Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 20 jul 2025 23:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurcontract getekend bedenkperiode?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HulpGezocht

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 11:48    Onderwerp: Huurcontract getekend bedenkperiode? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gisteren een huurcontract voor een jaar getekend echter zit ik nu in een hele rare situatie.

Twee weken geleden had mijn vriendin me buitengezet en ben ik tijdelijk bij mijn moeder gaan wonen. Aangezien ik en mijn moeder telkens ruzie hadden, juist ook om de reden waardoor ik buiten ben gezet, ben ik op zoek gegaan naar een huurwoning.

Nu ik het huurcontract getekend had en mijn vriendin nooit had verwacht dat ik deze stap zou nemen, belde ze me op en na een heel lang gesprek heeft ze toch weer besloten om me terug te willen nemen. Ook zijn er 2 kids mee gemoeid en ikzelf wil ook heel graag terug.

Mijn vraag is dus kan ik nog onder het huurcontract uitkomen? Nu weet ik dat je een bepaalde bedenktijd hebt bij het afsluiten van een koopwoning. Geld dit ook voor een huurovereenkomst?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 12:12    Onderwerp: Re: Huurcontract getekend bedenkperiode? Reageer met quote Naar onder Naar boven

HulpGezocht schreef:
Ik heb gisteren een huurcontract voor een jaar getekend echter zit ik nu in een hele rare situatie.

Twee weken geleden had mijn vriendin me buitengezet en ben ik tijdelijk bij mijn moeder gaan wonen. Aangezien ik en mijn moeder telkens ruzie hadden, juist ook om de reden waardoor ik buiten ben gezet, ben ik op zoek gegaan naar een huurwoning.

Nu ik het huurcontract getekend had en mijn vriendin nooit had verwacht dat ik deze stap zou nemen, belde ze me op en na een heel lang gesprek heeft ze toch weer besloten om me terug te willen nemen. Ook zijn er 2 kids mee gemoeid en ikzelf wil ook heel graag terug.

Mijn vraag is dus kan ik nog onder het huurcontract uitkomen? Nu weet ik dat je een bepaalde bedenktijd hebt bij het afsluiten van een koopwoning. Geld dit ook voor een huurovereenkomst?

Wat staat er in de voorwaarden?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 13:55    Onderwerp: Re: Huurcontract getekend bedenkperiode? Reageer met quote Naar onder Naar boven

HulpGezocht schreef:
Nu weet ik dat je een bepaalde bedenktijd hebt bij het afsluiten van een koopwoning. Geld dit ook voor een huurovereenkomst?

Nee, dit geldt niet bij een huurovereenkomst.

Neem contact op met de verhuurder en leg de situatie uit.

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb contact opgenomen met de makelaar waar ik het contract heb getekend en hun zeggen mij dat de eigenaar niet akkoord gaat met een contractbreuk. Enige optie die ze voorstellen is dat ik een andere huurder zoek die het contract overneemt.

Nadeel is dat de woning best veel huur per maand kost en het huurcontract maar voor een jaar wordt verstrekt aangezien de woning ook te koop staat.

Nou willen ze dus wel dat ik alsnog de waarborgsom van 4000 euro moet betalen + een maand huur. Het contract is gebaseerd dat de eerste huur op 1 Juli betaald moet worden.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft de verhuurder wel een vergunning om te verhuren. Volgens de Leegstandswet mag dat pas na 1 jaar echte leegstand. Wellicht een optie.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor verhuur is geen vergunning nodig, en zeker niet op grond van de Leegstandwet.

Via de Leegstandwet kan wel worden verkomen dat huurbescherming van toepassing is op de huurovereenkomst. Daar heeft TS nu niet zoveel aan.

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zover ik weet heeft de verhuurder dit pand gekocht met een er langs gelegen stuk grond waar hij meerdere huizen op gaat bouwen.

Zodra deze nieuwe huizen klaar zijn +/- een jaar dan komt het huis waarvoor ik getekend heb nog alleen maar te koop te staan. Vandaar alleen maar een jaar contract.

Hoe kan ik dus achterhalen als deze verhuurder wel een vergunning heeft om te verhuren?
HulpGezocht

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok had het bericht van bona fides nog niet gelezen op mijn laatste post.

Het lijkt er op dat ik geen kant meer uitkan waardoor ik genoodzaakt ben om een jaar van mijn gezin gescheiden dien te leven. Twee woningen aanhouden wordt een beetje teveel aan maandlasten.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou mogelijk moeten zijn om een nieuwe huurder te vinden?

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op dit moment zitten we in een hele moeilijke situatie.

De verhuurder blijft er op aandringen dat hij niet van het contract afziet. Enige optie die hij mij geeft om zelf een nieuwe huurder te vinden die mijn contract wil overnemen.

Normaal gesproken zou mijn vriendin een uitkering aanvragen en mijn moeder zou de borg van 3000 euro voorschieten zodat ik naar deze woning kon verhuizen. Hierdoor zou ik dus de maandelijkse lasten zelf kunnen betalen. Echter nu ik weer terug bij mijn vriendin ben vervalt dus het uitkerings verhaal en mijn moeder ziet het ook niet zitten om nu even 3.000 euro te betalen.

Aangezien al mijn inkomsten nu dus worden besteed aan mijn gezin kan ik dus onmogelijk ook nog eens voor deze woning gaan betalen.

Dit heb ik duidelijk uitgelegd aan de verhuurder maar deze blijft op zijn punten staan en dreigt met een incasso bureau als ik niet voor 1 juli de eerste huur heb overgemaakt. Keihard zaken doen is dus het motto van dit bedrijf.

Op dit moment weet ik even geen raad meer wat te doen. Hebben jullie nog eventuele tips?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga in ieder geval op zoek naar een nieuwe huurder.

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de antwoorden lijkt het er op dat je juridisch geen kant op kunt en de verhuurder ook al niet mee wil werken. Klote.

Nu of topic, maar toch een tip voor TS. Misschien kun je wat makelaars benaderen die bemiddelen in de verhuur. Er zijn er waar je zelf moet betalen, maar er zijn er ook waarbij de huurder de fee betaalt. Als je op zoek gaat naar een expat is dat meestal geen probleem, hun bedrijf betaalt. Voor 1 juli zal wel niet meer lukken vrees ik, maar iedere maand een andere huurder is er toch één. Als je via Marktplaats zoekt (je kunt kijken bij woning gezocht of zelf een advertentie plaaten), let dan goed op. Toch wat meer kans op dubieuze types. Ik hoop voor je dat je in een omgeving zit waar buitenlanders werkzaam zijn.
MartinJan

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 07 jul 2009 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn buurman hier aan de andere kant van het hof, heeft al 2 jaar het huis te koop staan van zijn overleden moeder, nu heeft hij het verhuurd aan 20 Polen, het is een groot huis, en die Polen werken hier verderop in de landbouw (seizoenarbeiders) ze wonen er al 3 maanden en zijn aan het eind van het jaar weer weg, we hebben geen last van ze alleen wat meer busjes in de staat Laughing , verder niets, dus mischien een idee Idea
CDFS

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HulpGezocht schreef:
Ik heb contact opgenomen met de makelaar waar ik het contract heb getekend en hun zeggen mij dat de eigenaar niet akkoord gaat met een contractbreuk. Enige optie die ze voorstellen is dat ik een andere huurder zoek die het contract overneemt.

Nadeel is dat de woning best veel huur per maand kost en het huurcontract maar voor een jaar wordt verstrekt aangezien de woning ook te koop staat.

Nou willen ze dus wel dat ik alsnog de waarborgsom van 4000 euro moet betalen + een maand huur. Het contract is gebaseerd dat de eerste huur op 1 Juli betaald moet worden.

Re:vetgedrukt
Een tijdelijk huurcontract betreffende woonruimte doet de huur niet eindigen door het enkele verloop van de afgesproken duur. Opzeggen van de huur door de verhuurder kan slechts op de zelfde gronden als gelden voor huur onbepaalde tijd. Dit is vrij moeilijk als de huur wordt betaald.(7:271 BW e.v.) (Ver)Koop breekt ook geen huur. (7:226 BW)

Dit betekent dat uw contract vanuit u als huurder gezien grotendeels gelijk kan worden gezien als een contract voor onbepaalde tijd. Nadeel van deze constructie is wel dat u niet kan opzeggen tegen een datum voor einde eerste (contracts)jaar.

Een nieuwe huurder zoeken wordt zo hopelijk makkelijker
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Contractueel is het wel mogelijk om huurbescherming te voorkomen, (art.7:232 lid 2 BW)echter de rechter wil nog al eens afwijken van dit soort contracten en bieden dan alsnog huurbescherming.

Een mogelijkheid zou zijn om de huur te toetsen bij de Huurcommissie ( dat moet wel binnen een bepaalde tijd) en daarmee een vorm van Huurbescherming afdwingen waardoor de eigenaar afziet van verhuur. Weliswaar via een omweg maar het gaat om het resultaat. Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds