Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Iemand dagvaarden
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Simeon

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 20:00    Onderwerp: Iemand dagvaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo rechtenforum,

Ik heb een zaak lopen bij een incassobureaumaar de schuldenaar weigert te betalen en het incasso bureau adviseert mij over te gaan tot dagvaarden.

Het verschuldigt bedrag is circa 3000e (zonder rente)
De kosten voor het dagvaarden komen via een Incasso burea te liggen op rond de 1000 euro.

Ik vroeg me af of ik zelf iemand kan dagvaarden en daarmee de kosten kan besparen en hoe ik dat het beste kan doen?

Daarbij zou ik graag willen weten of ik ook rente mag vragen over de schuld, aangezien deze al bijna 2 jaar open staat?

Met vriendelijk groet,

S. Koets
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1000 euro is erg veel, ik vraag me af waar ze dat op baseren.

Een voorbeeld voor een simpele incassoprocedure:

€207 aan griffierecht
€96,95 voor het dagvaarden (incl. informatiekosten en btw)
€125 salaris gemachtigde

Voor dit geld heb je al een vonnis. En alleen het griffierecht betaal je vooraf, de rest achteraf en alleen als er niet succesvol geïncasseerd kan worden (het griffierecht wordt ook verhaald op de schuldenaar).

Indien de schuldenaar na het vonnis nog niet betaalt, komen de volgende kosten erbij (voordat geëxecuteerd kan worden):

€75 nasalaris (bestuderen vonnis etc)
€93,36 betekening van het vonnis (incl. informatiekosten en btw)
€120 tot €??? executiekosten (hoogte van deze post hangt af van de vereiste executiehandelingen, hoeft er bijv. alleen een tas met geld in beslag genomen te worden dan bedraagt deze post €120)

Stel je de dagvaarding niet zelf op, dan komen daarvoor ook nog kosten bij. Bij de meeste deurwaarderskantoren zitten de kosten hiervoor inbegrepen in de "dossierkosten" (meestal €35-50).

In het kort: Voor het starten van een procedure voor de kantonrechter moet je voorschieten: €207 + €96,95 = €303,95. Deze kosten, tezamen met alle andere kosten die gemaakt moeten worden voor het innen van de schuld, worden bij succesvolle incasso verhaald op de schuldenaar. Dat houdt in dat jij per saldo het volledige bedrag van de schuld betaald krijgt, inclusief het bedrag dat je hebt moeten voorschieten voor de procedure.

Rente mag je berekenen vanaf het moment dat de schuldenaar is verzuim is. Dat is bijvoorbeeld de vervaldatum van een factuur, of het expliciet afgesproken tijdstip waarop de schuld terugbetaald had moeten zijn.

Ik hoop dat dit een niet al te warrig verhaal is.

Het is mogelijk om zelf de schuldenaar te dagvaarden. Indien de zaak niet al te complex is, kan men je hier ook helpen met het opstellen van de dagvaarding. Die dagvaarding kan je vervolgens opsturen naar een deurwaarder met de opdracht om die te betekenen. Echter weet ik niet of dit verstandig is omdat je (waarschijnlijk) geen kennis hebt van het hoe en wat van de procedure.

Mijn advies is: stap met dit dossier naar een deurwaarderskantoor bij je in de buurt en vraag wat het zal kosten om de dagvaarding op te stellen en als gemachtigde op te treden. Is dit een redelijk bedrag, laat dit dan doen en geef opdracht tot dagvaarden en proceswaarneming.

Wat je ook doet: je bent minder kwijt dan €1000.
Simeon

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012 3:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
1000 euro is erg veel, ik vraag me af waar ze dat op baseren.

Opstellen dagvaarding € 330,00
Griffierecht € 437,00
Kosten deurwaarder € 80,00
Overige kosten
(correspondentie aan rechtbank, deurwaarder, cliënte, enz.)
€ 165,00
Totaal € 1.012,00
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

U kunt zelf een dagvaarding opstellen. Een concept heb ik gevonden op:
http://www.schuurmans.nl/hst/s13c07h/schuurmans.nsf/b8147d4fc3cb30dbc12573170023e51f/c792132b60c0c0e9c12578bd0041cb1f?OpenDocument

Concepten staan ook op Kluwer plaza, maar daar kan ik zelf nu niet bij, iemand anders misschien?

Het is wel belangrijk geen foutjes te maken met invullen.

U zult dan contact met een deurwaarder moeten opnemen, of deze de dagvaarding wil betekenen en hem de dagvaarding toesturen.

Met vriendelijke groet,

Marja
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind de kosten wel meevallen, ik zou het er niet voor doen. Ik zou sowieso adviseren om niet te procederen voor zo'n bedrag, tenzij (1) de vordering heel!! duidelijk is en (2) heel!! zeker is dat je schuldenaar het geld ook heeft.

Als de vordering wordt toegewezen krijg je in principe (er zijn uitzonderingen) het griffierecht, kosten deurwaarder en een vergoeding voor "salaris gemachtigde" (uit mijn hoofd ca. 600-800 euro) terug van je wederpartij. Controleer of je incassobureau deze bedragen ook weer aan jou uitbetaalt, of dat ze een model hanteren waarin zij dat geld mogen houden. Goed mogelijk dat ze naast de ca. 500 euro die ze van jou vragen voor hun eigen werkzaamheden, de vergoeding voor salaris gemachtigde voor zichzelf rekenen.

Als je de genoemd posten terug krijgt, denk ik dat die ca. 500 euro die je erin steekt wel opwegen tegen de zekerheid dat je zaak goed behandeld wordt. Althans, ik ga er even vanuit dat ze er wat van kunnen. Zelf klussen kan inderdaad ook, want je zit bij de sector kanton. Schakel dan een rechtswinkel o.i.d. in om je te helpen bij het opstellen, of plaats een (geanonimiseerd) concept van je dagvaarding hier online. Als het verkeerd gaat o.b.v. een stomme fout kan het zomaar gebeuren dat je juist zelf die proceskostenvergoeding van een paar honderd euro moet gaan betalen aan de wederpartij, naast je eigen kosten die je niet terug krijgt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds