Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 8:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Identiteitspapieren kopiëren
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Identiteitspapieren kopiëren verplicht?
Verplicht mee eens
44%
 44%  [ 4 ]
Oneens
55%
 55%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 9

Auteur Bericht
wetwet

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 13:49    Onderwerp: Identiteitspapieren kopiëren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij het aanvragen van een telefoon-abonnement Vodafone, vroeg de verkoopster aan mij een legitimatiebewijs. Ik gaf haar mijn paspoort, voor ik het me realiseerde had zij het reeds gekopieërd.
Ik was geheel verrast, vroeg haar "waarom heb je aan mij niet gevraagd of ik daar toestemming voor geef".

Antwoord verkoopster: dat is verplicht.

Ik ben het daar niet mee eens. Ik wil haar mijn identieit tonen, die mag ze overschrijven en meer niet. Op mijn paspoort staat ook mijn sofi nummer en zij heeft daar niets mee te maken.

Conclusie transactie ging niet door. Voor zover ik weet ben ik dit niet verplicht. Wie kan mij daar een antwoord opgeven, mijn vriendelijk dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bent het inderdaad niet verplicht, maar dan is de verkoper ook niet verplicht te verkopen.

Ik sluit niet helemaal uit dat telecomaanbieders een wettelijke plicht hebben om te kunnen bewijzen aan wie ze een abonnement verkopen. Maar ook als dat niet zo is mogen ze m.i. best een kopie van een legitimatiebewijs verlangen om zeker te zijn dat ze later kunnen bewijzen aan wie er verkocht is.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou best kunnen, toch word ook ik wel eens moe van de praktijk om overal maar kopieën van je paspoort te maken. Dat is bepaald fraudegevoelig.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar ligt dan een markt open, want er zullen vast meer mensen zijn die daar zo over denken.

Als alternatief hebben we nog de prepaidkaart Wink
wetwet

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 2:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Dat zou best kunnen, toch word ook ik wel eens moe van de praktijk om overal maar kopieën van je paspoort te maken. Dat is bepaald fraudegevoelig.

Ik ben het hiermee eens, welke garantie hebben zij, MEN kan ook een vervalsing aan bieden.

Ik vind dat het bij wet verboden moet worden. Very Happy
M

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 8:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn mensen geweest die mijn adres misbruikt hebben voor hun mobiele telefoon, dus wat mij betreft terecht dat ze een legitimatiebewijs kopieren en daarmee achteraf tenminste kunnen aantonen wie er langs geweest is en de gegevens ook met zekerheid kunnen natrekken.

Zodat mensen als ik niet voor de kosten ineens hoeven op te draaien....

Ik denk dat er minder mensen zijn die en fraude weten te plegen met hun paspoort en die tegelijk fraude plegen met hun telefoon abonnement dan mensen die fraude plegen met hun telefoon abonnement. Dat laatste lijkt me een stuk makkelijker te regelen te zijn dan een vals paspoort.

P.s. mag ik er nog een kopie van je bankafschrift laten bijstoppen....? Als soort van adres check om het nog een tikkeltje moeilijker (maar uiteraard niet onmogelijk) te maken om fraude te plegen.
arizona

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 8:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wetwet schreef:
Ik vind dat het bij wet verboden moet worden. Very Happy

Wet bescherming persoonsgegevens:

Quote:
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a.
de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
b.
de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;
c.
de gegevensverwerking noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen waaraan de verantwoordelijke onderworpen is;
d.
de gegevensverwerking noodzakelijk is ter vrijwaring van een vitaal belang van de betrokkene;
e.
de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak door het desbetreffende bestuursorgaan dan wel het bestuursorgaan waaraan de gegevens worden verstrekt, of
f.
de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.

Je kunt je volgens mij wel degelijk afvragen of Vodafone een kopie van je paspoort mag maken, gelet op het bovenstaande. Wat moeten ze bijvoorbeeld met je sofinummer? Er zijn andere manieren voor Vodafone om vast te leggen dat je je hebt geïdentificeerd bijvoorbeeld door een verklaring van die strekking door jou en een medewerker van Vodafone te laten ondertekenen. Uit het feit dat de Commissie Bescherming Persoonsgegevens na uitgebreid beraad besloten heeft te stellen dat banken en andere financiële dienstverleners een kopie van je paspoort mogen vragen en bewaren, omdat zij bij wet verplicht zijn aan te tonen dat ze naar je identificatiebewijs hebben gevraagd, doet vermoeden dat de Commissie dat in beginsel een problematische praktijk vindt waar niet iedere (dus niet financiële) dienstverlener zomaar gebruik van mag maken.
wetwet

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 11:31    Onderwerp: Identiteitspapieren kopiëren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arizona (en anderen) bedankt voor je antwoord, je bevestigt mijn mening. Bij aanmelding voor een tel.abon. mogen zij meekijken in mijn paspoort, maar niet kopiëren.
Dus ik ben wel bereid het te tonen. Als Vodafone het juiste personeel aanneemt, kunnen zij mijn gegevens verifiëren en optekenen in het contract.

Groet, wetwet
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wetwet schreef:
Michèle schreef:

Ik ben het hiermee eens, welke garantie hebben zij, MEN kan ook een vervalsing aan bieden.

Wat ik bedoel is dat het fraudegevoelig is dat allerlei bedrijven zich een kopietje van jouw paspoort toeëigenen. Criminele figuren kunnen namelijk met dat kopietje aan de haal gaan. Vaak schijnt een kopietje namelijk voldoende te zijn om je te legitimeren, ook bij bestellingen via de post en internet enzo.

Zoals hierboven omschreven zijn telecombedrijven en andere aanbieders ook ervan verzekerd dat jij echt jij bent. Het kopiëren van paspoort, bankpas en wat niet al kan dan mooi achterwege blijven.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Wet bescherming persoonsgegevens:

Quote:
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a.
de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;

(...)

De telecomaanbieder kan m.i. ondubbelzinnige toestemming verlangen bij het sluiten van een contract. De klant mag dit weigeren, maar dan kan hij bij deze aanbieder geen abonnement krijgen.

Een ander punt is dat de telecomaanbieder wel duidelijk zal moeten aangeven of de kopie bewaart wordt en dergelijke.

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De telecomaanbieder kan m.i. ondubbelzinnige toestemming verlangen bij het sluiten van een contract. De klant mag dit weigeren, maar dan kan hij bij deze aanbieder geen abonnement krijgen.

Als dat zou kunnen lijkt me dat deze wet volslagen zinledig wordt althans geen toepassing zou kunnen krijgen in privaatrechtelijke verhoudingen en specifiek in situaties van dienstverlening en consumentenkoop terwijl dat m.i. juist een van de belangrijkste terreinen is die hij bestrijkt (denk ook aan het voorkomen van direct marketing e.d.). Dat lijkt me niet de bedoeling. Zie ook het advies van het CBP (het, want het blijkt het College en niet de Commissie te zijn).
Overigens, wetwet, op de site van de CBP kun je vragen stellen. Je zou je vraag dus rechtstreeks aan het college kunnen voorleggen.

Edit: overigens, ongeacht de gegeven toestemming bepaalt artikel 7 van de wet dat persoonsgegevens slechts mogen worden verzameld voor "welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden" . Dus zelfs als Vodafone toestemming kan afdwingen moeten ze m.i. nog wel aantonen waarom het gerechtvaardigd is om bijv. het sofinummer en de pasfoto van hun klanten te hebben.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Als dat zou kunnen lijkt me dat deze wet volslagen zinledig wordt althans geen toepassing zou kunnen krijgen in privaatrechtelijke verhoudingen en specifiek in situaties van dienstverlening en consumentenkoop terwijl dat m.i. juist een van de belangrijkste terreinen is die hij bestrijkt (denk ook aan het voorkomen van direct marketing e.d.). Dat lijkt me niet de bedoeling.

Volslagen zinledig vind ik wat sterk uitgedrukt. Wat natuurlijk niet kan, is dat een telecomaanbieder halverwege de looptijd van een abonnement de klant verplicht een kopie van zijn paspoort op te sturen. Dit is wat de banken hebben gedaan.

Verder zou de betrokkene uitdrukkelijk toestemming moeten verlenen. Er is dus een informatieplicht (en meer). Via de AV zal het niet lukken.

Quote:
Overigens, wetwet, op de site van de CBP

(het Razz)

Quote:
Dus zelfs als Vodafone toestemming kan afdwingen moeten ze m.i. nog wel aantonen waarom het gerechtvaardigd is om bijv. het sofinummer en de pasfoto van hun klanten te hebben.

Artikel 7 van de wet lijkt hier inderdaad de sleutel te zijn.
Gezien art. 8 sub b ("noodzakelijk ... voor de uitvoering van een overeenkomst") zal deze eis niet superstreng zijn, maar ik kan mij wel voorstellen dat er niet voldoende rechtvaardiging is om een kopie te verlangen. Inzage vragen mag natuurlijk wel.

Bij bestelling op afstand (bijv. internet) mag denk ik wel verlangd worden dat een kopie wordt gefaxt, ook al controleer je daar nog niet mee dat het om dezelfde persoon gaat. Ik vermoed overigens dat de door een belwinkel gemaakte kopie om soortgelijke reden naar de telecomaanbieder gaat. Ik ben wel benieuwd wat het CBP hiervan vindt.

Wat ik me afvraag: wordt er niet ergens bepaald dat een telecomaanbieder de identiteit van zijn gebruikers moet vaststellen?

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wat ik me afvraag: wordt er niet ergens bepaald dat een telecomaanbieder de identiteit van zijn gebruikers moet vaststellen?

Ik heb het nergens kunnen vinden.

Artikel 13.4 e.v. Telecommunicatiewet regelt onder welke omstandigheden persoonsgegevens van abonnees afgegeven moeten worden. Ik zie nergens een plicht dat je naam en adresgegevens zou moeten verzamelen, ook niet in Dataretentierichtlijn 2006/24/EG. De eisen zijn alleen dat je moet bewaren wat je hebt.

Anonieme prepaidtelefoons mogen gewoon verkocht en gebruikt worden. Dat suggereert dat er geen wettelijke verplichting is tot identificatie van gebruikers van telecommunicatienetwerken. Voor prepaids zou de verplichting gelden dat de IMEI en IMSI nummers van telefoon en SIM, alsmede de lokatiegegegevens van de gebruikte masten, vastgelegd moeten worden.

Arnoud
Verstuur e-mail
wetwet

BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2007 14:07    Onderwerp: Identiteitspapieren kopiëren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben heel blij met alle antwoorden, ik ga er mee aan de slag.
Geweldig, mijn dank.
Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds