|
Auteur |
Bericht |
Petra2012
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 10:16 Onderwerp: Hypotheek vrouw onterecht uit gemeenschap goederen betaald ? |
|
|
Man en vrouw getrouwd in gemeenschap van goederen (huwelijkse voorwaarden enkel mbt toekomstige erfenissen) en hebben samen een koopwoning. Vrouw leent van familie geld (man tekent niet mee) om bedrijfspand te bouwen. Grond en bedrijfspand staan bij Kadaster enkel op naam van vrouw. Tijdens bouw is er geld tekort en sluit vrouw op het bedrijfspand een hypotheek af zonder dat man daarin genoemd wordt (staat enkel "getrouwd met .." maar man heeft nergens getekend") . Later sluit vrouw 2e hypotheek op bedrijfspand af, man was geen schuldnemer of hypotheeknemer maar heeft bij 2e hypotheek op bedrijfspand wel moeten tekenen voor art 1:88 .
1. De lening bij vader valt in gemeenschap van goederen = ja
2. Het bedrijfspand valt in gemeenschap van goederen ondanks dat dit enkel op naam van vrouw geregistreerd stond ?
3. De opbrengst van verkoop bedrijfspand valt ingemeenschap van goederen ?
4. De hypotheek enkel op naam van vrouw stond, is afgelost met opbrengst verkoop bedrijfspand. Is dit wel rechtsgeldig ? Ervanuit gaande dat pand en opbrengst in gemeenschap goederen vielen. Een hypotheek die op naam van 1 van de echtgenoten staat en waarvoor andere echtgenoot niet getekend heeft, valt toch niet in gemeenschap goederen ?
Ik wil even niet weten wat redelijk of fatsoenlijk is, maar enkel wat wettelijk gezien juist is. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
Petra2012
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 14:09 Onderwerp: |
|
|
In die discussie ging het om de geldlening bij vader. De vraag die ik nu stel heeft betrekking op de hypotheek die later op het bedrijfspand gevestigd is. Is idd onderdeel van dezelfde kwestie maar omdat het een andere vraag in deze kwestie is, leek me dit duidelijker. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 15:45 Onderwerp: |
|
|
Weer een antwoord van mij.
Volgens mij zit het zo:
Het huis met daarop gevestigd het recht van hypotheek valt in de gemeenschap van goederen. Ook het bedrijfspand valt in de gemeenschap van goederen. De gemeenschap omvat immers alle tegenwoordige en toekomstige goederen der echtgenoten (art. 1:94 lid 1 BW).
De 1e hypotheek, waar de man geen toestemming voor heeft gegeven, is geldig, maar door de man vernietigbaar (art. 1:88 lid 1 aanhef en onder a BW en art. 1:89 lid 1 BW).
De lening waarvoor de hypotheek op het huis gevestigd was, kon zonder toestemming van de man afgelost worden met de opbrengsten van het bedrijfspand. Beide vallen in de huwelijksgemeenschap. |
|
|
|
 |
Petra2012
|
Geplaatst: wo 24 okt 2012 15:31 Onderwerp: |
|
|
Dank ! Weer  |
|