|
Auteur |
Bericht |
ActEstFabula
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: do 19 sep 2013 19:08 Onderwerp: Huurcontract bedrijfsruimte |
|
|
Beste iedereen,
Bedankt voor het lezen van mijn simpele vraag.
Er is een huurcontract van een bedrijfsruimte art 290:7 BW die de 5+5 jaar voldaan heeft. Vervolgens is er een clausule in het contract dat het vervolgens elk jaar met +1 verlengd wordt. Er is hier dus sprake van een huurcontract (bepaalde tijd)
De huurder wil nu een lagere huurprijs vanwege de economisch slechte tijden. De verhuurder wil hier wel in meegaan, maar wil dan wel een nieuw huurcontract opstellen van 5 jaar. Mag dit?
Volgens mij mag er niet een nieuw huurcontract opgesteld worden tenzij dat er iets wezenlijks veranderd is. (zoals grootte huurruimte, bestemmingsplanwijziging)
Kortom mij vraag is klopt dit? Of mag je wel degelijk een nieuw huurcontract opstellen en de termijn wederom op 5 jaar stellen met een opzegtermijn van bijvoorbeeld 4 maanden of moet je gewoon een aanpassing doen op het bestaande huurcontract door een allonge toe te voegen aan het huurcontract?
Alvast bedankt |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: vr 20 sep 2013 11:01 Onderwerp: |
|
|
De verhuurder is in beginsel niet gehouden om de huurprijs te verlagen. Als hij daaraan de voorwaarde stelt dat er een overeenkomst voor vijf jaar wordt gesloten, en de huurder gaat daarmee akkoord, dan is daar geen bezwaar tegen. De huurder is vrij om de overeenkomst te laten zoals hij is.
Indien de huurder meent een juridische basis te hebben voor huurverlaging en liever geen overeenkomst voor vijf jaar aangaat, dan is de weg van 6:258 het overwegen waard. Huurder doet dan een beroep op 'onvoorziene omstandigheden.' Voor zover ik weet, wordt crisis meestal niet als onvoorziene omstandigheid in de zin van dit artikel gezien. |
|
|
|
 |
plaatsm
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 sep 2013 15:08 Onderwerp: |
|
|
Kijk eens naar artikel 7:303 BW: een regeling voor huuraanpassing, desnoods door de rechter |
|
|
|
 |
|