Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 19:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp met Awb en Wob
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bartoow

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 30 jan 2011 22:04    Onderwerp: Hulp met Awb en Wob Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag jullie hulp in onderstaande case:

Op 25-01-11 liep de Wob termijn (eerste 4 weken) af voor bestuursorgaan X.
Op 27-01-11 Een ingebreke brief gefaxt naar bestuursorgaan X.
Op 29-01-11 Verdaging ontvangen van dit bestuursorgaan met, je raad het al, een datum in de brief van 25-01-11.

Als ik een brief zonder verzendbewijs verstuur aan het bestuursorgaan, geldt de datum van ontvangst.
Echter nu heb ik een brief van het bestuursorgaan ontvangen, zonder bewijs van verzenden (niet aangetekend of datum op envelop). Welke datum geldt hier? En zo ja waar is dit na te lezen in bijvoorbeeld Awb.

Graag jullie advies
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gab

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 2:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bestuursorgaan heeft haar beslissing krachtens art. 6, lid 2, WOB, voor ten hoogste vier weken verdaagd. Van deze verdaging behoort blijkens art. 6, lid 2, WOB, voor het aflopen van de eerste termijn schriftelijk en gemotiveerd mededeling te worden gedaan aan de verzoeker.

Vraag is of de onderhavige mededeling met dagtekening 25 januari, ontvangen op 29 januari, voldoet aan het in art. 6, lid 2, WOB, geëiste.

In de Awb is voor zover ik kan overzien niets geregeld met betrekking tot het prevaleren van de dagtekening, dan wel de ontvangstdatum. In de Awb wordt slechts gesproken over termijnen die moet worden gehaald door het bestuursorgaan, zoals dat ook in de WOB het geval is.

Het lijkt mij echter niet meer dan logisch dat de dagtekening die het bestuursorgaan in zijn brief zet doorslaggevend is. Zij beslist of verdaagt, plakt hier een datum op, registreert deze beslissing of verdaging en dus moet haar dagtekening wel prevaleren. Anders zouden alle burgers zich kunnen beroepen op het feit dat de postbode toevallig vertraging had en zij de mededeling dus een weekje later dan de dagtekening hebben ontvangen. Een systeem waarin de ontvangstdatum van een mededeling prevaleert, lijkt mij onhoudbaar. Het feit dat bij ingezonden verzoeken e.d. door burgers de ontvangstdatum prevaleert, is bijvoorbeeld om te voorkomen dat het bestuursorgaan extra snel moet beslissen wanneer iemand een valse dagtekening in de brief zet.

We mogen/moeten hier afgaan op de autoriteit en professionaliteit van het bestuursorgaan, dat de verdaging heeft gedateerd binnen de eerste termijn. M.i. is de verdaging dus op tijd medegedeeld en mits de verdaging niet meer dan vier weken beloopt en daarnaast is gemotiveerd, is dus aan de vereisten in de WOB voldaan.

Met andere woorden: ik denk dat er niets anders op zit dan nog vier weken te wachten. Ook al lijkt het u misschien wel erg toevallig dat de brief twee dagen na uw ingebrekestelling komt.
Bartoow

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gap, dank voor je reactie.

Nu hoorde ik van een kennis dat:

omdat wij beiden geen gebruik hebben gemaakt van een verzendbewijs, hier de ontvangsttheorie (artikel 3:37 BW) geldt.

Dit houdt inderdaad in dat de datum van ontvangst geldt.

Kun jij dit beamen/bevestigen?

Dank alvast
Furr

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bartoow schreef:
Gap, dank voor je reactie.

Nu hoorde ik van een kennis dat:

omdat wij beiden geen gebruik hebben gemaakt van een verzendbewijs, hier de ontvangsttheorie (artikel 3:37 BW) geldt.

Dit houdt inderdaad in dat de datum van ontvangst geldt
.

Kun jij dit beamen/bevestigen?

Dank alvast

Geldt dit ook voor 1 van beiden?

Bv politie stuurt mij een beslissing op 23 januari die ik pas 28 januari krijg. Dan moet ik blijkbaar uitgaan van 23 januari. Echter als IK dat doe (verstuur naar politie) gaan ze uit van ontvangst.

Lijkt me niet eerlijk.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bartoow schreef:

Nee. Art. 3:37 BW geldt alleen in het civiele recht. Jouw vraag heeft betrekking op het bestuursrecht.

(En in het civiele recht geldt de ontvangsttheorie van art. 3:37 BW, verzendbewijs of niet.)

Verzendbewijzen hebben alleen een bewijsfunctie. Ze veranderen niets aan de datum waarop een handeling rechtskracht krijgt, maar kunnen dienen tot bewijs hiervan.

In het bestuursrecht telt in beginsel de datum van ontvangst door het bestuursorgaan bij verkeer van burger naar bestuursorgaan, en telt in beginsel de datum van verzending door het bestuursorgaan bij verkeer van bestuursorgaan naar burger.

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

In het bestuursrecht telt in beginsel de datum van ontvangst door het bestuursorgaan bij verkeer van burger naar bestuursorgaan, en telt in beginsel de datum van verzending door het bestuursorgaan bij verkeer van bestuursorgaan naar burger.

Dank voor je antwoord. Staat dit ook ergens beschreven?
Ik vind het een kromme regel. Een beetje geeft het mij het gevoel van meten met 2 maten..
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De overheid is er voor iedereen, dus is simpelweg niet vergelijkbaar met individuele burgers. In het bestuursrecht bestaat geen symmetrie tussen overheid en burger, en daar is niets mee mis.

Om te weten hoe een bepaalde termijn precies wordt geteld moet je kijken naar de regels die voor die termijn gelden. Bij bezwaar- en beroepstermijnen in het geval van een beschikking kijk je bijv. naar art. 6:9 lid 1 Awb ("Een bezwaar- of beroepschrift is tijdig ingediend indien het voor het einde van de termijn is ontvangen."), art. 6:8 Awb ("De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt. ") en art. 3:41 lid 1 Awb ("De bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager."). Voor uitzonderingen op de algemene regel zie de overige artikelen van de Awb. (Verder kunnen bijzondere wetten nog afwijken van de Awb.)

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tot de verdaging bedoeld in art. 6 lid 2 Wob moet logischerwijze vóór het einde van de termijn worden besloten. Dit ligt ook besloten in de 2e volzin van de bepaling.

Als vóór het einde van de termijn een brief wordt verzonden lijkt me dat voldoende om aan de 2e volzin te voldoen. Overigens lijkt het mij niet uitgesloten dat de 2e volzin slechts een vormvoorschrift is waarvan de overtreding door het bestuursorgaan verder geen gevolgen heeft, zolang de interne beslissing tot verdaging maar vóór het einde van de termijn is genomen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds