|
Auteur |
Bericht |
DeSelder
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 jul 2013 16:44 Onderwerp: Huurverhoging geliberaliseerde sector |
|
|
Beste rechtenkenners
Ik heb mezelf op dit forum aangemeld vanwege het volgende.
Ik en mijn buren hebben allen een brief ontvangen van de verhuurder van onze huurhuizen, met de mededeling dat de huurverhoging dit jaar 5,25% bedraagt.
De huizen vallen allen buiten de sociale huursector en derhalve zijn de regels die door de Rijksoverheid zijn gesteld niet van kracht. Voor zover ik het heb kunnen achterhalen, is enkel het contract tussen verhuurder en huurder van kracht, als het gaat om huurverhogingen.
In het contract staat hierover het volgende vermeld:
"De huurprijs wordt voor het eerst per 01-07-2013 en vervolgens jaarlijks gewijzigd met een percentage dat maximaal gelijk is aan het op de ingangsdatum van die wijziging wettelijk toegestane percentage voor woonruimte met een niet geliberaliseerde huurprijs. De cijfers die hierbij gehanteerd worden zijn afkomstig van het CBS (consumentenprijsindex waarbij 2006=100).
De huurprijs incl. verhogingen is vast voor een periode van 5 jaren, tellend vanaf 01-07-2012. Aldus kan per 01-07-2017 de basis huurprijs worden aangepast aan de op dat moment geldende marktprijzen."
In mijn bezwaar heb ik aangegeven dat op basis van de CPI een maximale huurverhoging van 2,5% mag worden toegepast. De verhuurder beroept zich echter op het 'wettelijk toegestaande percentage voor woonruimte met een niet geliberaliseerde huurprijs', wat wordt vermeld in het contract.
Kan iemand me vertellen wat nu juist is en wat mijn mogelijkheden en kansen zijn?
Alvast bedankt!
Groeten,
Anthony |
|
|
|
 |
DeSelder
|
Geplaatst: di 02 jul 2013 10:43 Onderwerp: |
|
|
Het topic is bijna 500 keer bekeken, maar niemand heeft tot nu toe een idee?
Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen!  |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
DeSelder
|
Geplaatst: di 02 jul 2013 15:16 Onderwerp: |
|
|
Dat percentage heeft hij, spreekwoordelijk, uit zijn duim gezogen.
De verhuurder geeft aan ongeveer in het midden te willen gaan zitten met de huurverhoging, op basis van de wettelijk bepaalde huurverhoging voor de sociale huursector. (LINK
De huurcommisie is alleen van toepassing op de sociale huursector, waar mijn woning dus niet onder valt.
Ons geschil gaat, volgens mij, uitsluitend over het contractueel vastgelegde stuk wat ik hierboven geciteerd heb. De regels die door de huurcommissie en de Rijksoverheid worden opgelegd, zijn niet (verplicht) van toepassing op de geliberaliseerde huursector.
Contractueel is het geciteerde stuk vastgelegd. Nu is het de vraag of de verhuurder zomaar een verhoging mag doorvoeren van 5,25%, óf dat hij zich moet houden aan het CPI, waarnaar verwezen wordt in het contract. |
|
|
|
 |
svdongen
|
Geplaatst: di 02 jul 2013 18:41 Onderwerp: |
|
|
Op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vrije-sector-huurwoning kun je vinden of je huurcontract daadwerkelijk geliberaliseerd is. Dat je geen sociale huurwoning hebt, betekent geloof ik nog niet dat je een geliberaliseerd huurcontract hebt.
Het huurrecht is ongelofelijk complex, vandaar dat het vaak moeilijk is om een antwoord te geven. Ik zal je zeggen dat ik er ook niet in thuis ben, ik probeer alleen met je mee te denken.
Het "wettelijk toegestaande percentage voor woonruimte met een niet geliberaliseerde huurprijs" is afhankelijk van je inkomen. In principe zou dit maximaal 6,5% kunnen worden. Dit betekent wel dat jouw inkomen dus groter is dan 43000 €. (gem. 3,6 duizend per maand uit m'n hoofd)
Als je het oneens blijft, zul je naar de rechtbank moeten (indien er echt sprake is van een geliberaliseerd huurcontract - hierin vergist men zich nog wel eens; anders geldt de huurcommissie).
"In mijn bezwaar heb ik aangegeven dat op basis van de CPI een maximale huurverhoging van 2,5% mag worden toegepast. De verhuurder beroept zich echter op het 'wettelijk toegestaande percentage voor woonruimte met een niet geliberaliseerde huurprijs', wat wordt vermeld in het contract."
Waar vindt je die 2,5%? Dat is alleen de inflatie. Vanaf 1 juli 2013 zijn de percentages voor de maximale huurverhoging weer hoger dan de inflatie. |
|
|
|
 |
svdongen
|
Geplaatst: di 02 jul 2013 18:45 Onderwerp: |
|
|
Ik lees nu ook dat men bezwaar kan maken als het voorstel minder dan 2 maanden voor de ingangsdatum is verstuurd. De wettelijke grondslag daarvoor ken ik niet, dus je zou even moeten naslaan of dit ook geldt bij geliberaliseerde huurcontracten. |
|
|
|
 |
DeSelder
|
|
|
|
 |
DeSelder
|
Geplaatst: do 04 jul 2013 9:22 Onderwerp: |
|
|
Is er iemand die er nog iets zinnigs over kan zeggen?  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 jul 2013 10:57 Onderwerp: Re: Huurverhoging geliberaliseerde sector |
|
|
DeSelder schreef: | In het contract staat hierover het volgende vermeld:
"De huurprijs wordt voor het eerst per 01-07-2013 en vervolgens jaarlijks gewijzigd met een percentage dat maximaal gelijk is aan het op de ingangsdatum van die wijziging wettelijk toegestane percentage voor woonruimte met een niet geliberaliseerde huurprijs. De cijfers die hierbij gehanteerd worden zijn afkomstig van het CBS (consumentenprijsindex waarbij 2006=100).
De huurprijs incl. verhogingen is vast voor een periode van 5 jaren, tellend vanaf 01-07-2012. Aldus kan per 01-07-2017 de basis huurprijs worden aangepast aan de op dat moment geldende marktprijzen." |
De eerste paragraaf is een beetje onduidelijk. De "cijfers die hierbij gehanteerd worden" lijkt de consumentenprijsindex te zijn. Dat cijfer staat echter los van de wettelijk toegestane verhoging voor de niet-geliberaliseerde sector.
Ik heb wel eens een contract gezien met:
- de (maximale?) verhoging wordt bepaald door de consumentenprijsindex,
- tenzij de wettelijk toegestane verhoging voor de niet-geliberaliseerde sector hoger is, want dan geldt die verhoging als maximum.
Misschien was dat de bedoeling van jouw contract, maar het staat er niet.
Er lijkt eerder te staan dat de verhoging bepaald wordt door de consumentenprijsindex, maar met als maximum de wettelijk toegestane verhoging voor de niet-geliberaliseerde sector. Dus dan kom je op 2,5% (volgens het CBS).
Overigens is het mij niet helemaal duidelijk wat voor dit jaar de wettelijk toegestane verhoging voor de niet-geliberaliseerde sector is, maar ik zou zeggen 4% (ook al kan dat afhankelijk van het inkomen oplopen tot 6,5%). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DeSelder
|
Geplaatst: do 04 jul 2013 13:31 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad erg onduidelijk. En zoals u het interpreteert, heb ik het ook geinterpreteerd. De verhuurder helaas niet.
Alle informatie over huurverhoging in de niet-geliberaliseerde sector is te vinden op de website van de Rijksoverheid.
Rijksoverheid.nl schreef: | Percentages maximale huurverhoging per 1 juli 2013
De maximale jaarlijkse huurverhoging was in de jaren 2007-2012 gelijk aan de inflatie. Vanaf 1 juli 2013 zijn de percentages voor de maximale huurverhoging weer hoger dan de inflatie. Dit betekent een huurverhoging van:
- inflatie + 1,5% voor huishoudinkomens tot € 33.614;
- inflatie + 2,0% voor middeninkomens. Dit zijn huishoudinkomens van € 33.614 tot € 43.000;
- inflatie + 4,0% voor hogere inkomens. Dit zijn huishoudinkomens boven € 43.000.
De inflatie over 2012 was 2,5%. Hierdoor gelden uiteindelijk per 1 juli 2013 de volgende percentages voor de maximale huurverhoging:
- 4% voor huishoudinkomens tot € 33.614;
- 4,5% voor middeninkomens (0,5% extra);
- 6,5% voor hogere inkomens (2,5% extra).
De wetsvoorstellen die deze extra huurverhoging regelen, zijn door het parlement aangenomen.
De huurtoeslag blijft bestaan om woningen voor lagere inkomens betaalbaar te houden. De 1,5% huurverhoging boven inflatie wordt voor het grootste deel gecompenseerd door de huurtoeslag. |
Alle informatie is hier te vinden: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurverhoging/extra-huurverhoging-hogere-inkomens |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 jul 2013 16:48 Onderwerp: |
|
|
DeSelder schreef: | Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad erg onduidelijk. En zoals u het interpreteert, heb ik het ook geinterpreteerd. De verhuurder helaas niet.  |
Ik zou lekker vasthouden aan 2,5%.
Quote: | Alle informatie over huurverhoging in de niet-geliberaliseerde sector is te vinden op de website van de Rijksoverheid. |
Ik weet het, maar juist omdat het percentage voor niet-geliberaliseerde huur nu inkomensafhankelijk is, is het niet duidelijk welk percentage genomen moet worden voor het percentage in jouw contract. Ik zie in ieder geval geen enkele reden om dat op basis van jouw inkomen (waarmee de verhuurder normaal gesproken niet eens bekend is, maar je hebt misschien een inkomensverklaring moeten overleggen om de woning te krijgen) te doen, want die inkomensafhankelijkheid houdt nu juist verband met de gedachte dat hogere inkomens uit sociale huurwoningen moeten worden weggepest, en jij zit helemaal niet in een sociale huurwoning en betaalt al een marktconforme prijs. Er is geen enkele rechtvaardiging om een veelverdiener een hoger dan marktconforme huurverhoging op te leggen die dan ook nog in de zakken van een particulier verdwijnt. (Het gaat hier weliswaar niet om de vraag wat precies een "rechtvaardige" huur is, maar om de clausule in jouw huurcontract te interpreteren op het punt van de "wettelijke toegestane verhoging" in combinatie met de rare fratsen van de regering, lijken deze overwegingen mij niet zonder belang. Jouw clausule is bedoeld voor inflatiecorrectie. Er is iets voor te zeggen dat je huur onder omstandigheden harder mag stijgen dan de inflatie, bijv. als huurprijzen harder omhoog gaan dan de algemene inflatie, en onder omstandigheden kan de maximale wettelijke verhoging daarbij nuttig zijn, maar de 6,5% van dit jaar is een zuiver politieke maatregel die m.i. geen effect behoort te hebben op de marktconforme geliberaliseerde huren. Overigens geeft de website min of meer aan dat ook de 4%-2,5% = 1,5% een zuiver politieke achtergrond heeft: bedoeld is hen te treffen die niet in aanmerking komen voor huurtoeslag en dus moeten worden aangemoedigd minder scheef te gaan huren.)
Dus 4% lijkt me hoe dan ook het maximum. Gelet op de tekst van de clausule zou ik mij echter op het standpunt stellen dat de verhoging 2,5% bedraagt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DeSelder
|
Geplaatst: do 04 jul 2013 19:27 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de toevoeging! Ik ga hiermee aan de slag en wanneer er nieuws is, zal ik dat hier melden.
Nogmaals bedankt! |
|
|
|
 |
DeSelder
|
Geplaatst: za 30 nov 2013 20:31 Onderwerp: |
|
|
Er is nieuws!
De huurbaas heeft ons uiteindelijk, met flinke tegenzin, gelijk gegeven! Het is dus niet voor niets geweest allemaal...
Superbedankt voor alle input.  |
|
|
|
 |
|