|
Auteur |
Bericht |
Alfons
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 okt 2006 0:17 Onderwerp: Huurschuld ex-vriend: Hoofdelijke aansprakelijkheid? |
|
|
Per 07-2002 ben ik bij mijn vriend (ex) weggegaan. We hadden een huurhuis en geen samenlevingscontract. Via de gemeente hebben ik en mijn zoon een ander huis toegewezen gekregen. Kennelijk had ik ook de verhuurder (pensioenfonds) moeten inlichten inzake mijn uitschrijving. In die tijd is het vertrek van ons behoorlijk moeizaam verlopen en emotioneel bijzonder zwaar geweest. Ik had wel anders aan mijn hoofd.
Nu, ruim drie jaar na dato staat er een deurwaarder op de stoep. Initieel informerend naar mijn ex, duwt hij een dagvaarding in mijn handen. Het blijkt dat mijn ex een huurschuld heeft van ca 1 jaar over de periode 2003/2004 waarvan ik totaal niet op de hoogte was en ook helemaal niet wil zijn. Ik word hoofdelijk aansprakelijk gehouden voor 50% van de schuld over een periode waarin ik niet eens in die woning heb gewoond.
Ex is ondertussen verhuisd en in geen velden of wegen te bekennen, hetgeen an sich geen verlies is voor de samenleving, maar wat kan ik aan deze hoofdelijke aansprakelijkheid doen. Ik ben ook nimmer in kennis gesteld van enige huurschuld of wat dan ook, totdat de deurwaarder aan de deur stond. Toen wisten ze kennelijk wel mijn adres?
Ik ben behoorlijk van de wijs van dit geintje. Ik heb een opgroeiend kind en een part-time baantje en ben niet van plan om zijn schulden te gaan betalen, ik heb genoeg ellende van hem gehad. Graag jullie kundig advies. Hellup. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 17 okt 2006 0:40 Onderwerp: |
|
|
Ik ben bang dat je inderdaad gewoon aansprakelijk bent. Probeer tot een betalingsregeling te komen met de verhuurder. Na betaling heb jij een vordering op je ex-vriend. Vermoedelijk zal het lastig zijn deze te innen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 17 okt 2006 8:14 Onderwerp: |
|
|
Eigenlijk is dat een beetje gek: dat men je aansprakelijk stelt voor 50% van de schuld. Bij gehuwden/samenwoners geldt bij mijn weten dat je maar 100% moet zien te betalen, omdat je nu eenmaal samen was (ik neem aan dat jij officieel ook als huurder stond geregistreerd).
Probeer in elk geval even contact te leggen met de verhuurder en de deurwaarder en zorg dat die je bewijs van uitschrijving van dat adres in bezit krijgt, alsmede het verhaal zoals je dat hier beschrijft.
Hoe het wettelijk zit (bijv. na hoe veel tijd de vordering verjaart) weet ik even niet. Maar daar zijn weer genoeg "deskundigen" voor, hier. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: di 17 okt 2006 10:19 Onderwerp: |
|
|
Dit is een vordering tot nakoming, verjaringtermijn is 5 jaar na opeisbaarheid van de vordering (tenzij titel 7.4 BW Huur, speciale regels geeft).
Als het goed is, geef je (of de nieuwe verhuurder) als je verhuist, het nieuwe adres door aan de gemeente, Tip: vraag bij de gemeente om een uitreksel bij het GBA, daar staat ook de datum op sinds wanneer je bent ingeschreven bij een ander adres. Bewijst dat je niet meer woonzaam was op het oude adres. Het nieuwe huurcontract (+datum) geeft dat vermoeden ook.
Ik zou een gesprek met je oude verhuurder aanvragen, en de situatie met bewijsstukken voorleggen tijdens dat gesprek. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 17 okt 2006 11:45 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Eigenlijk is dat een beetje gek: dat men je aansprakelijk stelt voor 50% van de schuld. |
Helemaal overheen gelezen, inderdaad vreemd. Hoofdelijke aansprakelijkheid betekent aansprakelijkheid voor het volledige bedrag.
Ik heb net wat bijgeleerd over medehuurders. Er is een verschil tussen wettelijk medehuurderschap en contractueel medehuurderschap. Wettelijk medehuurderschap, en daarmee de aansprakelijkheid, houdt op wanneer de persoon ergens anders gaat wonen. Contractueel medehuurderschap houdt pas op wanneer de persoon zijn medehuurderschap rechtsgeldig heeft opgezegd.
Alfons, stond jouw naam op het huurcontract? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 08 nov 2006 23:47 Onderwerp: Re: Huurschuld ex-vriend: Hoofdelijke aansprakelijkheid? |
|
|
Alfons schreef: | Per 07-2002 ben ik bij mijn vriend (ex) weggegaan. We hadden een huurhuis en geen samenlevingscontract. . | .
Gezien de opmerking "we hadden een huurhuis" ga ik ervan uit dat je mede contractant bent? Ieder dus voor het geheel aansprakelijk. Je hebt wel voor 50% regres op je ex, maar ja of dat wat oplevert....... |
|
|
|
 |
|