|
Auteur |
Bericht |
Gemaaltje
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: vr 15 jun 2012 23:31 Onderwerp: Hulp gevraagd bij tentamen! |
|
|
Beste medestudenten, meesters in de rechten en anders juridisch geschoolden,
Ik zit hier met een vraag:
Bij het tentamen burgerlijk recht is er een vraag gesteld betreffende zekerheidsrechten:
Wat zijn zekerheidsrechten:
a) pand- en hypotheekrecht;
b) pandrecht en vordering
c) pandrecht, hypotheekrecht en borgtocht
d) weet niet meer....
Mijn antwoord C,
is dit nu ook goed te rekenen? ik heb namelijk gehoord van een andere docent dat borgtocht OOK een zekerheidsrecht is...
klopt dit, en zo ja, hoe kan ik dit onderbouwen bij de docent?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Gemayal |
|
|
|
 |
Joeri
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 10:44 Onderwerp: |
|
|
Hallo Gemaaltje,
Ik ben het met je docent eens.
Zekerheidsrechten dienen immers als een soort van alternatieve financiële waarborg. Als een geldvordering door bijvoorbeeld faillissement niet meer opgeëist kan worden dan kan een schuldeiser zich nog altijd op een pand of hypotheek verhalen. Hetzelfde geld voor borg. Het kan een soort van manier zijn voor de bank om bij het niet nakomen van een verplichting (bijvoorbeeld rente of aflossing op de hypotheek) als eerste te kunnen verhalen voordat andere schuldeisers dit kunnen.
Borgtocht is geregeld in art. 7:850 BW
Ik vind het overigens weer typisch een voorbeeld van een onduidelijke vraag op een tentamen van Zuyd Hogeschool. In ieder tentamen stoppen ze tegenwoordig wel een vraag die je op verschillende manieren kan beantwoorden afhankelijk van de manier waarop je hem leest... |
|
|
|
 |
Joeri
|
Geplaatst: za 16 jun 2012 10:48 Onderwerp: |
|
|
Vergat dit nog even toe te voegen:
Borgtocht is geregeld in art. 7:850 BW