Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 4:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp nodig bij brief om zienswijze naar voren te brengen
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Juicylips



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 32


BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 10:00    Onderwerp: Hulp nodig bij brief om zienswijze naar voren te brengen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Voor een opdracht moet ik 'mijn' zienswijze naar voren brengen m.b.t. een voornemen van de gemeente om een bestuursrechtelijke maatregel (dwangsom) op te leggen.

Echter, ik heb totaal geeni dee hoe je zo'n brief het best kunt opbouwen en wat voor argumenten (die enigzins nut hebben) je kunt aanvoeren.

Het betreft een APV van de gemeente waarin zou staat dat uitstallingen niet hoger dan 1.5m mogen zijn en die van mij zijn 1.8m hoog. De uitstallingen staan in een portiek dus niet op de openbare weg ofzo en het betreft plantenbakken. Je zou dus zeggen van overtrokken reactie van gemeente want het is opfleuring van het straatbeeld enzo, maarja ik heb eigenlijk geen idee wat ik hiermee aanmoet.

Iemand tips of hulp?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Qua opbouw zou ik zeggen: inleiding, betoog, afsluiting.

Qua inhoud zou ik zeggen: bekijk de aanzegging, klopt het wat er in staat en voldoet hij aan de criteria die aan een dergelijke brief worden gesteld (ik mag aannemen dat je stof hebt doorgenomen voordat je zo'n opdracht maakt?). Dit is dan een soort van 'preliminair verweer'.

Daarna ga je op de inhoud in. Bekijk de APV. Wat wordt veboden/geëist en komt dit overeen of wijkt dit af van de feitelijke situatie. Wanneer je de stof beheerst kun je nagaan of de aanzegging rechtmatig is.

NB: heeft de gemeente de Uniforme openbare procedure van toepassing verklaard omdat je een zienswijze moet indienen, of bedoel je bezwaarschrift?
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juicylips



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 32


BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zeker de stof bestudeerd en de artikelen erbij genomen en de gemeente heeft op zich gelijk omdat het daadwerkelijk zo in hun artikelen staat, maar hun artikel aangaande dit gebeuren is gewoon disproportioneel eigenlijk, omdat ze zelf wel onveiilge situaties ter plekke gecreëerd hebben en de plantenbakken in een portiek staan dus niet aan de openbare weg etc.

Het is dus moeilijk om fatsoenlijke argumenten te bedenken.
Verder staat er expliciet dat er een zienswijze naar voren moet gebracht en dat dit geen besluit is waartegen bezwaar c.q. beroep in kan worden gesteld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juicylips



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 32


BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juicylips schreef:
Ik heb zeker de stof bestudeerd en de artikelen erbij genomen en de gemeente heeft op zich gelijk omdat het daadwerkelijk zo in hun artikelen staat, maar hun artikel aangaande dit gebeuren is gewoon disproportioneel eigenlijk, omdat ze zelf wel onveiilge situaties ter plekke gecreëerd hebben en de plantenbakken in een portiek staan dus niet aan de openbare weg etc.

Het is dus moeilijk om fatsoenlijke argumenten te bedenken.
Verder staat er expliciet dat er een zienswijze naar voren moet gebracht en dat dit geen besluit is waartegen bezwaar c.q. beroep in kan worden gesteld.


Misschien was ik een beetje onduidelijk, maar hetgeen in de APV etc. staat, is inderdaad van toepassing op deze situatie, echter ik ben van mening dat het disproportioneel is etc. Dit kan ik neem ik aan toch gewoon aanvoeren?

Ik heb anders geen enkel argument, althans kan me er geen bedenken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat er in de APV ook een beschrijving van 'openbare weg'? Misschien dat dit verschilt met hetgeen de wet er onder verstaat. Ook ish et handig te weten wat de APV onder uitstalling verstaat.

Hoe hoog de dwangsom is lijkt mij ook van belang voor het beredeneren of het middel proportioneel is of niet.

De APV is er voor de openbare veiligheid. Wanneer je van mening bent dat dit niet in gevaar komt dan moet je zoiets uiteraard opvoeren. Je kunt altijd opperen dat een portiek niet openbaar is naar jouw idee, maar volgens mij geeft de Wegenwet aan dat als de weg voor een ieder toegankelijk is de weg openbaar is (art. 4 WW).
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds