|
Auteur |
Bericht |
anoukvink
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: za 28 feb 2009 0:16 Onderwerp: ISD / Wet BOPZ |
|
|
Kan iemand mij uitleggen of de maatregel ISD opgelegd kan worden aan personen met psychiatrische stoornissen?
En waarom is de Wet BOPZ van belang voor het begrip stoornis uit het WvSr?
Ik kom er echt niet uit, ik zie de samenhang gewoon niet.
Graag reacties, alvast bedankt! |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2009 19:41 Onderwerp: |
|
|
vereisten ISD staan in de wet, art 38m lid 1 Sr.
in tekst en commentaar strafrecht staat dat de aanwezigheid van ernstige psychiatrische problematiek (behalve niet-toerekenbaarheid) op zich geen contra-indicatie vormt voor oplegging van de maatregel.
voor wat betreft wet bopz:
Kijk eens op google onder "wet bopz stoornis", dan kom je een heel eind. _________________ strafzaak? Kijk op www.strafzaken.nl en vul de gegevens in! |
|
|
|
 |
jvkessel
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 2:08 Onderwerp: Re: ISD / Wet BOPZ |
|
|
Ik weet alleen iets over de tweede vraag.
Volgens mij heeft de Wet BOPZ juridisch niets te maken met Wetboek van Strafrecht. Het OM of de rechtbank zal een psychiater en/of psycholoog onderzoek laten doen naar een verdachte en de vraag stellen of er sprake is van een stoornis (er worden nog enkele andere vragen gesteld). In het rapport wordt een conclusie getrokken en advies uitgebracht aan de rechter. Men hanteert de methode DSM-IV om het type stoornis vast te stellen. De deskundige zal vaak ook rapporten en/of andere deskundigen raadplegen als er een BOPZ-opname is. Als verdachte mag je trouwens weigeren dat ze daar informatie halen, als je dat gewoon niet wilt. Je hebt als verdachte ook recht op een tegendeskundige als je de psychiater niet vertrouwt of er niet mee overweg kunt o.i.d. Niet dat een andere, je eigen (?) psychiater dan een zoveel beter rapport opstelt. De rapporten mogen tijdens de behandeling van de rechtszaak niet ouder zijn dan een jaar.
De procedure voor het opstellen van een Pro Justitia rapport door een psychiater is geregeld in zowel het Wetboek van Strafvordering als enige bepalingen in het Wetboek van Strafrecht. |
|
|
|
 |
|