|
Auteur |
Bericht |
Mutlu2012
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 7
|
Geplaatst: zo 17 feb 2013 20:49 Onderwerp: Ik kan niet beginnen met mijn scriptie! |
|
|
Hallo beste leden,
Ik ben hier nieuw. Ik heb een probleempje. Wellicht kunnen jullie me helpen.
Ik zit op eur, deeltijd. Ik heb een pc aangeschaft om een scriptie te schrijven. Pc is geleverd, maar hij was defect. Ik heb hiervan een melding gemaakt.
Ze hebben gezegd dat ik het terug moest sturen. Dat heb ik gedaan.
Jullie raden et al, pc is nu kwijt.
DHL zou vervoeren en zegt dit keurig gedaan te hebben.
Reparatie service zegt niets te hebben ontvangen.
Verkoper doet niets.
Ik wilde een advocaat inschakelen. Echter toevoeging is geweigerd, omdat de pc onder de 500 euro was.
Ik vind dit niet acceptabel.
Misschien hebben jullie hier ervaring mee en kunnen jullie mij adviezen geven.
Welke stappen kan ik ondernemen?
De groetjes, |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 18 feb 2013 1:33 Onderwerp: Re: Ik kan niet beginnen met mijn scriptie! |
|
|
Mutlu2012 schreef: | DHL zou vervoeren en zegt dit keurig gedaan te hebben.
Reparatie service zegt niets te hebben ontvangen. |
De vraag is nu dus wie er voor ontvangst heeft getekend. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Joeri
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
Berichten: 35
|
Geplaatst: ma 18 feb 2013 12:02 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad. Als DHL stelt dat zij keurig heeft geleverd, dan laat DHL maar eens het aflever rapport met handtekening van de reparatie service overleggen. Kunnen ze dit niet overleggen? Dan heeft er geen aflevering plaats gevonden. Heb je verzekerd verzonden? |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
|
|
|
 |
Mutlu2012
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 7
|
Geplaatst: wo 20 feb 2013 21:16 Onderwerp: |
|
|
Iedereen bedankt voor hun reactie(s).
Ik ben van plan om bezwaar te maken. Ik wil dat het een beetje ''leuk'' uitziet. Ken je rechtspraak waar zo een clausule gehonoreerd wordt?
Wat is verstandig om wel te vermelden, maar vooral ook wat niet?
(buiten formele aspecten natuurlijk) |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: do 21 feb 2013 9:13 Onderwerp: |
|
|
Ik mag toch aannemen dat je dat als hoogleraar zelf wel weet.... . |
|
|
|
 |
Mutlu2012
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 7
|
Geplaatst: vr 22 feb 2013 13:37 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Ik mag toch aannemen dat je dat als hoogleraar zelf wel weet.... . |
Als ik me registreer doe ik het liefst zo snel mogelijk; er zijn vragen die ik niet lees; ik weet dan ook vaak niet wat ik heb ingevuld.
Ik ben geen hoogleraar; maar er zullen ongetwijfeld vele hoogleraren zijn die
het ook niet weten.
Ik vraag om hulp aan degenen die me wel kunnen helpen en adviseren,
De groetjes, |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 23 feb 2013 22:19 Onderwerp: |
|
|
De leden van het forum kunnen je beter helpen als je antwoord geeft op de al gestelde vragen over je bewijspositie. Hoe heb je de PC verzonden? Moest er worden getekend voor ontvangst? Is dat gebeurd? Zo ja, door wie? |
|
|
|
 |
Mutlu2012
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 7
|
Geplaatst: za 23 feb 2013 23:16 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | De leden van het forum kunnen je beter helpen als je antwoord geeft op de al gestelde vragen over je bewijspositie. Hoe heb je de PC verzonden? Moest er worden getekend voor ontvangst? Is dat gebeurd? Zo ja, door wie? |
Ik heb dus een melding gemaakt dat het apparaat niet opstartte.
Ik kreeg via e-mail een label. Ik zou dat plakken op het pakje en afgeven
bij een door hen geadviseerd adres. Dat heb ik gedaan.
Ik kreeg daar een aflever bewijs. Van daaruit zou het vervoerd worden naar
een reparatiebedrijf.
Zelf heb ik niets getekend. Heb dus wel een bewijs dat het is afgegeven.
Reparatie service(e-care) zegt het pakketje niet ontvangen te hebben.
Dhl beweert het pakketje bezorgd te hebben bij service.
Verkoper van pc (bobshop.nl)zegt dat hij er niets aan kan doen.
Meer info nodig? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 24 feb 2013 1:03 Onderwerp: |
|
|
Kan je iets duidelijker omschrijven wie precies op welk moment wat met je pakketje heeft gedaan en van wie je welke instructie hebt onvangen? Verwijs niet naar 'ze', maar naar de specifieke relevante partij. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 24 feb 2013 20:02 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Kan je iets duidelijker omschrijven wie precies op welk moment wat met je pakketje heeft gedaan en van wie je welke instructie hebt onvangen? Verwijs niet naar 'ze', maar naar de specifieke relevante partij. |
Is verder niet zo interessant. TS heeft z'n pc afgegeven bij een door de verkoper aanbevolen derde en het is aldaar vervoerd onder verantwoordelijkheid van de verkoper naar verkoper (of niet). Hoe dan ook, het wordt geacht in het beheer van de verkoper te zijn gebracht en daar heeft hij een bewijs van ontvangst van.
Het is aan DHL, de verkoper en de derde (het afgiftepunt) om onderling uit te vechten wie moet betalen, TS heeft aanspraak op de verkoper en heeft met zowel het afgiftepunt als DHL niets van doen. En daarbij heeft hij als het goed is, als hij nu een bachelor rechten bijna heeft afgerond, geen hulp bij nodig van een advocaat.
Overigens kan TS mogelijk onder de rechtsbijstandsverzekering van z'n ouders vallen, is wel de moeite waard om even na te kijken. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 24 feb 2013 20:04 Onderwerp: |
|
|
Overigens moet TS nu niet gaan doen alsof z'n enige optie is om op z'n handen te gaan zitten als die scriptie af moet. Hij heeft ook zijn eigen schadebeperkingsplicht. Dus hup naar de bieb of faculteit en ga het daar maar doen als je werkelijk geen andere oplossing hebt. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 24 feb 2013 20:44 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | TS heeft z'n pc afgegeven bij een door de verkoper aanbevolen derde en het is aldaar vervoerd onder verantwoordelijkheid van de verkoper naar verkoper (of niet). Hoe dan ook, het wordt geacht in het beheer van de verkoper te zijn gebracht en daar heeft hij een bewijs van ontvangst van. |
Waar baseer je dit allemaal op? Wetsartikelen e.d.?
De verkoper heeft slechts het advies gegeven het pakket via DHL op te sturen. Ik zie niet in hoe de verkoper daarmee opeens het verzendrisico op zich heeft genomen. Het risico van de retourzending ligt m.i. gewoon bij de koper. TS moet aantonen dat het pakket op het op het label aangegeven adres is aangekomen. Vooralsnog lijkt TS dat niet te kunnen, want zij heeft slechts een bewijs van afgifte aan DHL.
De vraag is nu wat DHL te zeggen heeft over de handtekening van ontvangst die de verkoper normaal gesproken had moeten plaatsen bij het in ontvangst nemen van het retour gezonden pakket. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 24 feb 2013 23:07 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | dr.dunno schreef: | TS heeft z'n pc afgegeven bij een door de verkoper aanbevolen derde en het is aldaar vervoerd onder verantwoordelijkheid van de verkoper naar verkoper (of niet). Hoe dan ook, het wordt geacht in het beheer van de verkoper te zijn gebracht en daar heeft hij een bewijs van ontvangst van. |
Waar baseer je dit allemaal op? Wetsartikelen e.d.?
De verkoper heeft slechts het advies gegeven het pakket via DHL op te sturen. Ik zie niet in hoe de verkoper daarmee opeens het verzendrisico op zich heeft genomen. Het risico van de retourzending ligt m.i. gewoon bij de koper. TS moet aantonen dat het pakket op het op het label aangegeven adres is aangekomen. Vooralsnog lijkt TS dat niet te kunnen, want zij heeft slechts een bewijs van afgifte aan DHL.
De vraag is nu wat DHL te zeggen heeft over de handtekening van ontvangst die de verkoper normaal gesproken had moeten plaatsen bij het in ontvangst nemen van het retour gezonden pakket. |
Ben ik het niet mee eens, deels ook omdat ik persoonlijk goed geïnformeerd ben in hoe dit soort zaken in deze branche afgewikkeld worden met het oog op risico-overgang. En wegens 6:74-76 BW.
Het is in casu meer dan een advies. DHL is een zakelijke vervoerder die voor het vervoer binnen Nederland normaliter niet consumenten als klant accepteert; dat doen ze wel via Selectvracht, winkelketens die de facto wederverkoper zijn van hun diensten en middels return to manufacturer achtige constructies zoals in dit geval, waarbij een zakelijke klant de mogelijkheid heeft om labels uit te draaien voor eigen rekening om klanten goederen goederen aan haar te laten retourneren, met als voordeel een stuk service en bovendien uniformiteit in de aanlevering (en dus bv geen laptops meer aangeleverd krijgen in plastic boodschappentassen, zoals met PostNL/TNT nog wel eens wil gebeuren).
Blijkens de feiten is het label toegestuurd door en op initiatief van de verkoper naar aanleiding van een RMA-procedure. DHL werkt dus in opdracht van de verkoper en niet TS. Reeds wegens deze omstandigheid kan het risico van verlies niet voor rekening van TS komen.
Dit zou uiteraard anders zijn geweest zou de shop een adres hebben opgegeven en hebben gezegd, slinger het maar terug naar dit adres en zie zelf maar hoe. Maar dat is hier niet het geval.
Verder is het in het internationaal vervoersrecht gebruikelijk dat degene die de kosten van de zending draagt ook de evt. verzekering regelt, ongeacht ten bate van wie die polis wordt aangegaan. Het is dan ook aan de verkoper om een adequate vervoersverzekering te regelen, zeker in het geval van consumenten. Als die er is dan kan hij daarop regres nemen, is die er niet dan heeft de verkoper de kosten maar te slikken. Of hij moet natuurlijk het pakket alsnog opduiken. Wat niet de taak is van TS, maar van verkoper als degene die DHL en die pakketshop heeft ingeschakeld. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Mutlu2012
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
Berichten: 7
|
Geplaatst: ma 04 mrt 2013 16:40 Onderwerp: |
|
|
Kunnen jullie mij adviezen geven met betrekking tot zwaarwegend belang.
Welke gronden kunnen aangevoerd worden? |
|
|
|
 |
|