Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 20:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hypothetische emballagevraag
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 14:51    Onderwerp: Hypothetische emballagevraag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een half jaar geleden kocht ik 4 kleine batterijen: die waren alle vier afzonderlijk verpakt, vervolgens nog eens weer eens een gezamenlijke verpakking en het geheel ook nog weer eens in een zgn. ‘blisterverpakking’ en dat dan weer op een kartonnetje geplakt. Toen ik thuisgekomen de boel eindelijk uit de verpakking had gewrikt, geknipt en gescheurd bleven er vier kleine batterijtjes over en een heleboel afval. Wel heel erg veel verpakking voor vier batterijtjes.

Een paar maanden geleden zag ik een interessant consumentenprogramma op de BBC, de naam ervan is me helaas ontschoten. De presentator ergerde zich aan de hoeveelheid zinloze verpakkingen die er vaak om producten zitten. Volgens de supermarkten (Asda en Tesco als ik mij goed herinner) leverden zij alleen wat de consumenten wilden: hygiënische en goed verpakte producten.
Vervolgens ging de presentator de klanten interviewen die naar buiten kwamen en bijna allemaal stoorden zij zich al dat onnodige plastic waarin de producten werden verpakt. Hij liet vervolgens drie vrachtwagens vol onnodig verpakkingsmateriaal aanrukken welke iedere Engelsman jaarlijks in zijn prullenbak moet gooien.

Hier moest ik ineens aan denken toen ik gisteren 6 witte bolletjes (kadetjes) kocht bij de plaatselijke supermarkt. Ik had er eigenlijk maar een stuk of vier nodig maar het meisje bij de broodafdeling zij dat ze deze niet los verkocht omdat ze al voorverpakt in de schappen lagen.
Terwijl ik naar de kassa liep viel het mij op dat de broodjes per twee in plastic waren verpakt (vreemd, ik weet niet waarom), die pakketjes van twee vervolgens weer in een plastic bakje en het geheel nog weer eens in een plastic zakje. Dat vond ik toch echt wel wat overdreven. Bij de kassa liggen gratis papieren zakjes en ik vroeg het meisje bij de kassa of ik ze daar in mocht doen en al dat plastic mocht achterlaten. Blijkbaar was dit de eerste keer dat iemand zo’n vraag stelde want ze wist het niet en riep de bedrijfsleider erbij. Die vond het echter helemaal geen probleem en ik mocht het plastic gewoon achterlaten in de supermarkt. Een prima supermarkt overigens met een goede service, laat ik dat even duidelijk stellen. Met een papieren zakje met 6 witte bolletjes ben ik thuisgekomen. Het smaakte goed en ik heb nauwelijks afval.

Nu mijn vraag: hoe zit dat juridisch? Ben ik als consument verplicht om bij het aanschaffen van een product alle overtollig verpakkingsmateriaal mee te nemen? Of mag ik van de winkelier verwachten dat hij voor het verwijderen van dit spul zorgt?
Ik ben zelf van mening dat als ik een product koop ik alleen het product koop en niet de verpakking. Er staat op het etiket duidelijk ‘zes witte bollen’ en niet ‘zes witte bollen met heel veel plastic er omheen’, ik koop dus alleen het product. Ik zal niet van de winkelier eisen dat hij de kosten van de verpakking in mindering brengt, zo gek hoeft het nu ook weer niet. Maar ik vind eigenlijk wel dat hij de verantwoordelijkheid heeft voor het verpakkingsmateriaal: als ik dit mee naar huis moet nemen is het voor mij nodeloos veel afval en uiteindelijk moet ik voor het verwijderen daarvan ook nog eens extra betalen.

Weet iemand wat mijn recht als op consument is op dit gebied?

Voor de duidelijkheid: ik ben niet zo’n milieuterrorist hoor die iedereen de les wil lezen. Iedereen moet het zelf weten, het is puur nieuwsgierigheid van mijn kant.

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 3:50    Onderwerp: Re: Hypothetische emballagevraag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Voor de duidelijkheid: ik ben niet zo’n milieuterrorist hoor die iedereen de les wil lezen. Iedereen moet het zelf weten, het is puur nieuwsgierigheid van mijn kant.
Ik wel, soms droom ik van Stingers en Duivendrecht NS. Twisted Evil Maar dit terzijde.

Overigens, feitelijk heb je door je handelen nu 1 papieren zak extra aan afval geproduceerd.

Wat natuurlijk best kan helpen is de bedrijfsleider van de desbetreffende supermarkt aanspreken. Of het hoofdkantoor aanschrijven. Wellicht dat straks alle witte broodjes (en ook de bruine) in die gehele supermarktketen standaard per 2 in een zakje verkocht worden zonder extra plastic om nog eens een paar van die zakjes bij elkaar te houden. Scheelt hun ook weer kosten, en dat is voor hun dus ook weer winst en/of marktvoordeel. In die ene supermarkt zal het vast lukken denk ik.

Zo heb ik in mijn eigen supermarkt (een grote keten met het hoofdkantoor in Noord-Holland) wel eens geklaagd over de slechte aanvulling van biologische melk. Die was namelijk tussen pak'm beet 18.00 en 19.00 als alle werkende mensen boodschappen kwamen doen op. Daarna was die melk dus wel goed beschikbaar.

Juridisch zou je natuurlijk eens in de grondwet kunnen kijken. Je zou de overheid kunnen aanspreken op artikel 21 Gw en dat ze eens gauw afkomen met dat verpakkingsconvenant dan wel adequate wetgeving. Wellicht dat je door middel van reflexwerking ook nog wel een aantal grotere bedrijven zou kunnen aanspreken op relatief eenvoudig te behalen milieuwinsten.

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Overigens, feitelijk heb je door je handelen nu 1 papieren zak extra aan afval geproduceerd.

Goed punt heb je daar Marco, niet eens aan gedacht. Mijn idee hierachter was als volgt: als meer mensen dit gaan doen blijft de winkelier dus met heel veel afval zitten, en dat gaat hem uiteindelijk geld kosten. In het vervolg zal hij dan misschien eens beter nadenken bij het inkopen van zijn volgende partij.
Ik ben er nl. van overtuigd dat het toevoegen van al dat overbodige verpagingmateriaal alleen maar bedoeld is om de prijs op te kunnen schroeven. Of om de indruk te wekken dat de versheid van de producten is af te meten aan de hoeveelheid plastic die er omheen zit.

Ik wil liever niet terug naar de tijd dat ik met m'n eigen emmertje naar de winkel moet om melk te halen maar iets minder van die rommel zou m.i. best kunnen.

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds