|
Auteur |
Bericht |
jacks
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 20:59 Onderwerp: Iemand dagvaarden voor de kantonrechter |
|
|
Ik heb een vordering op iemand van ongeveer 1000 euro. Hij heeft deze schuld erkent en al meerdere malen schriftelijk toegezegd dat hij het zou overmaken. Dit is nu na 10 maanden nog steeds niet gebeurt. Daarom wil ik hem dagvaarden.
De dagvaarding kan ik zelf wel opstellen, maar dan? Kan ik gewoon een willekeurige deurwaarder aanschrijven, of zijn daar bepaalde regels voor? En wat gaat zo'n deurwaarder ongeveer kosten? |
|
|
|
 |
Martijn
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 22:26 Onderwerp: |
|
|
Het uitbrengen van een dagvaarding kost in beginsel € 71,80 als ik het tarievenlijstje goed uit mijn hoofd weet. Eventueel komen daar de kosten van een informatieverzoek bij bijvoorbeeld de gemeentelijke basisadministratie bij.
Dat is waar het meestal bij blijft. Je zou ervoor kunnen kiezen een deurwaarder te vragen in hetzelfde kanton als jouw wederpartij, dat gaat veelal het snelste. Al is het ook wel weer zo dat men via collega's wel een landelijk dekkend netwerk zal hebben.
Voor de eventuele verdere kosten/voorwaarden even contact opnemen met de lokale deurwaarder
Houd er overigens rekening mee dat als je een vonnis hebt je je weer tot een deurwaarder zal moeten wenden voor de eventuele betekening van het vonnis en de eventuele verdere executie. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 22:38 Onderwerp: |
|
|
Als je de termijn wat ruim neemt (bijv. over 2 maanden vanaf uitbrengen dagvaarding) dan kan dat nog wel eens helpen om het geld toch snel te krijgen. Echte behandeling van de zaak is dan niet meer nodig. Scheelt je tijd en ergernis.
Vergeet niet de wettelijke rente te vorderen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 22:43 Onderwerp: |
|
|
En ook niet de 'uitvoerbaarverklaring bij voorraad' vergeten. Dan kan je gelijk execteren (al kan je met een kantonzaak toch niet in hoger beroep bij een bedrag van minder dan 1750,-). _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 22:49 Onderwerp: |
|
|
GJudge schreef: | (al kan je met een kantonzaak toch niet in hoger beroep bij een bedrag van minder dan 1750,-) |
Maar zonder uitvoerbaarheid bij voorraad zul je dan toch moeten wachten tot de termijn voor cassatie is verstreken, denk ik? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 23:06 Onderwerp: Re: Iemand dagvaarden voor de kantonrechter |
|
|
jacks schreef: | Ik heb een vordering op iemand van ongeveer 1000 euro. Hij heeft deze schuld erkent en al meerdere malen schriftelijk toegezegd dat hij het zou overmaken. Dit is nu na 10 maanden nog steeds niet gebeurt. Daarom wil ik hem dagvaarden.
De dagvaarding kan ik zelf wel opstellen, maar dan? Kan ik gewoon een willekeurige deurwaarder aanschrijven, of zijn daar bepaalde regels voor? En wat gaat zo'n deurwaarder ongeveer kosten? |
Gewoon in tweevoud of digitaal aanleveren met het verzoek te betekenen. Weet je niet zeker of de persoon daar woont, dan verzoek ook nog het GBA te raadplegen.
Na betekening stuur je de originele betekende dagvaarding + kopie aan de griffie. |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 9:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | GJudge schreef: | (al kan je met een kantonzaak toch niet in hoger beroep bij een bedrag van minder dan 1750,-) |
Maar zonder uitvoerbaarheid bij voorraad zul je dan toch moeten wachten tot de termijn voor cassatie is verstreken, denk ik? | Yep Ik was kennelijk niet meer zo heel helder van al dat gestudeer de laatste tijd.  _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
|