|
Auteur |
Bericht |
TheJuror
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 14 mrt 2010 19:35 Onderwerp: Huurvraag |
|
|
De jaarlijkse afrekeningen van een verhuurder aan zijn huurder zijn ongewoon. Systeem met maandelijkse voorschotten die dan aan het einde van het jaar (12m) verrekend worden met de door de eigenaar/verhuurder voorgelegde kosten. Met de grootste moeite kan de verhuurder sporadisch en steeds met grote tegenzin een factuur voorleggen.
Er zijn zaken die niet kloppen in die afrekening alle 12m.
Stel dat je energie verbruik stabiel blijft maar dat je in een jaar dat stookolieprijzen stijgen minder moet betalen dan het jaar voordien waarin de stookolieprijzen hoger waren.
Alles verloopt via een makelaar. Het vermoeden bestaat dat de eigenaar zijn jaarlijkse kosten (opgelet waarin dus ook zaken bij zijn die niet wettellijk mogen doorgerekend worden aan de huurder) doorspeelt aan het kantoor dat dan die kosten verdeeld over de huurders. En vermits er zo goed als geen huurders zijn die originele facturen opeisen lukt die truuk.
In feite word er vermoedelijk omgekeerd tewerk gegaan en uitgaande van een totaal aan kosten een "reverse" berekening gemaakt.
Om een lang verhaal kort te maken: is er een juridische term voor een dergelijke manier van werken (frauderen) ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 14 mrt 2010 20:00 Onderwerp: |
|
|
Het gaat erom of de rekening klopt of niet, niet hoe de opsteller van de rekening te werk is gegaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
TheJuror
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 14 mrt 2010 22:01 Onderwerp: |
|
|
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Hier blijft het dan ook een sterk vermoeden dat zo te werk word gegaan door het makelaarskantoor.
Er zijn een aantal zaken die zeer verdacht zijn om zo te zeggen maar moeillijk wit op zwart kan bewezen worden dat het fraude is.
Het ging me er meer om of er een term bestaat voor zo een manier van frauderen.
Ik geef je een voorbeeld. Ik weet dat het vergezocht is, maar neem van mij aan dat het gebeurd. Je brengt je auto naar een garage. De herstellingskosten inclusief werkuren en stukken die de garagist van plan is om aan jou door te rekenen na de herstelling zouden bvb. € 927 bedragen. Volledig volgens stukken en gepresteerde uren.
Nu gebeurd er iets in zijn garage en door zijn fout waardoor hij zelf in kosten valt. Laten we zeggen iets dat hem € 800 zal kosten. Het is niet uitgesloten dat hij zal trachten die kosten door te rekenen, en verdeeld over verschillende klanten; oneerlijk natuurlijk, maar stel dat hij het kan, zonder dat dit opvalt.
Wat hij doet is in feite een omgekeerde berekening.
Ik ben er van overtuigd dat er eigenaars die zo te werk gaan. Heeft dit een naam. Ik weet het, gekke vraag ..... |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: zo 14 mrt 2010 23:28 Onderwerp: |
|
|
Als de verhuurder kosten doorberekent / declareert onder een bepaalde noemer, terwijl de werkelijke kosten lager zijn, is dat valsheid in geschrifte - een strafbaar feit. Het opvragen van (originele) rekeningen van de gas/water/lichtleveranciers kan helderheid verschaffen over de vraag welke kosten daadwerkelijk zijn gemaakt. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|