|
Auteur |
Bericht |
A.G. Ton
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: di 31 mei 2005 14:56 Onderwerp: Huwelijkse voorwaarden + aansprakelijkheid partner |
|
|
Goedenmiddag allemaal,
Ik vraag mij het volgende af:
Mijn ouders zijn getrouw op huwelijkse voorwaarden, dit omdat mijn vader een eigen bedrijf heeft. Nu sprak hij laatst mijn oom die in dezelfde situatie zit, en die zij dat er een aantal jaren geleden ( 2 a 3 jaar) de wet is gewijzigd, waardoor de partner ook aansprakelijk gesteld kan worden voor schulden die zijn gemaakt, daarom had hij zijn testament gewijzigt.
Nu lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat dit zo is, goed ik kan begrijpen dat als er moetwillig schulden zijn gemaakt op naam van de man, zodat de vrouw vrijuit gaat ze het wel op haar proberen te verhalen. Maar als de man schulden maakt, waar de vrouw buiten staat, dan kan het toch niet op haar worden verhaalt als deze persoon failiet gaat ?
Alvast bedankt voor de reacties _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 31 mei 2005 20:16 Onderwerp: Re: Huwelijkse voorwaarden + aansprakelijkheid partner |
|
|
A.G. Ton schreef: | Goedenmiddag allemaal,
Ik vraag mij het volgende af:
Mijn ouders zijn getrouw op huwelijkse voorwaarden, dit omdat mijn vader een eigen bedrijf heeft. Nu sprak hij laatst mijn oom die in dezelfde situatie zit, en die zij dat er een aantal jaren geleden ( 2 a 3 jaar) de wet is gewijzigd, waardoor de partner ook aansprakelijk gesteld kan worden voor schulden die zijn gemaakt, daarom had hij zijn testament gewijzigt.
Nu lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat dit zo is, goed ik kan begrijpen dat als er moetwillig schulden zijn gemaakt op naam van de man, zodat de vrouw vrijuit gaat ze het wel op haar proberen te verhalen. Maar als de man schulden maakt, waar de vrouw buiten staat, dan kan het toch niet op haar worden verhaalt als deze persoon failiet gaat ?
Alvast bedankt voor de reacties |
Da's allemaal afhankelijk van de inhoud van de voorwaarden en van het naleven van die voorwaarden (denk aan het niet verrekenen) |
|
|
|
 |
A.G. Ton
|
Geplaatst: do 02 jun 2005 16:45 Onderwerp: |
|
|
Goed ik begrijp dat het te maken heeft met de inhoud van de voorwaarden, maar er bestaat dus geen wet die onlangs veranderd is die hier over gaat ? _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
 |
Wekkel
|
Geplaatst: do 02 jun 2005 22:14 Onderwerp: |
|
|
Je vraag bevat geen enkele richting t.a.v. het voorbeeld dat je aanhaalt. Met andere woorden, het is niet duidelijk op welk geval werd gedoeld voor het wijzigen van zijn testament. Dat maakt een gericht ja of nee geven erg moeilijk.
In het algemeen kan ik geen wetswijziging voorstellen die extra aansprakelijkheden mee zou brengen anders dan invoering van de nieuwe regeling voor huwelijksvoorwaarden waar wat losse eindjes van de praktijk wettelijk vastgelegd werden. Echt schokkend is dat allemaal niet geweest.
Zonder inzicht in de situatie van die oom kan er in ieder geval niet veel meer over gezegd worden. |
|
|
|
 |
A.G. Ton
|
Geplaatst: vr 03 jun 2005 13:06 Onderwerp: |
|
|
iig bedankt, ik vondt het ook al een vreemd verhaal. Ik begreep namelijk niet helemaal wat een testament te maken heeft met aansprakelijkheid bij huwlijksevoorwaarden.
En het leek mij ook stug dat iemand die bij wijze van 20 jaar geleden op huwelijkse voorwaarden is getrouwd nu plotseling wel aansprakelijk is voor schulden niet door die persoon gemaakt. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
 |
In libris libertas (Gast) Gast
|
Geplaatst: zo 05 jun 2005 12:52 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Als ik dit lees moet aan het volgende denken:
Wat is de vorm van het bedrijf van je vader? Eenmanszaak, BV
Heel gebruikelijk is dat iemand een bedrijf heeft om zijn privebezittingen af te schermen door bijv een BV en huwelijkse voorwaarden.
Echter, niet in alle gevallen biedt dit bescherming. Bijvoorbeeld als je vader middels zijn bedrijf schulden maakt... |
|
|
|
 |
Michael Dekkers
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 07 jun 2005 16:38 Onderwerp: |
|
|
Dit is inderdaad een ondernemingsrechtkwestie. Als je oom een BV heeft is die zo ie zo niet hoofdelijk aansprakelijk, enkele diepe uitzonderingen nagelaten als onbehoorlijk bestuur en en het causale verbamd daaruit, maar heeft je oom een VOF, maatschap of eenmanszaak, stichting, cooperatie of iets dergelijks dan kan dat anders liggen.
Mijns inziende spreken we hier over twee natuurlijke personen die niet getrouwd zijn op grond van gemeenschap van goederen en voor de wet dus gewoon twee natuurlijke personen blijven en een rechtspersoon. Het lijkt mij zo dat alleen je oom aansprakelijk is en niet zijn 'vrouw'. Ik kan me geen wetswijziging voorstellen die daaraan afdoet. |
|
|
|
 |
Wekkel
|
Geplaatst: di 07 jun 2005 19:31 Onderwerp: |
|
|
Misschien in geval van een man-vrouw firma, maar dat gaat veel verder dan op basis van de beschikbare info wordt aangereikt. |
|
|
|
 |
|