Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Patches i...
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 26 jul 2025 11:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hypotheekakte is geen akte van geldlening
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Micazu

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 03 mrt 2013 15:59    Onderwerp: Hypotheekakte is geen akte van geldlening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb samen met mijn toenmalige vriend ongeveer tien jaar geleden een huis gekocht (op beiden naam) en ook samen een hypotheek afgesloten. Na vijf jaar is de volledige hypotheek met boete afgelost en is niet geroyeerd. Wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract en zijn na een aantal jaren ieder ons eigen weegs gegaan.

Maar contractueel is er niets veranderd. Het is huis is op elk onze naam blijven staan, hij is vertrokken uit het huis (naar Belgie) en ik ben daar blijven wonen. Nu heeft mijn ex drie jaar geleden een effectenkrediet afgesloten op basis van zijn toenmalige vermogen en als zekerheid diende ook nog het pand alwaar ik in woonde, aangezien de Nederlandse bank op een Belgische woning geen financiering wilde geven.

Maar bij het onderhands opstellen van de zekerheidsstelling m.b.t. de kredietovereenkomst tussen mijn ex en de bank, ben ik niet gehoord, terwijl dit naar mijn mening wel had moeten gebeuren aangezien ik nimmer goedkeuring had gegeven om dit pand als zekerheid voor het effectenkrediet te laten dienen. Er is door mij dus ook geen handtekening gezet onder dat onderhandse contract.

Zeker omdat ik geen client ben bij deze bank en ik ook niet over het krediet kon beschikken. Nu is bij executie het pand verkocht en ben ik ook mijn geld kwijt (aandeel woning), daar de bank zich beroept op de afgeloste hypotheekakte en deze koppelt aan de zekerheidstelling m.b.t. de kredietovereenkomst. Maar aangezien ik onderhands nooit mijn goedkeuring heb gegeven en de bank mij nimmer heeft benaderd, beschouw ik dit eigenlijk als bedrog, aangezien de bank niet verder komt dan naar de hypotheekakte te verwijzen en ik hun gewezen heb op het feit dat mijn voormalige vriend nooit voor mijn aandeel in de woning kan tekenen, ook niet onderhands. Mijn inziens is een afgeloste hypotheek akte en niet zomaar een akte van geldlening, toch? Nergens in de akte wordt een verwijzing gemaakt naar enige zekerheidstelling m.b.t. een effectenkrediet.

Ik hoop dat u mij enig inzicht kunt geven en mij kunt adviseren hoe ik nu verder moet.

Alvast hartelijk dank.

Groeten,

Micazu
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 03 mrt 2013 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of ik het verhaal helemaal goed begrijp. Naar ik begrijp is uw vriend, na het aflossen van de hypotheeklening, een nieuwe lening aangegaan en heeft hij daarvoor opnieuw het huis bezwaard met een hypotheekrecht.

U heeft het huis in gemeenschappelijk eigendom. Uw vriend kan alleen over zijn aandeel in de eigendom van het huis beschikken (art. 3:175 lid 1 Burgerlijk Wetboek). Hij kan dus alleen zijn aandeel in het huis bezwaren met een hypotheekrecht en niet ook uw aandeel. De bank had daardoor bij de executie volgens mij alleen het aandeel van uw vriend kunnen verkopen. De verkoop van uw aandeel is ongeldig. U kunt zich hierop beroepen (ik ben hier niet zeker van).
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 03 mrt 2013 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Ik... .
Heeft de notaris hier verzaakt??
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 03 mrt 2013 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Ik weet niet of ik het verhaal helemaal goed begrijp. Naar ik begrijp is uw vriend, na het aflossen van de hypotheeklening, een nieuwe lening aangegaan en heeft hij daarvoor opnieuw het huis bezwaard met een hypotheekrecht.

Zoals ik het begrijp is het huis niet met een nieuw hypotheekrecht bezwaard, maar is het huis al die tijd bezwaard gebleven met een hypotheekrecht:
Micazu schreef:
Na vijf jaar is de volledige hypotheek met boete afgelost en is niet geroyeerd.

In beginsel gaat een hypotheekrecht, geroyeerd of niet, van rechtswege teniet door het tenietgaan van de vordering waartoe het zekerheid strekt, maar de hypotheekakte bepaalt hier vermoedelijk dat de hypotheek als het ware strekt tot zekerheid van een kredietrekening waar ter aflossing geld op kan worden gestort, maar waarvan later weer geld kan worden opgenomen.

Ik raad TS aan om een advocaat in de arm te nemen, want dit lijkt me te ingewikkeld om via een forum op te lossen.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 03 mrt 2013 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo snel mogelijk een advocaat inschakelen, hoewel ik vermoed dat u al te laat bent, omdat u de executie hebt laten doorgaan.

De HR heeft recent nog vastgesteld dat die ruime uitleg van hypotheekaktes door banken in omstandigheden niet toelaatbaar is.

De vraag is ook wel in hoeverre de algemene 'tot zekerheid van al wat de bank te vorderen heeft' bepaling houdbaar is, zeker in een geval als dit.

In ieder geval juridisch interessant, waarbij het afhankelijk van de vraag hoe de executie precies verlopen is, wellicht mogelijk is de schade te verhalen.

Laatst aangepast door StevenK op zo 03 mrt 2013 19:54, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
Micazu

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 03 mrt 2013 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank alvast voor het meedenken, misschien dat ik het nog iets duidelijker kan maken want ik ben niet juridisch onderlegd zoals jullie. Dus in m'n simpele bewoordingen:

Het klopt inderdaad dat het huis niet met een nieuw hypotheekrecht is bezwaard. Het gaat hier ook om een normale hypotheekakte waarin geen verwijzingen staan naar een zekerheidstelling m.b.t. het effectenkrediet. De Bank maakt op de een of andere vreemde manier wel een ' koppeling ' naar datgene wat in de hypotheekakte staat. Daar wordt gesproken over de eventueele nog te vertrekken kredieten.

Dat begrijp ik, maar naar mijn mening heeft dit alleen betrekking op de bestaande rechtsverhouding ten tijde van het afsluiten van de hypotheekakte. Die zekerdheidstelling die de bank wilde hebben speelde dan ook na afloop van de aflossing van de hypotheek.

Het vervelende is ook dat ik ook nog dat ik met een advokaat zit die mij niet bericht heeft wanneer de zaak zou voorkomen. Een kwalijke zaak, aangezien ik daar mijn verhaal had willen doen en mij dit op deze manier ook ontnomen is.

Tijdens mijn afwezigheid thuis kreeg ik van m'n buren te horen dat er iemand met het koopcontract voor de deur stond..................... Daarnaast heb ik de notaris ook op de hoogte gebracht en die verwijst me gewoon door naar de Bank.

IK heb het idee dat niet alleen mijn gedeelte ten onrechte is meegenomen maar ook het gedeelte van mijn ex, aangezien de bank uberhaupt geen recht van spreken heeft aangezien het hyotheekrecht ondeelbaar is.

Alvast dank !
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds