|
Auteur |
Bericht |
Gemaaltje
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: vr 15 jun 2012 23:31 Onderwerp: Hulp gevraagd bij tentamen! |
|
|
Beste medestudenten, meesters in de rechten en anders juridisch geschoolden,
Ik zit hier met een vraag:
Bij het tentamen burgerlijk recht is er een vraag gesteld betreffende zekerheidsrechten:
Wat zijn zekerheidsrechten:
a) pand- en hypotheekrecht;
b) pandrecht en vordering
c) pandrecht, hypotheekrecht en borgtocht
d) weet niet meer....
Mijn antwoord C,
is dit nu ook goed te rekenen? ik heb namelijk gehoord van een andere docent dat borgtocht OOK een zekerheidsrecht is...
klopt dit, en zo ja, hoe kan ik dit onderbouwen bij de docent?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Gemayal |
|
|
|
 |
Joeri
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 10:44 Onderwerp: |
|
|
Hallo Gemaaltje,
Ik ben het met je docent eens.
Zekerheidsrechten dienen immers als een soort van alternatieve financiële waarborg. Als een geldvordering door bijvoorbeeld faillissement niet meer opgeëist kan worden dan kan een schuldeiser zich nog altijd op een pand of hypotheek verhalen. Hetzelfde geld voor borg. Het kan een soort van manier zijn voor de bank om bij het niet nakomen van een verplichting (bijvoorbeeld rente of aflossing op de hypotheek) als eerste te kunnen verhalen voordat andere schuldeisers dit kunnen.
Borgtocht is geregeld in art. 7:850 BW
Ik vind het overigens weer typisch een voorbeeld van een onduidelijke vraag op een tentamen van Zuyd Hogeschool. In ieder tentamen stoppen ze tegenwoordig wel een vraag die je op verschillende manieren kan beantwoorden afhankelijk van de manier waarop je hem leest... |
|
|
|
 |
Joeri
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 10:48 Onderwerp: |
|
|
Vergat dit nog even toe te voegen:
Borgtocht is geregeld in art. 7:850 BW
Een borgtocht is een overeenkomst waarbij een derde, de borg, zich verbindt ten behoeve van de bank om de verplichtingen van diegene die de kredieten of leningen heeft opgenomen te zullen voldoen, als deze hiertoe niet meer in staat is of in gebreke blijft. Zo kunnen bijvoorbeeld ouders zich borg stellen voor hun kind. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 13:37 Onderwerp: |
|
|
Zie mijn antwoord in je andere post hierover.
Joeri schreef: | Als een geldvordering door bijvoorbeeld faillissement niet meer opgeëist kan worden dan kan een schuldeiser zich nog altijd op een pand of hypotheek verhalen. Hetzelfde geld voor borg. Het kan een soort van manier zijn voor de bank om bij het niet nakomen van een verplichting (bijvoorbeeld rente of aflossing op de hypotheek) als eerste te kunnen verhalen voordat andere schuldeisers dit kunnen. |
Nee. Borgtocht is, zoals je later schrijft, een overeenkomst waarbij een derde instaat voor de schuld van een ander. Borgtocht betekent dus niet dat een schuldeiser zich met voorrang kan verhalen op zijn schuldenaar, maar dat hij naast de schuldenaar iemand anders (de borg) kan aanspreken tot betaling van de schuld. Maar als die borg failliet zou gaan heeft de schuldeiser slechts een concurrente vordering in dat faillissement. Borgtocht levert dus nooit voorrang op. Pand en hypotheek doen dat wel. Het zijn alle drie zekerheidsrechten, maar geven op een verschillende manier zekerheid. Pand en hypotheek geven voorrang in een faillissement van de schuldenaar. Krachtens borgtocht kan naast de schuldenaar ook de borg worden aangesproken tot betaling, maar niet met voorrang. |
|
|
|
 |
Joeri
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 16:19 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Zie mijn antwoord in je andere post hierover.
Joeri schreef: | Als een geldvordering door bijvoorbeeld faillissement niet meer opgeëist kan worden dan kan een schuldeiser zich nog altijd op een pand of hypotheek verhalen. Hetzelfde geld voor borg. Het kan een soort van manier zijn voor de bank om bij het niet nakomen van een verplichting (bijvoorbeeld rente of aflossing op de hypotheek) als eerste te kunnen verhalen voordat andere schuldeisers dit kunnen. |
Nee. Borgtocht is, zoals je later schrijft, een overeenkomst waarbij een derde instaat voor de schuld van een ander. Borgtocht betekent dus niet dat een schuldeiser zich met voorrang kan verhalen op zijn schuldenaar, maar dat hij naast de schuldenaar iemand anders (de borg) kan aanspreken tot betaling van de schuld. Maar als die borg failliet zou gaan heeft de schuldeiser slechts een concurrente vordering in dat faillissement. Borgtocht levert dus nooit voorrang op. Pand en hypotheek doen dat wel. Het zijn alle drie zekerheidsrechten, maar geven op een verschillende manier zekerheid. Pand en hypotheek geven voorrang in een faillissement van de schuldenaar. Krachtens borgtocht kan naast de schuldenaar ook de borg worden aangesproken tot betaling, maar niet met voorrang. |
Borg en borgtocht zijn twee verschillende dingen.
Borg levert wel degelijk voorrang op. Borgtocht doet dit niet, maar dat zeg ik ook nergens in mijn bericht.
Borg is dus een manier om een financiële zekerheid te vragen om in het geval van niet of niet tijdig voldoen van bijvoorbeld de rente- en aflossingsverplichtingen van de kredieten, verhaalsrecht te hebben, met voorrang boven eventuele andere schuldeisers.
Borgtocht is een overeenkomst waarbij een derde, de borg, zich verbindt ten behoeve van de bank om de verplichtingen van diegene die de kredieten of leningen heeft opgenomen te zullen voldoen, als deze hiertoe niet meer in staat is of in gebreke blijft. Zo kunnen bijvoorbeeld ouders zich borg stellen voor hun kind.
Via borg is het behalen van voorrang dus mogelijk, krachtens borgtocht is dit niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 19:54 Onderwerp: |
|
|
Joeri schreef: | Borg en borgtocht zijn twee verschillende dingen. |
In welke wetsartikel wordt "borg" volgens jou dan geregeld? Blijkbaar niet art. 7:850 BW, maar welk artikel dan wel?
Quote: | Borg levert wel degelijk voorrang op. Borgtocht doet dit niet, maar dat zeg ik ook nergens in mijn bericht. |
Nou, in je vorige bericht maak je toch vrij duidelijk dat borgtocht en borg één en dezelfde rechtsfiguur zijn.
Regin schreef: | Pand en hypotheek geven voorrang in een faillissement van de schuldenaar. Krachtens borgtocht kan naast de schuldenaar ook de borg worden aangesproken tot betaling, maar niet met voorrang. |
Het is misschien wat verwarrend om van "wel/geen voorrang" te spreken bij het aanspreken van de borg. Bij hypotheek of pand is er "voorrang" bij het verhaal op het vermogen van de failliete schuldenaar. Bij borgtocht is er geen voorrang bij het verhaal op dat vermogen. Wél is er verhaal mogelijk op het vermogen van de borg. De andere schuldeisers kunnen die borg in het geheel niet aanspreken. Van wel/geen "voorrang" op de andere schuldeisers kun je dus eigenlijk niet spreken als je het hebt over de mogelijkheid tot verhaal op de borg. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 19:55 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij heb ik de site gevonden waar je je informatie vandaan haalt: http://financieel.infonu.nl/geld/9565-banken-borg-pandrecht.html#1
Quote: | Borg. Banken vragen zekerheden om in het geval van niet of niet tijdig voldoen van de rente- en aflossingsverplichtingen van de kredieten, verhaalsrecht te hebben (te verhalen), met voorrang boven eventuele andere schuldeisers.
Borgtocht. Een borgtocht is een overeenkomst waarbij een derde, de borg, zich verbindt ten behoeve van de bank om de verplichtingen van diegene die de kredieten of leningen heeft opgenomen te zullen voldoen, als deze hiertoe niet meer in staat is of in gebreke blijft. Zo kunnen bijvoorbeeld ouders zich borg stellen voor hun kind. |
Onder het kopje 'Wat betekent een borgtocht precies?' wordt een onderscheid gemaakt tussen borg en borgtocht. Dat onderscheid wordt niet met wetsartikelen gestaafd. Bij mijn weten is er geen 'recht van borg' dat voorrang geeft bij faillissement en verschilt van borgtocht. De website is gewoon onjuist. Verderop staat een stukje over 'fiduciaire eigendomsoverdracht'. Een dergelijke eigendomsoverdracht is sinds 1992 verboden krachtens art. 3:84 lid 3 BW. De website is dus niet betrouwbaar.
Het is overigens wel zo netjes om je bronnen te vermelden als je een stuk tekst letterlijk citeert. Als je je nog op andere bronnen hebt gebaseerd, ben ik zeer benieuwd welke dat zijn. |
|
|
|
 |
Joeri
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 21:01 Onderwerp: |
|
|
Hallo Regin, mijn antwoord is inderdaad deels van die website, deels
uit W.H.M. Reehuis, Goederenrecht, Wolters Kluwer 2006, p. 562. (onder nummer 743).
In deze laatste bron wordt er gesproken van een aantal situaties waaronder een schuldeiser het recht van voldoening krijgt, voordat andere schuldeisers dit krijgen.
Een van deze situaties is wanneer er sprake is van persoonlijke zekerheid.
Van persoonlijke zekerheid is sprake wanneer naast de schuldenaar een derde met zijn vermogen verhaalsaansprakelijk is. Een voorbeeld is een derde die zich tegenover de schuldeiser als borg heeft verbonden tot nakoming van de verbintenis van diens schuldenaar.Op grond van de borgtochtovereenkomst kan de schuldeiser de derde aanspreken tot betaling als de schuldenaar onvoldoende verhaal biedt. De zekerheid bestaat daaruit dat de schuldeiser naast de schuldenaar een ander bedrag, de borg, tot nakoming kan aanspreken. |
|
|
|
 |
Joeri
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 21:08 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Borg levert wel degelijk voorrang op. Borgtocht doet dit niet, maar dat zeg ik ook nergens in mijn bericht. |
Nou, in je vorige bericht maak je toch vrij duidelijk dat borgtocht en borg één en dezelfde rechtsfiguur zijn.
Mijn bericht is inderdaad wat ongelukkig geformuleerd, hiervoor mijn excuses. |
|
|
|
 |
Regin
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 22:44 Onderwerp: |
|
|
Joeri schreef: | Mijn bericht is inderdaad wat ongelukkig geformuleerd, hiervoor mijn excuses. |
Voor zover je bericht suggereert dat er een verschil is tussen borg en borgtocht of dat borgtocht een voorrangspositie schept in het faillissement van de schuldenaar en/of borg is het onjuist.
Joeri schreef: | [M]ijn antwoord is inderdaad deels van die website, deels uit W.H.M. Reehuis, Goederenrecht, Wolters Kluwer 2006, p. 562. (onder nummer 743). In deze laatste bron wordt er gesproken van een aantal situaties waaronder een schuldeiser het recht van voldoening krijgt, voordat andere schuldeisers dit krijgen. |
Het boek van Reehuis is hier te raadplegen. Dit is wat er staat (nr. 743):
Quote: | De vraag naar voorrang doet zich slechts voor in geval van samenloop van verschillende verhaalsrechten terwijl de executieopbrengst onvoldoende is. De schuldeiser met een recht van voorrang heeft het recht op voldoening vóór de schuldeisers die geen voorrang hebben. Er bestaan echter tal van gevallen waarin een schuldeiser voldoening van zijn vordering vóór de andere schuldeisers verkrijgt, omdat door zijn bijzondere positie er geen samenloop van verhaalsrechten bestaat. Te noemen zijn persoonlijke zekerheid en gevallen van oneigenlijke of feitelijke voorrang. Ze hebben met elkaar gemeen dat een concursus creditorum uitblijft.
Van persoonlijke zekerheid is sprake wanneer naast de schuldenaar een derde met zijn vermogen verhaalsaanspraklijk is. Een voorbeeld is de derde die zich tegenover de schuldeiser als borg heeft verbonden tot nakoming van de verbintenis van diens schuldenaar. Op grond van de borgtochtovereenkomst kan de schuldeiser de derde aanspreken tot betaling, als de schuldenaar onvoldoende verhaal biedt. De zekerheid bestaat daaruit dat de schuldeiser naast de schuldenaar een ander -- de borg -- tot nakoming kan aanspreken. Wijkt de schuldeiser voor verhaal naar het vermogen van de borg uit, dan komen we niet aan samenloop met andere verhaalsrechten op het vermogen van de schuldenaar toe. De borgtocht is geregeld in art. 7:859 e.v. |
Uit deze tekst kan je niet concluderen, zoals je in je eerste bericht deed, dat borgtocht "een soort van manier [kan] zijn voor de bank om bij het niet nakomen van een verplichting (bijvoorbeeld rente of aflossing op de hypotheek) als eerste te kunnen verhalen voordat andere schuldeisers dit kunnen". Reehuis wijst er slechts op dat de vraag naar voorrang bij faillissement van de schuldenaar niet speelt als een schuldeiser zijn vordering voldoet door een borg aan te spreken. Uit de tekst blijkt ook geen onderscheid tussen borg en borgtocht. |
|
|
|
 |
Joeri
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 23:14 Onderwerp: |
|
|
Hallo Reges,
Ik begrijp het niet helemaal meer.
Borg is een voorbeeld van een zekerheidsrecht, naast pand en hypotheek.
Borgtocht is volgens art. 7:850 lid 1 BW; de overeenkomst waarbij de ene partij, de borg, zich tegenover de andere partij, de schuldeiser, verbindt tot nakoming van een verbintenis, die een derde, de hoofdschuldenaar, tegenover de schuldeiser heeft of zal krijgen.
Dat zijn toch twee verschillende dingen? |
|
|
|
 |
Regin
|
Geplaatst: zo 17 jun 2012 0:12 Onderwerp: |
|
|
Joeri schreef: | Borg is een voorbeeld van een zekerheidsrecht, naast pand en hypotheek.
Borgtocht is volgens art. 7:850 lid 1 BW; de overeenkomst waarbij de ene partij, de borg, zich tegenover de andere partij, de schuldeiser, verbindt tot nakoming van een verbintenis, die een derde, de hoofdschuldenaar, tegenover de schuldeiser heeft of zal krijgen.
Dat zijn toch twee verschillende dingen? |
Het begrip 'borg' verwijst niet naar een (zekerheids)recht en heeft bovendien geen betekenis buiten de overeenkomst van borgtocht. De borg is de persoon die zich aansprakelijk stelt voor de schuld van de oorspronkelijke schuldenaar bij de overeenkomst van borgtocht. De schuldeiser krijgt hierdoor zekerheid voor de voldoening van zijn vordering omdat hij, naast de oorspronkelijke schuldeiser, de borg kan aanspreken. In die zin heeft de schuldeiser, die zich met een recht van borgtocht kan verhalen op de borg, een persoonlijk zekerheidsrecht. |
|
|
|
 |
Gemaaltje
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: ma 18 jun 2012 17:30 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor de vele reacties, maar ik ben nu een beetje in de war...
Is het nu borgtocht nu samen met hypotheek- en pandrecht een zekerheidsrecht of niet?
Gezien de uiteenlopende reacties zijn er dus verschillende antwoorden mogelijk, maar ik zal het bij de docent aanvoeren en dan zien we wel.
Nogmaals hartelijk dank |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 18 jun 2012 18:30 Onderwerp: |
|
|
Borgtocht is een zekerheidsrecht, maar geen goederenrechtelijk zekerheidsrecht |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 18 jun 2012 21:52 Onderwerp: |
|
|
komodo schreef: | Borgtocht is een zekerheidsrecht, maar geen goederenrechtelijk zekerheidsrecht |
Precies, en ik denk dat we het daar ook allemaal over eens zijn (zelfs Joeri zodra hij van zijn verwarring is bekomen ).
De reden dat de docent - naar ik vermoed - van mening is dat A het juiste antwoord is, is dat hij - ten onrechte - meent dat een zekerheidsrecht goederenrechtelijk dient te zijn. Een borgtochtovereenkomst strekt echter tot zekerheid, en is dus een zekerheidsrecht. Dit is ook in overeenstemming met het normale juridische taalgebruik, zie de juridische literatuur.
Naar aanleiding van het meerkeuzetentamen strafrecht in Leiden heb ik jaren geleden wel tien van dit soort discussies gehad... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|