Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 08 mei 2024 22:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Immuniteit van een minister van...
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjaaktrekhaak



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 19 mrt 2008 15:53    Onderwerp: Immuniteit van een minister van... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet voor mijn studie een casus oplossen, maar ik kom er moeilijk uit. Het gaat om een arrestatie van een huidig minister van verkeer die in zijn verleden bij de geheime dienst zich actief heeft bezig gehouden met verdwijningen van verzetsstrijders.

Nu kan ik een hele hoop vinden over immuniteit van staatshoofden, (pinochet ) ministers van buitenlandse zaken (België v. Congo). Maar hoe zit het met de immuniteit van andere ministers?

Wie helpt me weer een beetje op weg?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marckus



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: za 22 mrt 2008 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van belang is het begrijpen waar de immuniteit van een dergelijk persoon van komt. Een minister en een staatshoofd zijn gezanten van de staat (representatives of the Nation) en spreken namens de staat. Daarom komt hen van oudser immuniteit toe en kan hij niet voor een vreemde rechter worden aangesproken. De internationale tribunalen opgericht door de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties erkennen voor die reden de immuniteit niet.

Relevant is in dit geval de zaak D.R. Kongo/Belgie (zie www.icj-cij.org). Ik zal nog even een boek openslaan hierop. Maar ik kan u vast vertellen dat een staatshoofd, en de andere staatsvertegenwoordigers, in principe immuniteit toekomt, tenzij deze strafbare feiten internationaalrechtelijk strafbaar zijn. Als ik het goed heb dan wordt hier een ruime omschrijving gegeven van ministers, en niet 'Minister of Foreign Affairs'.

Ik kom hier wegens tijdgebrek later op terug (lees: vanavond).

De edit:
Studie boek: CASSESSE, A., 2005, International Law (Second Edition), Oxford University Press, Oxford, 119p
ISBN 987-0-19-925939-7

Het ziet er naar uit dat, mutatis mutandis, de principes omtrent immuniteit van een staatshoofd moeten worden toegepast. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de minister in kwestie niet strafrechterlijk zou kunnen worden vervolgd totdat hij uit zijn ambt stapt. Hij zou al tijdens zijn ambt kunnen worden vervolgd indien hij internationaalrechtelijke normen zou hebben geschonden (volkerenmoord, marteling, etc.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
shelleke



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 12:38    Onderwerp: immuniteiten van een minister Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haai,

Ik ben momenteeel ook bezig aan een werk dat handelt over immuniteiten van een minister.
Inderdaad, het Yerodia arrest is een zeer baanbrekende uitspraak geweest, dus aangeraden is eerste zeer aandachtig dat arrest te lezen.

Maar zelf zit ik ook vast, ik ben op zoek naar een soort van methodologie hoe ik tewerk moet gaan , om te zoeken naar de aard en de draagwijdte van een functie van minister.

Kan iemand mij aub helpen,...??

greetz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De aard en draagwijdte worden naar mijn idee bepaald door de staat zelf. Zo mag een staatssecretaris zich buiten Nederland wel eens uitgeven voor minister, terwijl de Verenigde Staten onderministers kennen (niet te verwarren met de secretary of state van de VS die over BuZa gaat).

De portefeuille lijkt me niet terzake doen voor de immuniteit (dat geeft Marckus ook al aan).

Bevatten de statuten van het Internationaal Strafhof of het Internationaal Hof van Justitie hier geen aanknopingspunten over (int. recht is al 4 jaar geleden geweest)?
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
shelleke



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thnx, naar mijn idee is het ook handig om eens de dissenting opinions te bestuderen die volgen op dat arrest.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
De portefeuille lijkt me niet terzake doen voor de immuniteit (dat geeft Marckus ook al aan).

Dat vraag ik me sterk af. Het Weense Verdragenverdrag noemt bijvoorbeeld expliciet de "head of state", de "head of government" en de "minister for foreign affairs". Dat gaat weliswaar over het kunnen verrichten van internationale rechtshandelingen namens de staat, maar het geeft wel aan dat een minister van buitenlandse zaken een eigen rol speelt in het internationale recht.

Juist omdat, zoals je zelf al zegt, het interne recht van een staat bepaalt wat voor "ministers", of hoe ze ook mogen heten, er verder nog zijn, lijkt het mij twijfelachtig dat al deze personen een van de staat afgeleide immuniteit zou toekomen. Het staatshoofd, regeringshoofd en de minister van buitenlandse zaken moeten wegens de aard van hun functie in staat zijn om buitenlandse reizen te maken. Voor andere ministers en staatssecretarissen is dit anders.

Marckus schreef:
Een minister en een staatshoofd zijn gezanten van de staat (representatives of the Nation) en spreken namens de staat. Daarom komt hen van oudser immuniteit toe en kan hij niet voor een vreemde rechter worden aangesproken. De internationale tribunalen opgericht door de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties erkennen voor die reden de immuniteit niet.

De laatste zin klopt, op "voor die reden" na. De reden dat bijv. het Internationaal Strafhof die immuniteit niet erkend is niet dat zo'n persoon "van oudsher immuniteit" toekomt. De reden is dat het om van de staat afgeleide immuniteit gaat, dat het daarom de staat is die van die immuniteit afstand kan doen, zodat een internationaal tribunaal waarvoor de staat heeft getekend geen last heeft van die immuniteit. Het ISH kan in principe dus alleen een staatshoofd vervolgen van een land dat het statuut heeft getekend. De Veiligheidsraad kan daar weer een uitzondering op maken, ik denk omdat besluiten van de Veiligheidsraad voorgaan op internationaal gewoonterecht (maar misschien zit ik er hier zelf een beetje naast).

Marckus schreef:
Het ziet er naar uit dat, mutatis mutandis, de principes omtrent immuniteit van een staatshoofd moeten worden toegepast. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de minister in kwestie niet strafrechterlijk zou kunnen worden vervolgd totdat hij uit zijn ambt stapt. Hij zou al tijdens zijn ambt kunnen worden vervolgd indien hij internationaalrechtelijke normen zou hebben geschonden (volkerenmoord, marteling, etc.)

Tijdens zijn ambt kan een staatshoofd of een minister van buitenlandse zaken alleen worden vervolgd wanneer 1) dit door een internationaal tribunaal gebeurt, of 2) de staat afstand heeft gedaan van de immuniteit van deze persoon, of 3) de staat zelf zijn staatshoofd of minister vervolgt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 3:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de vraag van Sjaak wordt mij niet duidelijk of het gaat om de eventuele vervolging van een minister door de eigen staat of door een andere staat. Dat lijkt mij nogal relevant voor de beantwoording van de vraag.
Wat betreft Wenen, de minister van Verkeer is "Head of delegation" wanneer het gaat om een bezoek als minister van Verkeer c.q als afgevaardigde van de staat. Als ik het mij goed herinner. De minister van verkeer die op vakantie is kan gewoon opgepakt worden. (Even afgezien van diplomatieke paspoorten en dat soort gedoe)
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Uit de vraag van Sjaak wordt mij niet duidelijk of het gaat om de eventuele vervolging van een minister door de eigen staat of door een andere staat. Dat lijkt mij nogal relevant voor de beantwoording van de vraag.

Dat is zeker relevant. Bij vervolging door de eigen staat speelt alleen het interne recht, en heb je in Nederland te maken met art. 119 Gw. Vraag maar aan Donner en Verdonk Wink

Quote:
Wat betreft Wenen, de minister van Verkeer is "Head of delegation" wanneer het gaat om een bezoek als minister van Verkeer c.q als afgevaardigde van de staat. Als ik het mij goed herinner. De minister van verkeer die op vakantie is kan gewoon opgepakt worden. (Even afgezien van diplomatieke paspoorten en dat soort gedoe)

Dat is weer een ander Weens verdrag (over diplomatieke betrekkingen), maar voor immuniteit wel relevanter. Wat je bedoelt is denk ik "Head of mission". Volgens art. 14 zijn dat ambassadeurs, "ministers accredited to Heads of State" en "chargés d'affaires accredited to Ministers for Foreign Affairs". Ik denk dat het neerkomt op wat je schrijft. Volgens mij een ontvangende staat zo'n head of mission nog "persona non grata" verklaren, wat bij een minister van buitenlandse zaken denk ik niet mogelijk is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
shelleke



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dus als ik het goed begrijp dien ik te zoeken bij de interne bronnen van de eigen staat, om te bepalen in hoeverre andere ministers en ' hooggeplaatste personen in het staatsbestel' deze bescherming genieten< aangezien het Internationaal Gerechtshof ook bepaalt dat deze hooggeplaatste personen wegens de aard en de grondslag van hun functie hun taken naar behoren dienen te kunnen vervullen.

Ik heb ook ergens iets gehoord over collectieve doctrine, wat houdt dit percies in, of kan iemand mij hiervan een voorbeeld geven aub? ik dacht dat ik daar ook moest zoeken.

grtz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2008 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

shelleke schreef:
dus als ik het goed begrijp dien ik te zoeken bij de interne bronnen van de eigen staat, om te bepalen in hoeverre andere ministers en ' hooggeplaatste personen in het staatsbestel' deze bescherming genieten<

Wie weet, maar dat is in ieder geval niet hoe ik denk dat het zit.

Ik ga ervan uit dat het je gaat om de vraag of zo'n persoon door de nationale autoriteiten van een ander land kan worden vervolgd.

Volgens het internationale recht komt m.i. in ieder geval immuniteit toe aan het staatshoofd, het hoofd van de regering en de minister van buitenlandse zaken. In Yerodia gaat het heel specifiek om de minister van buitenlandse zaken, en speelt zijn ambt heel duidelijk een belangrijke rol. Vervolgens bestaat er immuniteit voor hoofden van diplomatieke missies e.d. op basis van het Weens Verdrag inzake diplomatiek verkeer. Hoever die immuniteit gaat weet ik niet; vermoedelijk minder ver dan de immuniteit van staatshoofd/regeringshoofd/minister van buitenlandse zaken.

Quote:
aangezien het Internationaal Gerechtshof ook bepaalt dat deze hooggeplaatste personen wegens de aard en de grondslag van hun functie hun taken naar behoren dienen te kunnen vervullen.

Er staat "holders of high-ranking office in a State, such as the Head of State, Head of Government and Minister for Foreign Affairs" (die naast diplomatic and consular agents immuniteit genieten). Vervolgens wordt uitgebreid geanalyseerd in hoeverre het ambt van minister van buitenlandse zaken dwingt tot het toekennen van immuniteit. Daarbij is het bijvoorbeeld van belang dat de minister van buitenlandse zaken uit hoofde van zijn ambt bevoegd is om namens zijn staat internationale rechtshandelingen te verrichten.

Een en ander sluit niet uit dat ook een "gewone" minister immuniteit geniet, maar ik denk dat zo'n minister op zijn vakantieadres wel kan worden opgepakt voor feiten die los staan van zijn ambt. Zeker weet ik dit niet. Door het ICJ is dit waarschijnlijk nooit beslist, dus veel meer dan argumenten voor en tegen afwegen lijkt me niet mogelijk.

Quote:
Ik heb ook ergens iets gehoord over collectieve doctrine, wat houdt dit percies in, of kan iemand mij hiervan een voorbeeld geven aub?

Geen idee.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds