Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 16:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurhuis kopen/tegemoetkoming eigen verbouwingen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FN

Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 04 mrt 2010 17:42    Onderwerp: Huurhuis kopen/tegemoetkoming eigen verbouwingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.s.,

Ik ben in de gelegenheid gesteld om mijn huurhuis te kopen.
Omdat ik er plezierig woon heb ik zelf geld in de woning gestoken (keuken, vaste trap naar zolder etc.) om het woongenot te vergroten.
Eea is altijd aangevraagd bij de woningbouwvereniging en goedgekeurd zodat het in de oude staat brengen niet voor mij van toepassing is.

Het bod is aantrekkelijk door de korting die gegeven wordt.
Woning is getaxeerd en er is een bouwkundig rapport waar geen gebreken uit naar voren kwamen.

Al krijg ik dan een mooie korting (iedere huurder krijgt die) het geeft mij toch het gevoel dat ik nog eens mijn eigen verbouwing betaal.

Vraag: Is het reeël om voor de verbouwingen die ik zelf heb uitgevoerd ook nog een tegemoetkoming te vragen? Bestaan hier afspraken over in Nederland?

Met vriendelijke groet,

F. N.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arjenvdziel

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pittig. Naar mijn weten is hier geen regelgeving voor. Ik zie wel veel dat makelaars en woningstichtingen inderdaad de koopprijs verlagen indien u hier verbeteringen in hebt aangebracht, maar dit is slechts beleid.
Op grond van de wet zelf aangebrachte voorzieningen komt het soms voor dat huurders bij het einde van de overeenkomst een vergoeding kunnen eisen voor de waardevermeerdering. Welke voorwaarden dat zijn heb ik niet kunnen vinden.
Wat u zou kunnen doen is in overleg gaan met de woningbouwvereniging om deze verlaging te bewerkstelligen, echter naar mijn weten hoeven zij hier niet mee in te stemmen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 24 mrt 2010 3:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de duidelijkheid, bedoel je dat jouw woning hoger is getaxeerd (met een hogere vraagprijs tot gevolg) dan de woning van bijv. je buurman doordat jij wel op eigen kosten verbeteringen hebt aangebracht en hij niet?

Het lijkt erop dat bij de Wet Zelf Aangebrachte Veranderingen het huidige artikel art. 7:216 BW is ingevoerd. Volgens lid 3:
Quote:
De huurder kan ter zake van geoorloofde veranderingen en toevoegingen die na het einde van de huurovereenkomst niet ongedaan worden gemaakt, vergoeding vorderen voor zover artikel 212 van Boek 6 dat toestaat.

De huurder heeft dus mogelijk een vordering op basis van ongerechtvaardigde verrijking.

Als het duidelijk is dat de vraagprijs is gebaseerd op de taxatiewaarde van de woning inclusief alle verbeteringen, en de geboden korting los staat van die verbeteringen (en daar lijkt het op, want de andere huurders krijgen dezelfde korting), dan zou je na het einde van de huurovereenkomst kunnen proberen op grond van ongerechtvaardigde verrijking een vergoeding te krijgen voor het geld dat je tijdens de huurperiode in verbeteringen aan de woning hebt gestopt (maximaal het bedrag van de verrijking en niet meer dan het je zelf heeft gekost). Hierbij geldt echter wel de voorwaarde dat de verrijking "ongerechtvaardigd" was.

Wanneer (in welk jaar) zijn de verbeteringen aangebracht? Hebben huurder en verhuurder iets afgesproken over een vergoeding, of zegt de huurovereenkomst hier iets over? Hebben de aangebrachte verbeteringen geleid tot kostenbesparingen aan de zijde van de huurder, bijv. in de vorm van lagere stookkosten?

(Zie de conclusie van de A-G bij HR 25 juni 2004, LJN AP4373 vanaf punt 10 voor een analyse van de vraag wanneer de huurder een vordering op basis van ongerechtvaardigde verrijking heeft. Helaas geeft hij geen eenvoudig te hanteren criteria.)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds