|
Auteur |
Bericht |
Tanja1973
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 13 mei 2013 14:07 Onderwerp: Huwelijk in Belgie- eigedom in Nederland |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraag en hoop dat u mij een antwoord kan bezorgen. Mijn partner (Nederlandse nationaliteit) en ik (Belgische Nationaliteit) zijn gehuwd in 2003 in Belgie (Belgische huwelijksakte). Mijn echtgenoot heeft zijn adres in Nederland niet geschrapt omdat hij daar werkt. Hij bezit een appartement in Rotterdam (aangekocht voor hethuwelijk). Ons huwelijk is niet geregistreerd in nederland en ik ben daar ook niet ingeschreven. Is het appartement gemeenschappelijk goed? Welk recht geldt dan?
alvast bedankt voor uw antwoord. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 13 mei 2013 16:34 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is in dit geval Belgisch recht van toepassing, overeenkomstig art. 4 Haags Huwelijksvermogensverdrag. België is de eerste gewone verblijfplaats na het huwelijk.
Er is ook geen sprake van een rechtskeuze voorafgaande aan het huwelijk?
Het is nog mogelijk om tijdens het huwelijk een rechtskeuze te doen (art. 6 Haags Huwelijksvermogensverdrag). U zou dan voor Nederlands recht kunnen kiezen.
Naar Nederlands recht geldt, dat als u in gemeenschap van goederen bent getrouwd, het appartement gemeenschappelijk eigendom wordt na het huwelijk. Ik weet niet, hoe het in het Belgisch recht geregeld is. |
|
|
|
 |
Tanja1973
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 mei 2013 14:01 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw antwoord. Hoe kies ik dan voor dit Nederlands recht? Ik vermoed dat ik dan ons huwelijk in Nederland moet laten registreren?
Mvg, |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 mei 2013 17:41 Onderwerp: |
|
|
Het is zelfs mogelijk om alleen met betrekking tot het appartement in Rotterdam te bepalen dat daarop Nederlands recht van toepassing is (zie art. 6 lid 4 Haags Huwelijksvermogensverdrag 1978).
Er staat niet als vereiste dat het huwelijk ook in Nederland geregistreerd moet zijn. Er staan zelfs helemaal geen vormvereisten.
Ik denk dat het verstandig is, als u samen met uw man op schrift stelt, dat met betrekking tot het appartement in Rotterdam een Nederlands huwelijksvermogensregime geldt. |
|
|
|
 |
|