|
Auteur |
Bericht |
Maup8670
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 mei 2012 11:17 Onderwerp: Hypotheek verstrekker valt lastig (herassment) |
|
|
LS,
Van een familie lid een paar jaar geleden een hypotheek verstrekt gekregen, sinds die tijd alleen maar problemen. Het gedrag van dit familie lid lijkt heel veel op stalking, een continue inbreuk op onze persoonlijke levenssfeer.
Vandaag weer bericht (per sms) dat er een inspectie moet komen op mijn huis. Want haar kapitaal zit erin en het "dak kan wel lek zijn" De volgende waarschuwing werd meteen afgegeven, dat als ik niet reageer ze de deurwaarder inschakeld.
Van dit soort dingen hebben wij al heel lang last, heb er ook al een advocaat op gehad en kan deze ook wel weer inschakelen.
Mijn vraag aan u is; ben ik verplicht om hier aan mee te werken, zo ja in hoeverre?
Waarschijnlijk wil de persoon in kwestie een particulier sturen om foto's in mijn huis te nemen, zodat ze mijn leef situatie kan inschatten.
Wanneer ik verplicht ben om hieraan mee te werken, kan ik eisen stellen zoals een officieel bedrijf?
Bij voorbaat dank voor uw support.
Mvrgr,
Maurice |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 01 mei 2012 13:49 Onderwerp: Re: Hypotheek verstrekker valt lastig (herassment) |
|
|
Maup8670 schreef: | Mijn vraag aan u is; ben ik verplicht om hier aan mee te werken, zo ja in hoeverre? |
Nee. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 01 mei 2012 22:12 Onderwerp: |
|
|
Nee dus.
Klinkt als een gevalletje aandacht tekort. Wellicht raadzaam om toch even bij de bank een iets hogere rente te betalen en van het gezeur af te zijn. Boetes zullen vast ook niet afgesproken zijn, dus er is in beginsel weinig dat je tegenhoudt. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 02 mei 2012 7:08 Onderwerp: |
|
|
Met de vorige sprekers, *tenzij* die bevoegdheden in de hypotheekakte of in de onderliggende overeenkomst van geldlening opgenomen zijn. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 02 mei 2012 9:46 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Met de vorige sprekers, *tenzij* die bevoegdheden in de hypotheekakte of in de onderliggende overeenkomst van geldlening opgenomen zijn. |
Eens! In veel hypotheekakten van banken staan vergelijkbare bepalingen. De bank is dan zelfs bevoegd om (op jouw kosten) in te grijpen en onderhoud te laten plegen aan je eigen woning.
Ik heb nog nooit gehoord dat een bank er ook echt gebruik van heeft gemaakt, maar gezien de bepaling sluit ik niet uit dat banken er gebruik van maken. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: wo 02 mei 2012 21:53 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Met de vorige sprekers, *tenzij* die bevoegdheden in de hypotheekakte of in de onderliggende overeenkomst van geldlening opgenomen zijn. |
Dan nog lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een hypotheekverstrekker zomaar een woonhuis kan binnenwandelen zonder toestemming van de eigenaar, laat staan bij wijze van spreken kan gaan lopen verbouwen op diens kosten.
Aan een redelijkheidstoets ontkom je m.i. daarbij niet, d.w.z. voor zover relevant moet de eigenaar eerst zelf een redelijke gelegenheid krijgen het probleem naar behoren op te lossen. Dit voor zover de rechtmatigheidstoets al geen problemen oplevert, immers kunnen partijen vanalles op papier zetten: dwingend recht gaat nog altijd voor.
Een geponeerde stelling dat m.b.t. een woonhuis "misschien een dak lek kan zijn" is m.i. in ieder geval geen geldig of althans redelijk beroep op eventuele bevoegdheden ex de hypotheekovereenkomst, zeker als de eigenaar niet principieel weigert mee te werken.
TS doet er goed aan om, als hij van het gezeur af wil zijn, voor te stellen dat hij zelf een inspectie regelt op kosten van de verstrekker (borgstelling of schriftelijk contract met inhouden op de rente), door een deskundige (gewoon een dakdekker van een enigszins betrouwbaar ogend bedrijf) en dat de voorrijkosten en onderzoekskosten door hem zullen worden betaald als er werkelijk een dergelijk probleem zou zijn. De kans is groot dat de verstrekker dan al het gezeur laat varen als er werkelijk geen serieuze aanleiding toe is... en in het andere geval heeft hij voor iets betaald dat hij toch al moet betalen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|