|
Auteur |
Bericht |
erikdej
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 05 jan 2010 20:24 Onderwerp: Inbeslagname bij binnentreden woning tbv hulpverlening |
|
|
Situatie:
De politie betreedt zonder toestemming van de bewoner een woning om hulp te verlenen (o.a. art 2 PW art 12 GW en art 8 PW). Eenmaal binnen treffen zij in de woonkamer twee gewonde personen aan. Tevens liggen er "gebruikersvoorwerpen" in de woonkamer.
Voor hun eigen veiligheid kijken de agenten in alle vertrekken van de woning of andere personen aanwezig zijn. Zij doorzoeken NIET. Zij houden lades en kasten gesloten en laten meubulair staan. Bij dit rondkijken treffen zij in de keuken ongeopende pakketjes met een op cocaine lijkende stof aan.
De agenten gaan direct over tot inbeslagname van al deze zaken.
Nu vraag ik me af wat er valt te zeggen over deze IBN. Naar mijn idee is deze volkomen rechtmatig.
Of waren er verstandigere opties geweest? Eerst hulpverlenen en later op grond van art. 2 lid 1 Awbi een machtiging laten aanrukken?
Kan een eventuele verdachte het gooien op "onrechtmatig verkegen bewijs"?
Vragen vragen vragen.. :'( |
|
|
|
 |
LAVO
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 05 jan 2010 22:00 Onderwerp: |
|
|
De opsporingsambtenaren treffen bij een rechtmatig ingestelde bevoegdheid toevallig (en ongezocht) ander bewijsmateriaal aan.
Dit is inderdaad rechtmatig aangetroffen. HR 02.12.1935, NJ 1936, 250 (Geweerarrest)
LAVO |
|
|
|
 |
|