Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 5:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp nodig na koop horecagelegenheid, verkoper overleden.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marjoleink

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 1:36    Onderwerp: Hulp nodig na koop horecagelegenheid, verkoper overleden. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond allen,

Ik heb een vraag betreffende een koopovereenkomst van een horecageledenheid. Mijn partner heeft begin 2011 de gelegenheid kunnen kopen waar hij werkte omdat de eigenaar destijds het bedrijf wilde verkopen. Toen is er een koopovereenkomst opgesteld waar natuurlijk het bedrag in stond wat het moest opleveren, het gedeelte wat werd afbetaald gelijk en een overig deel wat in termijnen zou worden afbetaald. Dit heeft gewoon zo gelopen tot juli 2011 ongeveer toen de vorige eigenaar overleed aan een ziekte.

De afbetaling per maand is toen dus gestopt, en nu ontvangen we in ene een brief van een incassobureau waarin de familie van de vorige eigenaar het overige bedrag eist.

Mijn vraag is of dit zo maar kan? En of het enigzins nut heeft om hier een advocaat naar te laten kijken?
Ik wilde het contract wel bijvoegen maar volgens mij is dit niet mogelijk anders had dat misschien wat kunnen toevoegen maar ik hoop dat het zo ook duidelijk is en iemand hier iets over weet en of we stappen moeten ondernemen of zowiezo verplicht zijn dit alsnog te betalen.

Mocht iemand beter kunnen reageren met een bepaald punt uit het koopcontract dan wil ik dit best even overtypen, graag hier even naar vragen dan Smile

Alvast bedankt voor het lezen en hoop op een reactie!!

Vriendelijke Groet,
M.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
EdwinW1972

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 7:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben geen jurist, maar ik denk dat er nog wat informatie ontbreekt.

1. Hoe was je relatie tot je partner? Waren jullie getrouwd, geregistreerd partnerschap, etc?
2. Wat is geregeld in geval van overlijden inzake de erfenis?
3. Heb jij de erfenis aangenomen?
4. Heeft je partner alleen getekend of heb je meegetekend?

Stel dat je hebt meegetekend, of getrouwd bent in gemeenschap van goederen of de erfenis hebt aangenomen. In dat geval neem je in mijn ogen automatisch de overeenkomst over.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 8:13    Onderwerp: Re: Hulp nodig na koop horecagelegenheid, verkoper overleden. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marjoleink schreef:
Goedenavond allen,

Ik heb een vraag betreffende een koopovereenkomst van een horecageledenheid. Mijn partner heeft begin 2011 de gelegenheid kunnen kopen waar hij werkte omdat de eigenaar destijds het bedrijf wilde verkopen. Toen is er een koopovereenkomst opgesteld waar natuurlijk het bedrag in stond wat het moest opleveren, het gedeelte wat werd afbetaald gelijk en een overig deel wat in termijnen zou worden afbetaald. Dit heeft gewoon zo gelopen tot juli 2011 ongeveer toen de vorige eigenaar overleed aan een ziekte.

De afbetaling per maand is toen dus gestopt,

Waarom 'dus'?
Quote:

en nu ontvangen we in ene een brief van een incassobureau waarin de familie van de vorige eigenaar het overige bedrag eist.

Bij regelingen voor betaling in termijnen is het heel gebruikelijk dat afgesproken wordt dat indien één of meer termijnen niet tijdig is voldaan, het restant ineens opeisbaar is.
Quote:

Mijn vraag is of dit zo maar kan? En of het enigzins nut heeft om hier een advocaat naar te laten kijken?

'zo maar' is het niet. Er is een overeenkomst en zoals u zelf aangeeft wordt er ondanks die overeenkomst al een half jaar niet betaald. Het is afhankelijk van wat er precies in de overeenkomst staat of u nu de achterstand ineens moet betalen of het hele restant van de koopsom.

Dat er betaald moet worden, aan de erven, staat buiten kijf.
Bekijk de homepage
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 8:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag me als juridische leek af, waarom het hier niet zou gaan om elk ander gevalletje wanbetaling, dat (misschien wel) geregeld is in het Verbintenissenrecht??
Marjoleink

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst voorop gesteld sta ik overal buiten, dit gaat om mijn partner en we zijn niet getrouwd.
Mijn partner heeft de horecagelegenheid gekocht en in juli is degene van wie hij het heeft gekocht dus overleden.

Destijds waren er geen 'nabestaanden/erfgenamen' die ergens voor hadden getekend na zijn overlijden, hij was niet getrouwd en had geen contact met zijn kinderen. Omdat er dus niemand was om de termijnbetalingen aan over te maken is mijn partner gestopt met de betalingen.

Een paar maanden later heeft de zus van de overledene getekend als 'erfgename'. Omdat de overledene erg veel schulden had, had ook niemand verwacht dat er iemand voor zou tekenen. Er is geen contact verder opgenomen met mijn partner hoe het nu verder zou gaan met de termijnbetalingen en hij moest ook van iemand anders uit vernemen dat de zus van de overledene de schulden en bezittingen had overgenomen.

Nu ontvangt hij een incassobrief zoals ik eerder schreef.

Had hij hier niet van op de hoogte moeten worden gesteld? Dat was nl geen probleem geweest als er een ander bankrekeningnmr werd gegeven of dergelijke dan hadden de termijnen gewoon door kunnen lopen en was er niets aan de hand geweest maar hij wist van niets, hoort via via dat er in een keer wel getekend word door de zus maar verder niets.

Hierin graag duidelijkheid wat hij kan/mag/moet doen.
cvb

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marjoleink schreef:
Omdat er dus niemand was om de termijnbetalingen aan over te maken is mijn partner gestopt met de betalingen.
Voor zover was afgesproken om die te doen naar een bepaalde bankrekening, zouden die toch gewoon voortgezet hebben kunnen worden??
Marjoleink

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Marjoleink schreef:
Omdat er dus niemand was om de termijnbetalingen aan over te maken is mijn partner gestopt met de betalingen.
Voor zover was afgesproken om die te doen naar een bepaalde bankrekening, zouden die toch gewoon voortgezet hebben kunnen worden??

Omdat de eigenaar v/d bankrekening was overleden en er toen vooralsnog geen erfgenamen hadden gemeld is hij daar dus mee gestopt..

maar ik kan concluderen dat het nu dus gewoon aan de zus zal moeten worden overgemaakt? Omdat zij heeft getekend voor de bezittingen e.d. van de overledene?

Sorry dat ik als complete leek overkom maar omdat in de koopovereenkomst niks geen clausule of wat dan ook is opgenomen wat te doen bij onvoorziene omstandigheden of wat er gebeurt als de termijnbetalingen niet worden voldaan, vraag ik me dan dus af of zij wel in haar recht staat het geld te innen van haar broer. Het is nogal een groot bedrag dus voordat het maar allemaal word betaalt willen we daar wel graag zeker van zijn dat het allemaal klopt..
StudentLaw

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 18:47    Onderwerp: termijnbetaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat mij niet duidelijk is: hoe weet jij of je partner hoe de erfenis wordt afgewikkeld? Daar heb je toch niets mee te maken?

Je hebt een betalingsverplichting en daar ben je 'gewoon' mee gestopt zonder je af te vragen wat de consequentie kan zijn?
Marjoleink

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 20:09    Onderwerp: Re: termijnbetaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

StudentLaw schreef:
Wat mij niet duidelijk is: hoe weet jij of je partner hoe de erfenis wordt afgewikkeld? Daar heb je toch niets mee te maken?

Je hebt een betalingsverplichting en daar ben je 'gewoon' mee gestopt zonder je af te vragen wat de consequentie kan zijn?

Excuses hoor, aan deze kant enkel de gedachte dat als degene met wie je een overeenkomst is overleden is, waarom dan betalen aan iemand die overleden is. Dit zal wel onlogisch overkomen aan uw kant, hier dachten we er anders over.

Nogmaals excuses als deze hele topic raar overkomt bij iedereen, ik had gewoon mijn vraagtekens bij dit alles en dacht op deze site wat opheldering kunnen krijgen...
cvb

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het geval de termijnen werden voldaan op een bankrekening, zou ik bij de betreffende bank informeren of die rekening nog bestaat (lees: even bellen; verwacht mag worden, dat de tenaamstelling van die rekening is veranderd in z.g. een ervenrekening of dat deze op naam van die zus is gesteld; dat laatste doet de bank uitsluitend na authorisatie door een notaris).
Zo ja: dan zou ik de vervallen termijnen daar zo mogelijk meteen op voldoen.

Voor wat de zus verder nog claimt, zal ze m.i. tenminste een papier van een notaris of de rechter overlegd moeten hebben, waarmee zij daartoe bevoegd wordt verklaard; daarvan is in het bovenstaande geen melding gemaakt.
Een incassobureau kan alleen iets afdwingen, voor zover daartoe gemachtigd door de rechter (b.v. 'Zoeken' op dit forum); idem.

Althans ikzelf zou morgen zekerheidshalve even met de ontvangen brief en dit verhaal bij de manager van 'mijn' bankfiliaal langsgaan.
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een koopcontract tussen uw partner en de verkoper.
Toen de verkoper overleed is zijn gedeelte automatisch in de handen gekomen van zijn erfgenamen.
Zij treden in de plaats van de verkoper.

Uw partner zal dus aan hen het restant moeten betalen.
Marjoleink

BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
In het geval de termijnen werden voldaan op een bankrekening, zou ik bij de betreffende bank informeren of die rekening nog bestaat (lees: even bellen; verwacht mag worden, dat de tenaamstelling van die rekening is veranderd in z.g. een ervenrekening of dat deze op naam van die zus is gesteld; dat laatste doet de bank uitsluitend na authorisatie door een notaris).
Zo ja: dan zou ik de vervallen termijnen daar zo mogelijk meteen op voldoen.

Voor wat de zus verder nog claimt, zal ze m.i. tenminste een papier van een notaris of de rechter overlegd moeten hebben, waarmee zij daartoe bevoegd wordt verklaard; daarvan is in het bovenstaande geen melding gemaakt.
Een incassobureau kan alleen iets afdwingen, voor zover daartoe gemachtigd door de rechter (b.v. 'Zoeken' op dit forum); idem.

Althans ikzelf zou morgen zekerheidshalve even met de ontvangen brief en dit verhaal bij de manager van 'mijn' bankfiliaal langsgaan.

Heel erg bedankt, zo'n brief heeft hij inderdaad nooit ontvangen enkel een zelfgemaakt excel overzichtje. We gaan uw raad opvolgen, erg bedankt nogmaals Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds