Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 14:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp gevraagd...verkoop auto zonder toestemming eigenaar
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tassie24

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009 19:43    Onderwerp: Hulp gevraagd...verkoop auto zonder toestemming eigenaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit met een vraag. Een poos geleden ging mijn auto stuk. De garage vertelde mij dat het onderzoek alleen al mij veel geld ging kosten. Toen ik dit vertelde aan een vriend hoorde een kennis van die vriend mijn verhaal. Die kende weer iemand die heel goed was met auto's. Hij wilde er vast naar kijken. Die man kwam bij mij aan de deur, stelde zich voor en liet weten ernaar te kijken en mij te bellen.
Een tijdje later werd ik gebeld, ze konden het niet vinden. Waarschijnlijk was het iets electrisch en ze zouden de auto doorlichten. Dat duurde nog even omdat de man met die apparatuur pas volgende week kon.
Zo was er iedere keer iets. Totdat ik niets meer hoorde. Ik heb gebeld, smsjes gestuurd. Geen reactie. Ik ben de kennis gaan bellen. Hij zei dat de auto voor de deur bij hem stond. Ik hem hem toen verteld dat ik een koper ging zoeken via internet. Die vond ik. DEze koper wilde er 350 euro voor geven. . Ik smste de kennis, als hij mij het adres wilde geven dan zou ik de auto ophalen. Hij zou deze smsen. Maar niks... Tot ik vanavond voor de zoveelste keer smste en ik direct daarop terug gebeld werd door de "monteur". Hij had de auto vorige week laten ophalen door de sloop. Verkocht voor 150 euro. Hij zou vrijdag wel even langskomen voor de autopapieren dan kreeg ik een vrijwaring.

Zonder mij te vragen of mijn toestemming te hbben gekregen heeft hij mijn auto verkocht en ook nog eens zonder papieren.

Wat moet ik hier nu mee doen? Wat kan ik hiermee doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Zure

Leeftijd: 105
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als ik het goed begrijp is de auto al gesloopt? Als de auto nog niet gesloopt is kan je hem terug vorderen van de sloop.

Als de auto wel al gesloopt is dan kan je bij 2 personen schade vorderen. 1. De monteur en 2. de sloop.

Bij de monteur omdat hij zijn overeenkomst niet na is gekomen of op grond van onrechtmatige daad. Bij de sloop omdat die er niet op mocht vertrouwen dat de auto aan hem verkocht mocht worden. Als hij het kentekenbewijs had nagekeken had hij moeten weten dat de auto nog van jou was en had hij dus jou toestemming nodig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat de betreffende monteur de auto heeft verkocht en geleverd aan een ander terwijl hij beschikkingsonbevoegd was (niet contractrechtelijk bekijken maar goederenrechtelijk) kan de rechtmatige eigenaar de auto opeisen omdat de overdracht niet geldig is geweest.

Echter, er bestaan uitzondering op het bovenstaande. Deze staan in art. 3:86 BW.
Lid 1: als de verkrijger, de sloop, te goeder trouw heeft gehandeld is de overdracht toch geldig. De vraag is dus of de sloop te goeder trouw is geweest. Ik zou denken van niet omdat de auto op naam van een ander staat.

Lid 3 gaat over verlies door diefstal. daarvan is in dit geval geen sprake, want de auto is vrijwillig meegegeven aan de monteur.

Het lijkt mij verstandig eerst na te gaan wat de sloop heeft gedaan met de auto. Is deze al verwerkt of staat deze te wachten op het terrein? In het laatste geval kan de auto volgens mij worden opgeëisd en dient de sloop met de monteur onderling maar te bakkelijen over die € 150,-

Is de auto verwerkt dan zal terugvorderen geen zin hebben. Ik weet zo niet direct wat de gevolgen dan zijn. Ik vermoed dat middels een onrechtmatige daad vordering de geleden schade verhaald kan worden op de monteur.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds