Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 16:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurcontract.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Myra

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 13:22    Onderwerp: Huurcontract. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats ben, maar hoop toch dat iemand me veder kan helpen.

Ik woon in een studentenhuis en zit al vanaf maandagmiddag zonder stroom. 's Avonds zie ik geen hand voor ogen, koelkast/diepvrieswaar heb ik weg kunnen gooien, ik kan niet verder voor mijn studie werken op de computer enz. Mijn kamer is dus eigenlijk onbewoonbaar en dus heb ik de afgelopen dagen bij mijn vriend geslapen.

Dit alles is ontstaan door een lekkage van het toilet op de bovenverdieping. De huurbaas zegt niks te kunnen doen dan wachten tot alles droog is. Dan pas kan hij de elektricien erbij halen. Vervelende bijkomstigheid is dat de huurbaas morgen ook nog eens op vakantie.

Ik heb aangegeven het niet netjes te vinden om ons meerdere dagen zonder stroom te laten zitten en ben bang dat het probleem voor dit weekend ook nog niet verholpen is.

Punt 1 uit mijn huurcontract: Verhuurder dient verplicht zich het verhuurde in een goede staat te leveren en gedurende de huurtijd, indien noodzakelijk zodanig onderhoud te verrichten, dat het verhuurde goed bewoonbaar blijft.

Zelf ben ik nu in staat om de volgende maand geen huur te gaan betalen, maar kan ik dit zomaar doen?

Groetjes, Myra

ps.= Mijn gegevens bij studie kloppen overigens niet, maar ik kreeg anders geen profiel aangemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie 7:204 BW en 7: 206 BW.
Artikel 206 zegt dat de verhuurder verplicht is op verlangen van de huurder gebreken te verhelpen. Laat de verhuurder dit na, nadat hij in gebreke is gesteld, dan is de verhuurder in verzuim en kan de huurder zelf het verzuim herstellen en de kosten verrekenen met de huurprijs. De termijn voor de verhuurder bedraagt, bij mijn weten, 6 weken. Maar: ik kan dit in het wetboek niet vinden.
Quote:
Zelf ben ik nu in staat om de volgende maand geen huur te gaan betalen, maar kan ik dit zomaar doen?

Nee.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De termijn van 6 weken schijnt niet in de wet te zijn vastgelegd. Er wordt in sommige bronnen ook gesproken over een ‘redelijke termijn’. Ik neem aan dat ‘redelijke termijn’ en ‘6 weken’ voortvloeien uit jurisprudentie.
Je moet de verhuurder dus in gebreke stellen. Doe dat schriftelijk, aangetekend. De verhuurder dient dan binnen een redelijke termijn/6 weken het gebrek te verhelpen. Doet hij dat niet, dan kun je zelf de herstelwerkzaamheden (laten) uitvoeren en de kosten daarvan in mindering op de huurprijs brengen. Let wel: je moet achteraf wel aantonen dat het gebrek er was en dat de gemaakte kosten redelijk waren.
Quote:
Burgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 204:
1. De verhuurder heeft met betrekking tot gebreken van de zaak de in deze afdeling omschreven verplichtingen.
2. Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft.
3. Een feitelijke stoornis door derden zonder bewering van recht als bedoeld in artikel 211 en een bewering van recht zonder feitelijke stoornis zijn geen gebreken in de zin van lid 2.

Quote:
Burgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 206:
1. De verhuurder is verplicht op verlangen van de huurder gebreken te verhelpen, tenzij dit onmogelijk is of uitgaven vereist die in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs niet van de verhuurder zijn te vergen.
2. Deze verplichting geldt niet ten aanzien van de kleine herstellingen tot het verrichten waarvan de huurder krachtens artikel 217 verplicht is, en ten aanzien van gebreken voor het ontstaan waarvan de huurder jegens de verhuurder aansprakelijk is.
3. Is de verhuurder met het verhelpen in verzuim, dan kan de huurder dit verhelpen zelf verrichten en de daarvoor gemaakte kosten, voor zover deze redelijk waren, op de verhuurder verhalen, desgewenst door deze in mindering van de huurprijs te brengen. Hiervan kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds