Opa had 2 zonen, 1 daarvan is overleden (mijn vader)

Kun je me wat meer uitleggen ? ben een leek op dit gebied...

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit zomaar kan... Normaal gesproken word bij overlijden de boedel geinventariseerd . De boedel is dan toch belangrijk bij het vaststellen van legitieme porties ?

Door deze goederen weg te geven aan anderen beinvloedt hij dus wel degelijk de toekomstige legitieme porties...

Verder is e.e.a. m.i. in strijd met "goed beheer"...

Om aangifte te kunnen doen moet ik dus weten welke inboedel aanwezig was, (en welke dus nu ontbreekt) moet niet iedere bewindvoerder een boedelbeschrijving maken bij aantreden waarin de goederen staan die onder zijn bewind komen te vallen ?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook zo goed als een leek (1e jaars, begin nu aan privaatrecht), maar volgens mij schets je zelf al heel goed hoe het in elkaar zit.

De bewindvoerder moet voor goed beheer zorgen, en zomaar dingen weggeven valt daar niet onder. Dat weggeven valt daarom ook volgens mij onder verduistering, en daar kun je aangifte van doen (of in dit geval een klacht indienen omdat een bloedverwant verduisterd heeft).

Verder is de bewindvoerder ook aansprakelijk voor zijn handelen jegens de rechthebbende. Hoe dit in dit geval in zijn werk gaat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je na het overlijden van je opa als erfgenaam de schade kunt terugvorderen.

Misschien moet je eerst eens uitzoeken of je oom daadwerkelijk als bewindvoerder is aangesteld. Volgens art 1:436 BW is er dan inderdaad een boedelbeschrijving ingediend bij de griffie van de rechtbank. (Geen idee hoe nauwkeurig zo'n beschrijving is en wie dat controleert...)

De legitieme portie is het deel waarvan je niet onterfd kunt worden. Voor de berekening daarvan worden giften inderdaad ook meegenomen. Ik denk alleen dat het hier niet zo'n rol speelt: de spullen zijn m.i. onrechtmatig weggegeven, dus je opa kan ze van de zoon terugvorderen, en die vordering erf je weer.

Even op een rijtje: jij erft normaal gesproken 1/4e deel (want er is geen testament, je oom krijgt 1/2 en jij en je broer ieder 1/4).
De legitieme portie is per kind de helft van het vermogen gedeeld door het aantal kinderen, en voor jou daar weer de helft van, dus 1/8e deel.

Dus als je opa zelf spullen had weggegeven en je in zijn testament had onterfd zou je nog steeds recht hebben op 1/8e deel.
In dit geval is er geen testament, erf je 1/4 van het vermogen van je opa, en dus ook 1/4 van zijn vordering op diens zoon (wegens onrechtmatig verkwanselen).

En verder kan de zoon vermoedelijk nog strafrechtelijk vervolgd worden op klacht van jou of je broer.

Het zou wel heel prettig zijn als iemand met meer verstand van zaken mij kan verbeteren of het een en ander bevestigen Smile.
Michelle
Gast

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 22:28    Onderwerp: ja Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja zou inderdada leuk zijn Smile hoe meer hulp hoe beter Smile

heb verder dit nog gevonden :

Quote:
De bewindvoeder kan natuurlijk niet zomaar doen en laten wat hij of zij wil. Dit goedkeuringsvereiste levert soms kleurige rechtspraak op.

Recent heeft een kantonrechter (en de hogere rechter na beroep) goedkeuring geweigerd voor een schenking van een vrij fors bedrag namens de rechthebbende aan de bewindvoerder zelf. Omdat de bewindvoeder ook als enig erfgenaam was benoemd werd door deze als reden voor de schenking aangevoerd besparing van (successie-)belasting. Het vermogen zou tenslotte uiteindelijk toch wel bij de bewindvoeder terechtkomen. Op zich een goed reden, maar het ging de rechter in dat geval toch iets te ver.
De schenking was volgens de rechter namelijk niet in het belang van de rechthebbende. Ook had de rechthebbende in het verleden nooit (dit soort) schenkingen gedaan. Voorts bestond volgens de rechter de kans dat de rechthebbende het vermogen in de toekomst voor zijn eigen verzorging nodig zou kunnen hebben.
De goedkeuring hangt dus sterk af van de omstandigheden van het geval. Onder andere omstandigheden en via een andere methode (bijvoorbeeld schuldigerkenning) zou de uitspraak van de rechter(s) mogelijk anders kunnen uitpakken

Ik denk dat ik dus maar eerst ga informeren bij de kantonrechter naar die boedelbeschrijving.

Nogmaals, alle mensen die tips en misschien aanvullingen hebben GRAAG Smile
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessant. In jouw geval lijkt het me nog een stuk duidelijker dat de bewindvoerder dit niet mag.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds