|
Auteur |
Bericht |
Gemaaltje
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: vr 15 jun 2012 23:34 Onderwerp: Hulp gevraagd bij tentamen burgerlijk recht! |
|
|
Beste medestudenten, meesters in de rechten en anders juridisch geschoolden,
Ik zit hier met een vraag:
Bij het tentamen burgerlijk recht is er een vraag gesteld betreffende zekerheidsrechten:
Wat zijn zekerheidsrechten:
a) pand- en hypotheekrecht;
b) pandrecht en vordering
c) pandrecht, hypotheekrecht en borgtocht
d) weet niet meer....
Mijn antwoord C,
is dit nu ook goed te rekenen? ik heb namelijk gehoord van een andere docent dat borgtocht OOK een zekerheidsrecht is...
klopt dit, en zo ja, hoe kan ik dit onderbouwen bij de docent?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Gemayal |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 8:52 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
(na even googlen) Nee, dit klopt niet en is ook niet te onderbouwen.
Pand- en hypotheekrecht zijn inderdaad de zekerheidsrechten. Borgtocht geeft wel een extra zekerheid tot betaling van een schuld, maar is geen zekerheidsrecht.
Het kenmerk van de zekerheidsrechten is dat het goederenrechtelijke rechten zijn. Het zijn ook beperkte rechten, art. 3:8 BW, met welke het meeromvattende eigendomsrecht bezwaard kan zijn. Als de schuldenaar failliet gaat, kan men het zekerheidsrecht met voorrang boven gewone schuldeisers te gelde maken.
Het goederenrecht is een gesloten stelsel, de beperkte rechten zijn limitatief in de wet opgesomd, in boek 3 en 5 BW.
Borgtocht nu, is een overeenkomst, art. 7:850 BW en geeft slechts een persoonlijke vordering op de borg. Als de schuldenaar failliet gaat, is men gewoon concurrent schuldeiser. Maar men heeft het voordeel dat door de overeenkomst van borgtocht men ook nog een vordering heeft op iemand die niet failliet is (in het positieve geval). Er is dus bij borgtocht sprake van een persoonlijke vordering en niet een goederenrechtelijk, beperkt recht, wat de zekerheidsrechten wel zijn.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 13:11 Onderwerp: |
|
|
Antwoord A en C zijn beide juist. Een zekerheidsrecht is een recht dat strekt tot zekerheid van betaling van een (andere) vordering. Er zijn goederenrechtelijke zekerheidsrechten (pand en hypotheek) en verbintenisrechtelijke zekerheidsrechten (zoals borgtocht). Er werd niet gevraagd "wat zijn beperkte zekerheidsrechten" of "wat zijn goederenrechtelijke zekerheidsrechten", dus borgtocht is door de vraagstelling niet uitgesloten.
Vgl. H.J. Snijders, Studiereeks Burgerlijk Recht. Goederenrecht, Deventer: Kluwer 2007, p. 41 (cursivering toegevoegd):
Quote: | 52. Soorten beperkte rechten
Beperkte rechten laten zich onderscheiden in goederenrechtelijke gebruiks- of genotsrechten (vruchtgebruik, gebruik en bewoning, erfdienstbaarheid, erfpacht en opstal) en goederenrechtelijke zekerheidsrechten (pand en hypotheek). Men verwarre deze niet met verbintenisrechtelijke gebruiks- of genotsrechten (zoals bruikleen) en verbintenisrechtelijke zekerheidsrechten (zoals borgtocht). |
|
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 19:02 Onderwerp: |
|
|
Ik had ongelijk, het spijt me. Bedankt voor de correctie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 19:59 Onderwerp: |
|
|
Ik ben wel benieuwd wat volgens de docent het juiste antwoord is. Ik vrees A. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gemaaltje
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: ma 18 jun 2012 17:34 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor de reacties,
Het is me nu duidelijk dat ik het aan de docent moet voorleggen en dat we dan samen maar moeten kijken wat we doen.
Ik had deze vraag nog ergens anders gesteld en het is een hele discussie gevonden die ik op een gegeven moment niet meer kon volgen.
Dankzij jullie duidelijke reacties heb ik nu wat om het antwoord te laten herzien.
nogmaals dank |
|
|
|
 |
|